Page 27 - My FlipBook
P. 27
Onderwijs & Arbeid
Gebrekkige beoordeling
Met het einde in zicht moet de echte beoordeling nog plaats-
vinden. De stage-uren zijn echter een grotere zorg, omdat de
bpv anders met een onvoldoende op de cijferlijst staat. Maar
ook als alles in orde lijkt, krijgen leerlingen soms toch onver-
wacht een onvoldoende voor de stage, met onnauwkeurige en
subjectieve redenen: ‘We denken dat ze het niveau niet aan-
kan’ in plaats van een onderbouwing met harde bewijzen van-
Elke leerling zou
moeten kunnen rekenen op
optimale leercondities
uit werkprocessen en competenties. Wanneer alle feiten ge-
degen onderzocht worden, blijkt dat een leerling wel degelijk
opleidbaar en kansrijk is voor het diploma. Van een echt be-
geleidingstraject is bovendien geen sprake geweest, waardoor
kansen op ontwikkeling en verbetering onbenut zijn. Een on- leerlingen zijn, sinds de invoering van de prestatiebeurs groot,
voldoende voor de bpv zegt dan ook niets over het ongeschikt omdat de studielening wordt omgezet in een gift als het diplo-
zijn voor de opleiding of het beroep en jongeren die aangeven ma wordt behaald. Elke leerling zou dan ook moeten kunnen
zeker te weten het te kunnen, zijn in hun eigen beoordeling rekenen op optimale leercondities binnen opleidingsinstellin-
nauwelijks of geen partij. gen en leerbedrijven, een professionele begeleiding en goede
kwaliteit van de stage. Inmiddels zijn er allerlei voorbeelden
Herkansingsonderwijs? van jongeren die in Kafkaiaanse situaties terechtkwamen,
In de ideale situatie behalen leerlingen binnen de duur van de waarbij ze kansloos waren, maar toch de eindstreep hebben
Onderwijsovereenkomst een diploma en biedt de onderwijsin- gehaald, of succesvol op een hoger niveau zijn uitgestroomd.
stelling bij stagnatie extra ondersteuning om studievertraging ³ Herkansingsonderwijs kan een uitkomst zijn voor jongeren
te voorkomen. De realiteit is dat leerlingen een opleiding zon- voor wie het pedagogisch klimaat ontoereikend was. Het geeft
der diploma en met een forse studieschuld verlaten, of dat ze deze uitvallers via een inhaalslag alsnog de gelegenheid om
door vertragingen na vier jaar prestatiebeurs moeten bijlenen, een diploma te halen en de studielening om te zetten.
omdat de studie nog niet is afgerond. Soms zijn ze elders in-
gestroomd en opnieuw begonnen. De belangen van mbo 3 en 4 De auteur is initiator en projectleider van Stages in Zuid in Amsterdam
Het wettelijk kader voor de bpv: Noot
> De opleiding draagt zorg voor een passende stage; 1 Uit onderzoek van het Kennisplatform Integratie en
> De begeleiding door het bedrijf is afgestemd op de mate Samenleving en Verhey-Jonker Instituut blijkt dat deze
van zelfstandigheid van de student; groep vroegtijdig de selectie van de arbeidsmarkt tegen-
> De opleiding begeleidt en bewaakt in voldoende mate de komt als ze zelf een stageplek moeten zoeken. Mbo en
voortgang van de leerresultaten van de leerlingen; de stagemarkt, de rol van discriminatie (2016).
> Knelpunten worden tijdig gesignaleerd en adequaat 2 Falend roc negeert leerling met beperking. Stagebedrijf
opgelost teneinde een onvoldoende af te wenden en biedt passende begeleiding aan een uitgeschreven leer-
vertraging te voorkomen; ling (2016) http://www.in1school.nl/in-de-praktijk/erva-
> Als de omstandigheden bij een leerbedrijf dusdanig zijn ringen/item/falend-roc-negeert-leerling-met-beperking
dat de stage voortijdig beëindigd moet worden draagt 3 Bijna verspild talent. Rubriek: Niet te geloven! Start
de opleiding i.s.m. het SBB zorg voor een vervangende Foundation - Baanbreker nr. 6, 2016, blz. 24. Excellente
stageplek; stagiaire mag van roc niet verder met de stage en oplei- www.profielactueel.nl
> De opleiding neemt het oordeel van het leerbedrijf mee ding. http://bit.ly/ntg-juli-2016
en zorgt voor een objectieve eindbeoordeling van de
leerling. Voor meer informatie zie www.stagesinzuid.nl
OKTOBER 2016 27

