Page 27 - My FlipBook
P. 27

Onderwijs & Arbeid









          Gebrekkige beoordeling
          Met het einde in zicht moet de echte beoordeling nog plaats-
          vinden. De stage-uren zijn echter een grotere zorg, omdat de
          bpv anders met een onvoldoende op de cijferlijst staat. Maar
          ook als alles in orde lijkt, krijgen leerlingen soms toch onver-
          wacht een onvoldoende voor de stage, met onnauwkeurige en
          subjectieve redenen: ‘We denken dat ze het niveau niet aan-
          kan’ in plaats van een onderbouwing met harde bewijzen van-


                       Elke leerling zou
                 moeten kunnen rekenen op

                    optimale leercondities



          uit werkprocessen en competenties. Wanneer alle feiten ge-
          degen onderzocht worden, blijkt dat een leerling wel degelijk
          opleidbaar en kansrijk is voor het diploma. Van een echt be-
          geleidingstraject is bovendien geen sprake geweest, waardoor
          kansen op ontwikkeling en verbetering onbenut zijn. Een on-  leerlingen zijn, sinds de invoering van de prestatiebeurs groot,
          voldoende voor de bpv zegt dan ook niets over het ongeschikt   omdat de studielening wordt omgezet in een gift als het diplo-
          zijn voor de opleiding of het beroep en jongeren die aangeven   ma wordt behaald. Elke leerling zou dan ook moeten kunnen
          zeker te weten het te kunnen, zijn in hun eigen beoordeling   rekenen op optimale leercondities binnen opleidingsinstellin-
          nauwelijks of geen partij.                         gen en leerbedrijven, een professionele begeleiding en goede
                                                             kwaliteit van de stage. Inmiddels zijn er allerlei voorbeelden
          Herkansingsonderwijs?                              van jongeren die in Kafkaiaanse situaties terechtkwamen,
          In de ideale situatie behalen leerlingen binnen de duur van de   waarbij ze kansloos waren, maar toch de eindstreep hebben
          Onderwijsovereenkomst een diploma en biedt de onderwijsin-  gehaald, of succesvol op een hoger niveau zijn uitgestroomd.
          stelling bij stagnatie extra ondersteuning om studievertraging   ³ Herkansingsonderwijs kan een uitkomst zijn voor jongeren
          te voorkomen. De realiteit is dat leerlingen een opleiding zon-  voor wie het pedagogisch klimaat ontoereikend was. Het geeft
          der diploma en met een forse studieschuld verlaten, of dat ze   deze uitvallers via een inhaalslag alsnog de gelegenheid om
          door vertragingen na vier jaar prestatiebeurs moeten bijlenen,   een diploma te halen en de studielening om te zetten.
          omdat de studie nog niet is afgerond. Soms zijn ze elders in-
          gestroomd en opnieuw begonnen. De belangen van mbo 3 en 4   De auteur is initiator en projectleider van Stages in Zuid in Amsterdam


           Het wettelijk kader voor de bpv:                   Noot
              > De opleiding draagt zorg voor een passende stage;  1    Uit onderzoek van het Kennisplatform Integratie en
              > De begeleiding door het bedrijf is afgestemd op de mate   Samenleving en Verhey-Jonker Instituut blijkt dat deze
             van zelfstandigheid van de student;                groep vroegtijdig de selectie van de arbeidsmarkt tegen-
              > De opleiding begeleidt en bewaakt in voldoende mate de   komt als ze zelf een stageplek moeten zoeken. Mbo en
             voortgang van de leerresultaten van de leerlingen;  de stagemarkt, de rol van discriminatie (2016).
              > Knelpunten worden tijdig gesignaleerd en adequaat   2    Falend roc negeert leerling met beperking. Stagebedrijf
             opgelost teneinde een onvoldoende af te wenden en   biedt passende begeleiding aan een uitgeschreven leer-
             vertraging te voorkomen;                           ling (2016) http://www.in1school.nl/in-de-praktijk/erva-
              > Als de omstandigheden bij een leerbedrijf dusdanig zijn   ringen/item/falend-roc-negeert-leerling-met-beperking
             dat de stage voortijdig beëindigd moet worden draagt   3    Bijna verspild talent. Rubriek: Niet te geloven! Start
             de opleiding i.s.m. het SBB zorg voor een vervangende   Foundation - Baanbreker nr. 6, 2016, blz. 24. Excellente
             stageplek;                                         stagiaire mag van roc niet verder met de stage en oplei-  www.profielactueel.nl
              > De opleiding neemt het oordeel van het leerbedrijf mee   ding. http://bit.ly/ntg-juli-2016
             en zorgt voor een objectieve eindbeoordeling van de
             leerling.                                        Voor meer informatie zie www.stagesinzuid.nl



          OKTOBER  2016                                                                                          27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32