Page 31 - My FlipBook
P. 31

Onderwijs












                          Ervaringen over en met de Wet Meldcode


                                 in de praktijk van Albeda College






          staan en hoe ze hun oordeel kunnen parkeren om vanuit een    ‘ Blij met groeiende aandacht voor
          nieuwsgierige, open houding het gesprek aan te gaan.’   taai thema’
                                                              Ina van Beek, Senior adviseur Huiselijk en seksueel
          Minder schroom                                      geweld bij Movisie, is blij met de groeiende aandacht in
          Het ‘normatieve’ project dat in de lespraktijk zo’n drie dagdelen   het mbo voor een toch wel taai thema. ‘Borging in kwali-
          duurt, werpt op haar eigen opleiding zijn vruchten af, consta-  ficatiedossiers is een belangrijke stap. Alle opleidingen
          teert Hop. ‘Studenten begrijpen van elkaar waarom ze reageren   zijn ermee bezig. Dat is heel positief. Ook positief zijn
          zoals ze reageren. Het veilige gevoel in de klas biedt docenten   de reacties op de website monitorlerensignaleren. Mbo-
          een solide basis om lastige thema’s bij de kop te pakken. De   docenten vertellen me tijdens bijeenkomsten, Teacher
          lading gaat eraf, onderwerpen zijn makkelijker bespreekbaar.   Talks en Train-the-Teacher-sessies geregeld dat ze veel
                                                              steun hebben aan de lesmaterialen, goede voorbeelden en
                                                              praktische tips.’ Ineke Mouthaan van Rutgers vult aan: ‘Ook
                In hun lessen staan docenten                  de Meet-the-Experts-bijeenkomsten zijn populair. Tijdens
              op het Albeda College ook stil bij              deze sessies gaan regionale coördinatoren die als experts
                                                              het thema binnen hun opleiding hebben uitgewerkt met de
                       de Wet Meldcode                        deelnemers aan de slag. De coördinatoren spelen graag
                                                              een verbindende rol om opleidingen en daarmee ervaren
                                                              en minder ervaren docenten met elkaar in contact te bren-
          Docenten voelen minder schroom. Ze geven hun lessen meer   gen en samen te laten werken.’
          structuur en weten zo beter hun doelstellingen te halen.’

          Meer zichtbare meldcode                             Structureel verankeren, digitaal leren
          In hun lessen staan docenten op het Albeda College ook stil bij   Het programma Leren Signaleren wil onderwijs over
          de Wet Meldcode. ‘We steken dit thema zo praktisch mogelijk   geweld in afhankelijkheidsrelaties structureel verankeren
          in’, vertelt Hop. ‘Zo laten we studenten tijdens de les naar Veilig   binnen zorggerelateerde, agogische en pedagogische op-
          Thuis bellen. Wat gebeurt er als je belt? Wat wordt er gevraagd?   leidingen. De kenniscentra Movisie, NJi en Rutgers werken
          Hoe leg je uit wat er aan de hand is? Door die expliciete aan-  samen aan het plan van aanpak, terwijl Augeo e-learning
          dacht hebben studenten de meldcode beter op hun netvlies.   en leerprogramma’s aanbiedt via www.lerensignaleren.
          Een van onze studenten heeft het zelfs als onderzoekthema   augeo.nl.
          gekozen en tijdens haar praktijkonderzoek gekeken naar het
          gebruik van de meldcode in een aantal instellingen. De meld-  Mbo meeting Leren Signaleren
          code wordt zo zichtbaarder voor zorgorganisaties, met dank   Op 23 november a.s. vindt in Utrecht een Mbo meeting
          aan onze studenten.’                                Leren Signaleren plaats. Het programma omvat Teacher
                                                              Talks en onderdelen van de Train-the-Teacher-sessies en
          Gezamenlijke intentie                               duurt van 16.30 uur tot 20.00 uur. Aanmelden kan via www.
          Op de vraag hoe je onderwijs over geweld in afhankelijkheids-  monitorlerensignaleren.nl/bijeenkomst-mbo
          relaties, seksuele gezondheid en de Wet Meldcode in het mbo
          kunt verankeren, antwoordt  Hop:  ‘Docenten  moeten  vanuit   Marga Hop heeft haar project in een filmpje gegoten.
          een gezamenlijke intentie besluiten hoe ze het aanpakken.   Benieuwd? Kijk dan op: www.monitorlerensignaleren.nl/
          Als groep. Met de goede wil van een individuele docent kom   omgaan-met-normatieve-reacties-van-studenten.
          je er niet. Geef elkaar de ruimte, neem een les van een col-                                           www.profielactueel.nl
          lega over als de situatie erom vraagt. En bereid studenten goed
          voor voordat je écht ingaat op het thema. Dan wordt Leren
          Signaleren Kunnen Signaleren.’                     De auteur is communicatiedeskundige en tekstschrijver



          OKTOBER  2016                                                                                          31
   26   27   28   29   30   31   32