Page 29 - My FlipBook
P. 29

Onderwijs































                 Studenten CIOS Sittard-Venlo geven les aan kinderen



                         met een beperking in Aarhus, Denemarken




          waarbij de docente Engels aangeeft dat ze in deze meer na-  waarbij resultaat verwachtingen duidelijk moeten zijn. Dit ook
          tuurlijke situatie een reëler beeld krijgt dan op school.   in communicatie met de Deense begeleiders op betreffende lo-
           Het zijn intensieve dagen waarin studenten veel in contact   caties. Het biedt echter ook kans om studenten zeer intensief
          moeten treden met doelgroepen waarbij ze om de beurt op de   en informeel te begeleiden hetgeen belangrijk is in de relatie
          voorgrond moeten treden om les-en leiding te geven. Ze moe-  met de studenten. Er zal ruimte moeten blijven voor het onver-
          ten letterlijk uit hun comfortzone treden en ervaren dat daar   wachte en spontane (informele) leren, hetgeen volgens Simons
          het leren plaatsvindt. Het vraagt een gedegen voorbereiding,   (1995) regelmatig wordt vergeten. De balans vinden tussen het
          toepassen  van  vakkennis  maar  ook  inspelen  op  onverwach-  formele gestructureerde leren op school en het informeel leren
          te situatie en activiteiten  aanpassen aan het  niveau van de   gedurende een intensieve week in Denemarken blijft de kunst.
          deelnemers. Hierbij krijgen studenten regelmatig tussentijds   Docenten en studenten zijn in ieder geval weer vele (leer)erva-
          feedback van de begeleiders of leerkrachten van de instelling.   ringen rijker!
          Zij kennen de deelnemers het beste en spelen in op de basis-  Met dank aan collega docent Ron van Tongerlo die deze reis
          kennis van de CIOS student die direct bruikbare handvatten   wederom perfect georganiseerd heeft.
          krijgt om toe te passen in de lesgeefsituatie of zoals een stu-
          dent zegt: ‘Dankzij de tips van de pedagoog konden we het spel   De auteur is docent Ortho- en Sociaalbewegingsagogie bij het CIOS Sittard-
          makkelijker maken waardoor het veel beter liep, de kinderen   Venlo (Leeuwenborgh opleidingen). Daarnaast rondt hij momenteel de
          werden actiever en hadden veel meer plezier’.      Master Leren & Innoveren (MLI) af.

          Opbrengst
          De vraag of deze reis een meerwaarde (leeropbrengst) heeft zal   Gebruikte literatuur
          met ja beantwoord kunnen worden. In de evaluatieverslagen     > Gielen, E. W. M. (1995). Transfer of training in a corpo-
          van studenten komt steevast naar voren dat ze het als zeer   rate setting. Haag: Cip-Gegevens Koninklijke Bibliotheek.
          leerzaam hebben ervaren. Samenwerken, communiceren, aan-    > Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as
          passen, differentiëren, intensieve contact met de doelgroepen   the source of learning and development. FT press.
          is een greep uit de leerpunten die zij rapporteren. De uitdaging     > Pouwels, J. (2013). Persoonlijke groei door kampen ?!
          zal zijn om dit in de toekomst meer expliciet te maken en te   Lichamelijke Opvoeding 6, 28-30.
          onderbouwen middels kwalitatief onderzoek. Pouwels (2013)     > Simons, R. J. (1995). Leren in arbeidsorganisaties:
          heeft onderzoek gedaan naar de opbrengst van outdoor-kam-  dichoto mieën of evenwichten. Opleiding & ontwikkeling,
          pen. Dit was echter met name gericht op een eventuele toe-  8(4), 5-10.
          name van zelfvertrouwen. Onderzoek naar deze reis zal zich                                             www.profielactueel.nl
          in de toekomst meer dienen te richten op leeropbrengst met   Sites
          betrekking tot de kerncompetenties van de bewegingsagoog.     > http://www.cios-sittard.nl
           Van de docenten vraagt het een intensieve voorbereiding     > http://www.ihaarhus.dk/?lang=en



          OKTOBER  2016                                                                                          29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32