Page 28 - My FlipBook
P. 28
Sportles geven in een
betekenisvolle context
Verrast worden door een enorme betrokkenheid lesgeefpraktijk is vaak lastig. Nabootsen van diverse ziekte-
en enthousiasme van studenten in een reële beelden wordt toegepast maar leidt vaak tot gekunstelde situ-
praktijksituatie, welke docent zou hier niet van aties die weinig bijdragen aan het toepassen van het geleerde
genieten? Verbinding met de praktijk, reflectie (transfer) in de praktijk. Gielen (1995) wees al eerder op het
en directe feedback op procesniveau zijn krach- belang van transfer in praktijksituaties.
tige elementen die hieraan kunnen bijdragen. Deze projectreis bevat elementen van het ervaringsleren zo-
Derdejaars studenten van het profiel Ortho- als oorspronkelijk beschreven door Kolb (2014), maar ook van
bewegings agogie van het CIOS Sittard-Venlo gin- het projectmatig werken waarbij studenten authentieke en
gen dit jaar voor de 16e keer op pad naar Aarhus beroepsrelevante opdrachten voorbereiden, uitvoeren en eva-
(Denemarken). Gedurende een week leidden ze lueren. Op school krijgen studenten beginsituatiegegevens van
daar sport – en bewegings activiteiten binnen de diverse doelgroepen die bezocht worden in Aarhus waaronder
context van hun werkveld namelijk mensen met
lichamelijke-, psychische- en/of verstandelijke
beperkingen. Dit jaar ging een docente Engels De kracht van een
mee om de competenties spreken en gesprek- projectweek ten behoeve van
ken voeren in de praktijk te toetsen.
actief en gemotiveerd leren
Eric Wishaupt
Eén van de afstudeerprofielen binnen het CIOS Sittard-Venlo activiteitencentra voor volwassenen met verstandelijke be-
is Orthobewegingsagogie waarin studenten sport- en bewe- perkingen, scholen voor kinderen met meervoudige lichame-
gingsactiviteiten leren organiseren voor mensen met diverse lijk- en verstandelijke beperkingen, een school voor kinderen
beperkingen. Werkvelden zijn onder andere, revalidatiecentra, met gedragsproblemen et cetera. Er worden teams gevormd
activiteitencentra, instellingen voor mensen met verstande- van vier á vijf studenten die in samenwerking kennis verza-
lijke beperkingen en psychiatrische instellingen waar men melen over betreffende doelgroepen om vervolgens activitei-
beweegprogramma’s aanbiedt als belangrijke bijdrage aan het ten te bedenken, te plannen en te organiseren. Dit alles in het
welzijn van de deelnemers. Engels want in Denemarken wordt alles gepresenteerd in het
Engels. Veel Denen spreken Engels of begeleiders vertalen in
Denemarken het Deens. Samenwerken, feedback, reflecteren, transfer van
Gedurende het eerste profieljaar maken studenten kennis het geleerde naar de praktijk begint in Sittard en krijgt zijn
met diverse doelgroepen. Tijdens de theorie lessen komen di- plek in Denemarken.
verse ziektebeelden (pathologie) aan bod die studenten in het
werkveld tegen komen. Het toepassen van het geleerde in de De praktijk
Vanuit onze verblijfplaats op Idraet Hojskolen gaan elk dag-
deel twee teams op pad naar een van de acht instellingen waar
hen meestal al een warm ontvangst wacht. Met het draaiboek
onder de arm en de taken verdeeld, wordt in het Engels les
gegeven en de activiteiten gepresenteerd. Alles onder het toet-
send oog van een docente Engels die de competenties Engels
www.profielactueel.nl spreken beoordeeld. Voor studenten spannend en leerzaam
zoals één van de studenten verwoordt: ‘nu pas ik het Engels
tenminste toe in het lesgeven binnen mijn vak in plaats van
in de schoolbanken’. Het ‘gesprekken voeren’ wordt in de loop
van de week getoetst tijdens de evaluaties van de activiteiten
28 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 7

