Page 25 - My FlipBook
P. 25

Bpv en kans(on)gelijkheid
















                                                              Hanneke
                                       Oplopende              Hanneke, mbo 4, hoort tot haar verbijstering van haar
                                                              mentor dat de praktijkopleider haar stage heeft gestopt,
                                                              terwijl ze net een verbeterplan heeft gemaakt waar ze een
                     kansongelijkheid bij de                  positieve respons op heeft gehad van haar praktijkbege-
                                                              leider. Voor de vorige stageperiode had ze ook al (onver-
                                                              wachts) een onvoldoende, dus stopt de opleiding, aldus de
                    beroepspraktijkvorming                    mentor. Twee stageperiodes daarvoor verliepen juist heel
                                                              goed. Na verwoede pogingen mag Hanneke toch door met
                                                              de opleiding. Inmiddels heeft ze een vervolgstage met suc-
                                                              ces kunnen afronden.
          Gebrekkige begeleiding
          Als eenmaal een stageplek is gevonden, bestaat de kans dat   Cynthia
          deze door allerlei problemen moeizaam verloopt en afgebro-  Cynthia mag na het mbo 3-diploma als enige van de klas
          ken wordt. Studenten zeggen niets op school, vanwege angst   niet door naar de eenjarige mbo 4 kop-opleiding. Voor re-
          dat de stage stopt en ze snel een andere stageplek moeten   kenen heeft ze een 1 gehaald, maar ze heeft al jaren geen
          vinden om vertraging of zelfs uitschrijving te voorkomen.   rekenles gehad. De opleiding vindt dat ze tijdens de stage
          Oorzaken waarom een stage stopt zijn divers. Ze gaan zelf weg,   onvoldoende coördinerende vaardigheden heeft laten zien
          of worden weggestuurd, soms ook door hun eigen onbeholpen-  die nodig zijn voor mbo 4, wat echter niet eerder met haar
          heid. Studenten die op school wél signalen afgeven, krijgen te   is besproken. Cynthia wordt bij een andere roc toegelaten
          horen dat ze moeten doorzetten of even door de zure appel   in het tweede jaar van de mbo 4 opleiding, krijgt goed
          heen moeten bijten, omdat ze anders in de problemen komen   rekenles, haalt hoge cijfers en loopt succesvol stage. Dit
          met de opleiding. Dat overkwam een leerlinge die aangaf dat   schooljaar moet ze als uitwonende student echter 10.000
          ze zich niet prettig voelde bij een praktijkopleider, met wie ze   euro bijlenen, omdat ze al vier jaar prestatiebeurs heeft
          ‘s avonds alleen in het kantoor moest blijven zonder dat dit   gehad.
          qua werk noodzakelijk was. De teneur is dan ook regelmatig:
          beter een slechte of vervelende stage, dan geen stage.   Bilal
                                                              Bilal, mbo 3, moet zelf een stageplek vinden, wat hem en
                                                              velen van zijn klas niet lukt. Omdat hij ook lage cijfers
              De teneur is dan ook regelmatig:                haalt voor rekenen, wordt hij uitgeschreven; zijn toelating
                                                              was een ’foutje’ zegt school. Het resterende half jaar moet
                      beter een slechte of                    Bilal nog gewoon lesgeld betalen. Bilal heeft nooit goed
              vervelende stage, dan geen stage                rekenonderwijs gehad en weet zeker dat hij het kan. Na
                                                              lang zoeken begint hij gemotiveerd aan bijles rekenen
                                                              en vindt een leerbaan. Zijn manager zegt dat Bilal al op
                                                              mbo 3 functioneert en wil er alles doen om Bilal verder te
           Overbelaste jongeren met moeilijkheden in de thuissituatie   ondersteunen.
          hebben een groot probleem als de stage stopt. Verzuim en on-
          voldoende stage-uren worden meestal genoemd als reden voor   Hafida
          uitschrijving, óók als sprake is van bijzondere omstandighe-  Hafida, een leerling met adhd mag niet op stage, omdat ze
          den: moeder is blind, vader overleden en de thuiszorginstelling   ‘niet stagerijp’ is. Ondertussen haalt ze prachtige cijfers.
          is failliet, ouders die ernstig ziek of verslaafd zijn, een chroni-  Ze moet eerst medicatie nemen, maar wordt na een paar
          sche ziekte van de leerling zelf, huisvestingsproblemen of mis-  maanden uitgeschreven. Bij een ander roc probeert ze het
          handeling. Omdat de school op afstand is, worden problemen   opnieuw, maar komt bij een hectisch leerbedrijf zonder
          niet opgelost, ontstaan misverstanden en blijven zaken ondui-  goede begeleiding. De opleiding wil dat ze een plan van
          delijk. Praktijkovereenkomsten worden eenzijdig beëindigd en   aanpak maakt en haar leerdoelen beschrijft. Daar komt   www.profielactueel.nl
          de jongere wordt als probleem gezien, terwijl er, juist vanuit   Hafida niet uit. Ze krijgt geen hulp van de opleiding en
          de zorgplicht van scholen, extra ondersteuning geboden had   wordt weer uitgeschreven omdat ze ‘ongeschikt’ wordt
          moeten worden.                                      bevonden.                                      >>



          OKTOBER  2016                                                                                          25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30