Page 29 - My FlipBook
P. 29
Onderwijs
Studenten CIOS Sittard-Venlo geven les aan kinderen
met een beperking in Aarhus, Denemarken
waarbij de docente Engels aangeeft dat ze in deze meer na- waarbij resultaat verwachtingen duidelijk moeten zijn. Dit ook
tuurlijke situatie een reëler beeld krijgt dan op school. in communicatie met de Deense begeleiders op betreffende lo-
Het zijn intensieve dagen waarin studenten veel in contact caties. Het biedt echter ook kans om studenten zeer intensief
moeten treden met doelgroepen waarbij ze om de beurt op de en informeel te begeleiden hetgeen belangrijk is in de relatie
voorgrond moeten treden om les-en leiding te geven. Ze moe- met de studenten. Er zal ruimte moeten blijven voor het onver-
ten letterlijk uit hun comfortzone treden en ervaren dat daar wachte en spontane (informele) leren, hetgeen volgens Simons
het leren plaatsvindt. Het vraagt een gedegen voorbereiding, (1995) regelmatig wordt vergeten. De balans vinden tussen het
toepassen van vakkennis maar ook inspelen op onverwach- formele gestructureerde leren op school en het informeel leren
te situatie en activiteiten aanpassen aan het niveau van de gedurende een intensieve week in Denemarken blijft de kunst.
deelnemers. Hierbij krijgen studenten regelmatig tussentijds Docenten en studenten zijn in ieder geval weer vele (leer)erva-
feedback van de begeleiders of leerkrachten van de instelling. ringen rijker!
Zij kennen de deelnemers het beste en spelen in op de basis- Met dank aan collega docent Ron van Tongerlo die deze reis
kennis van de CIOS student die direct bruikbare handvatten wederom perfect georganiseerd heeft.
krijgt om toe te passen in de lesgeefsituatie of zoals een stu-
dent zegt: ‘Dankzij de tips van de pedagoog konden we het spel De auteur is docent Ortho- en Sociaalbewegingsagogie bij het CIOS Sittard-
makkelijker maken waardoor het veel beter liep, de kinderen Venlo (Leeuwenborgh opleidingen). Daarnaast rondt hij momenteel de
werden actiever en hadden veel meer plezier’. Master Leren & Innoveren (MLI) af.
Opbrengst
De vraag of deze reis een meerwaarde (leeropbrengst) heeft zal Gebruikte literatuur
met ja beantwoord kunnen worden. In de evaluatieverslagen > Gielen, E. W. M. (1995). Transfer of training in a corpo-
van studenten komt steevast naar voren dat ze het als zeer rate setting. Haag: Cip-Gegevens Koninklijke Bibliotheek.
leerzaam hebben ervaren. Samenwerken, communiceren, aan- > Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as
passen, differentiëren, intensieve contact met de doelgroepen the source of learning and development. FT press.
is een greep uit de leerpunten die zij rapporteren. De uitdaging > Pouwels, J. (2013). Persoonlijke groei door kampen ?!
zal zijn om dit in de toekomst meer expliciet te maken en te Lichamelijke Opvoeding 6, 28-30.
onderbouwen middels kwalitatief onderzoek. Pouwels (2013) > Simons, R. J. (1995). Leren in arbeidsorganisaties:
heeft onderzoek gedaan naar de opbrengst van outdoor-kam- dichoto mieën of evenwichten. Opleiding & ontwikkeling,
pen. Dit was echter met name gericht op een eventuele toe- 8(4), 5-10.
name van zelfvertrouwen. Onderzoek naar deze reis zal zich www.profielactueel.nl
in de toekomst meer dienen te richten op leeropbrengst met Sites
betrekking tot de kerncompetenties van de bewegingsagoog. > http://www.cios-sittard.nl
Van de docenten vraagt het een intensieve voorbereiding > http://www.ihaarhus.dk/?lang=en
OKTOBER 2016 29

