Page 31 - My FlipBook
P. 31
Onderwijs
Ervaringen over en met de Wet Meldcode
in de praktijk van Albeda College
staan en hoe ze hun oordeel kunnen parkeren om vanuit een ‘ Blij met groeiende aandacht voor
nieuwsgierige, open houding het gesprek aan te gaan.’ taai thema’
Ina van Beek, Senior adviseur Huiselijk en seksueel
Minder schroom geweld bij Movisie, is blij met de groeiende aandacht in
Het ‘normatieve’ project dat in de lespraktijk zo’n drie dagdelen het mbo voor een toch wel taai thema. ‘Borging in kwali-
duurt, werpt op haar eigen opleiding zijn vruchten af, consta- ficatiedossiers is een belangrijke stap. Alle opleidingen
teert Hop. ‘Studenten begrijpen van elkaar waarom ze reageren zijn ermee bezig. Dat is heel positief. Ook positief zijn
zoals ze reageren. Het veilige gevoel in de klas biedt docenten de reacties op de website monitorlerensignaleren. Mbo-
een solide basis om lastige thema’s bij de kop te pakken. De docenten vertellen me tijdens bijeenkomsten, Teacher
lading gaat eraf, onderwerpen zijn makkelijker bespreekbaar. Talks en Train-the-Teacher-sessies geregeld dat ze veel
steun hebben aan de lesmaterialen, goede voorbeelden en
praktische tips.’ Ineke Mouthaan van Rutgers vult aan: ‘Ook
In hun lessen staan docenten de Meet-the-Experts-bijeenkomsten zijn populair. Tijdens
op het Albeda College ook stil bij deze sessies gaan regionale coördinatoren die als experts
het thema binnen hun opleiding hebben uitgewerkt met de
de Wet Meldcode deelnemers aan de slag. De coördinatoren spelen graag
een verbindende rol om opleidingen en daarmee ervaren
en minder ervaren docenten met elkaar in contact te bren-
Docenten voelen minder schroom. Ze geven hun lessen meer gen en samen te laten werken.’
structuur en weten zo beter hun doelstellingen te halen.’
Meer zichtbare meldcode Structureel verankeren, digitaal leren
In hun lessen staan docenten op het Albeda College ook stil bij Het programma Leren Signaleren wil onderwijs over
de Wet Meldcode. ‘We steken dit thema zo praktisch mogelijk geweld in afhankelijkheidsrelaties structureel verankeren
in’, vertelt Hop. ‘Zo laten we studenten tijdens de les naar Veilig binnen zorggerelateerde, agogische en pedagogische op-
Thuis bellen. Wat gebeurt er als je belt? Wat wordt er gevraagd? leidingen. De kenniscentra Movisie, NJi en Rutgers werken
Hoe leg je uit wat er aan de hand is? Door die expliciete aan- samen aan het plan van aanpak, terwijl Augeo e-learning
dacht hebben studenten de meldcode beter op hun netvlies. en leerprogramma’s aanbiedt via www.lerensignaleren.
Een van onze studenten heeft het zelfs als onderzoekthema augeo.nl.
gekozen en tijdens haar praktijkonderzoek gekeken naar het
gebruik van de meldcode in een aantal instellingen. De meld- Mbo meeting Leren Signaleren
code wordt zo zichtbaarder voor zorgorganisaties, met dank Op 23 november a.s. vindt in Utrecht een Mbo meeting
aan onze studenten.’ Leren Signaleren plaats. Het programma omvat Teacher
Talks en onderdelen van de Train-the-Teacher-sessies en
Gezamenlijke intentie duurt van 16.30 uur tot 20.00 uur. Aanmelden kan via www.
Op de vraag hoe je onderwijs over geweld in afhankelijkheids- monitorlerensignaleren.nl/bijeenkomst-mbo
relaties, seksuele gezondheid en de Wet Meldcode in het mbo
kunt verankeren, antwoordt Hop: ‘Docenten moeten vanuit Marga Hop heeft haar project in een filmpje gegoten.
een gezamenlijke intentie besluiten hoe ze het aanpakken. Benieuwd? Kijk dan op: www.monitorlerensignaleren.nl/
Als groep. Met de goede wil van een individuele docent kom omgaan-met-normatieve-reacties-van-studenten.
je er niet. Geef elkaar de ruimte, neem een les van een col- www.profielactueel.nl
lega over als de situatie erom vraagt. En bereid studenten goed
voor voordat je écht ingaat op het thema. Dan wordt Leren
Signaleren Kunnen Signaleren.’ De auteur is communicatiedeskundige en tekstschrijver
OKTOBER 2016 31

