Page 28 - My FlipBook
P. 28

Sportles geven in een




              betekenisvolle context








              Verrast worden door een enorme betrokkenheid       lesgeefpraktijk is vaak lastig. Nabootsen van diverse ziekte-
              en enthousiasme van studenten in een reële         beelden wordt toegepast maar leidt vaak tot gekunstelde situ-
              praktijksituatie, welke docent zou hier niet van   aties die weinig bijdragen aan het toepassen van het geleerde
              genieten?  Verbinding met de praktijk, reflectie   (transfer)  in  de  praktijk.  Gielen  (1995)  wees  al  eerder  op  het
              en directe feedback op procesniveau zijn krach-    belang van transfer in praktijksituaties.
              tige elementen die hieraan kunnen bijdragen.         Deze projectreis bevat elementen van het ervaringsleren zo-
              Derdejaars studenten van het profiel Ortho-        als oorspronkelijk beschreven door Kolb (2014), maar ook van
              bewegings agogie van het CIOS Sittard-Venlo gin-   het projectmatig werken waarbij studenten authentieke en
              gen dit jaar voor de 16e keer op pad naar Aarhus   beroepsrelevante opdrachten voorbereiden, uitvoeren en eva-
              (Denemarken). Gedurende een week leidden ze        lueren. Op school krijgen studenten beginsituatiegegevens van
              daar sport – en bewegings activiteiten binnen de   diverse doelgroepen die bezocht worden in Aarhus waaronder
              context van hun werkveld namelijk mensen met
              lichamelijke-, psychische- en/of verstandelijke
              beperkingen. Dit jaar ging een docente Engels                   De kracht van een
              mee om de competenties spreken en gesprek-                projectweek ten behoeve van
              ken voeren in de praktijk te toetsen.
                                                                         actief en gemotiveerd leren

              Eric Wishaupt

              Eén van de afstudeerprofielen binnen het CIOS Sittard-Venlo   activiteitencentra voor volwassenen met verstandelijke be-
              is  Orthobewegingsagogie  waarin studenten  sport- en  bewe-  perkingen, scholen voor kinderen met meervoudige lichame-
              gingsactiviteiten leren organiseren voor mensen met diverse   lijk- en verstandelijke beperkingen, een school voor kinderen
              beperkingen. Werkvelden zijn onder andere, revalidatiecentra,   met gedragsproblemen et cetera. Er worden teams gevormd
              activiteitencentra, instellingen voor mensen met verstande-  van vier á vijf studenten die in samenwerking kennis verza-
              lijke  beperkingen  en  psychiatrische instellingen  waar  men   melen over betreffende doelgroepen om vervolgens activitei-
              beweegprogramma’s aanbiedt als belangrijke bijdrage aan het   ten te bedenken, te plannen en te organiseren. Dit alles in het
              welzijn van de deelnemers.                         Engels want in Denemarken wordt alles gepresenteerd in het
                                                                 Engels. Veel Denen spreken Engels of begeleiders vertalen in
              Denemarken                                         het Deens. Samenwerken, feedback, reflecteren, transfer van
              Gedurende het eerste profieljaar maken studenten kennis   het geleerde naar de praktijk begint in Sittard en krijgt zijn
              met diverse doelgroepen. Tijdens de theorie lessen komen di-  plek in Denemarken.
              verse ziektebeelden (pathologie) aan bod die studenten in het
              werkveld tegen komen. Het toepassen van het geleerde in de   De praktijk
                                                                 Vanuit onze verblijfplaats op Idraet Hojskolen gaan elk dag-
                                                                 deel twee teams op pad naar een van de acht instellingen waar
                                                                 hen meestal al een warm ontvangst wacht. Met het draaiboek
                                                                 onder  de  arm  en  de  taken  verdeeld,  wordt  in  het  Engels  les
                                                                 gegeven en de activiteiten gepresenteerd. Alles onder het toet-
                                                                 send oog van een docente Engels die de competenties Engels
        www.profielactueel.nl                                    spreken beoordeeld.  Voor studenten spannend en leerzaam
                                                                 zoals één van de studenten verwoordt: ‘nu pas ik het Engels
                                                                 tenminste toe in het lesgeven binnen mijn vak in plaats van
                                                                 in de schoolbanken’. Het ‘gesprekken voeren’ wordt in de loop
                                                                 van de week getoetst tijdens de evaluaties van de activiteiten



      28                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  7
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32