Page 24 - My FlipBook
P. 24
of
Geschikt
Ongeschikt?
De examinering aan het eind van de stage periode van de opleiding een ware beproeving. Er is in deze fase een
is het sluitstuk van de beroepspraktijkvorming oplopende kansongelijkheid. Studenten met hoogopgeleide
(BPV). Voor het zover is, heeft echter al een schif- ouders en een groot netwerk hebben sneller kans op een stage-
ting plaatsgevonden. Een deel van de leerlingen plek dan bijvoorbeeld leerlingen met een niet-westerse achter-
haalt de eindstreep niet, omdat de stage op aller- grond zonder netwerk, die soms meer dan 60 mails versturen ¹.
lei momenten tijdens hun schoolloopbaan een Wie nog geen stage heeft kan de opleiding niet afronden, wordt
obstakel vormt. De afgelopen vijf jaar zijn hon- gezegd. De begeleiding daarbij is niet meer dan de vraag: ‘Is het
derden jongeren met stageproblemen de revue al gelukt om een plek te vinden’.
gepasseerd tijdens de stageprojecten van Stages Leerlingen met zorgproblematiek of leer- of gedragsstoornis-
in Zuid, een project in Amsterdam-Zuid dat in sen vinden doorgaans zonder hulp geen passende stageplek.
het kader van de Aanpak Jeugdwerkloosheid is Want hoe groot is de kans op een praktijkopleider die dit bege-
opgezet. Welke stage-knelpunten zijn daarbij leidt en begrijpt wat er nodig is om succesvol te kunnen zijn?
opgevallen en waardoor vallen gemotiveerde en Een ex-cluster 2 leerling met een auditieve en communicatieve
leerbare jongeren toch tussen wal en schip? beperking belandde in een nachtmerrie nadat zij zelf aangaf
dat haar stage niet vlekkeloos verliep. Ze realiseerde zich niet
Annemie Wortelboer hoezeer ze gehinderd werd door haar beperking en voordat dit
duidelijk werd, concludeerde de opleiding al dat het diploma
Niet geschikt niet haalbaar was ².
Al voor de opleiding of stage start kan een beoordelings-
moment over de ‘geschiktheid voor de opleiding’ een jongere
in de weg staan. Zeker wanneer de opleiding de ‘geschiktheid
voor de stage’ al in het achterhoofd heeft. Soms zegt school de
stage gewoonweg niet te zien zitten. Zoals bij een jongere met
een autismespectrumstoornis, die het advies krijgt om een an-
dere opleiding te zoeken. Of jongeren die pas worden toegela-
ten als ze een stageplek hebben gevonden (bol-opleiding).
Daarna volgt een moment waarbij een leerling niet ‘stage-
rijp’ kan worden bevonden. Zoals een leerling met ADHD en
impulsief en (te) druk gedrag. De vmbo-mentor omschreef haar
als een intelligent en lief kind, waar je wat geduld mee moet
hebben. Ze kreeg echter door haar opstandigheid het label ‘on-
geschikt’ en werd uitgeschreven. Of de depressieve leerling die,
tegen haar zin, niet meer op een vervolgstage mag en daarte-
www.profielactueel.nl gen in verweer komt, met steun van haar praktijkopleider.
Een stageplek vinden
Het volgende beoordelingsmoment is als leerlingen zelf een
stageplek moeten gaan zoeken. Zonder actieve betrokkenheid
24 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 7

