Page 23 - My FlipBook
P. 23

Onderwijs











         Differentiëren in jaarklassen






          In  het  mbo-onderwijs  stromen  studenten  de
          klas binnen vanuit verschillende richtingen,                 Een handvat voor
          scholen uit de regio en met verschillende capa-
          citeiten. Met de wet op passend onderwijs is die
          verscheidenheid nog groter geworden. Dit stelt           opdrachtdifferentiatie
          de docent voor een uitdaging. Differentiëren
          lijkt het antwoord te zijn, maar hoe doe je dat
          nú echt?


          Patrick Simons, Iris Windmuller

          Andere lesopzet                                                      Deelopdracht A
                                                                                 voorbeeld
          In de schoolbanken zitten  en kijken naar  het bord, is de di-  uit                            aan
          dactiek van gister. Een lesje draaien voor studenten moet te-
          genwoordig anders. Studenten leren individueler en op andere
          manieren dan voorheen. Dit vormde de aanleiding voor een
          ontwerpgericht  onderzoek  waarbij  het  doel  was  een  aanpak
                                                                               Deelopdracht B
          te vinden om te differentiëren afgestemd op de verschillende       Nieuw probleem bovenop
          behoeften van studenten. Studenten dachten mee over de me-  uit        voorbeeld               aan
          thodiek. De opbrengst is een lesplan dat voorziet in verbreding
          en verdieping van kennis. Zo gaven studenten aan bij voorkeur
          zelfstandig te werken binnen een studiegroep aan reeks de-
          zelfde opdrachten. Dit heeft geleid tot lessen met deels geslo-
                                                                               Deelopdracht C
          ten en deels open opdrachten. Zo ontwerpen studenten in deze         Vrije opdracht met
          aanpak  hun  eigen  praktijkopdrachten  alvorens  ze  deze  gaan   uit  toevoegingen uit A en B  aan
          uitwerken (afbeelding 1).
                                                             Afbeelding 1
          Opbouw lessen
          De eerste deelopdracht (A) is een voorbeeld van een program-
          ma dat samen met de docent behandeld wordt. Studenten die   ruimte tot zelfontplooiing. Samen met de docent kan de stu-
          zelfstandig kunnen en willen werken mogen deze stap ook zelf   dent nu een passende leerstrategie ontwikkelen. Doordat ken-
          doorlopen. Als aanvulling krijgen studenten vaak een link naar   nis online staat, kan de student op elk gewenst tijdstip kennis
          extra uitleg (andere websites, boeken, YouTube enz.). De twee-  consumeren. YouTube is hierbij een vaak geraadpleegd hulp-
          de stap deelopdracht (B) bestaat uit het voorbeeld aanpassen   middel door studenten en kan dienstdoen als middel voor ‘flip-
          binnen aangegeven kaders. Dit moeten studenten zelf doen.   ping the classroom’. Door de regie op de output van een les
          Hierbij geven studenten elkaar feedback. Door de feedback zet-  meer bij studenten te leggen, zijn studenten gemotiveerder.
          ten studenten vaak de benodigde stap om de opdracht af te   Gemotiveerde studenten hebben meer plezier en zijn vaker be-
          kunnen ronden. De derde stap, deelopdracht (C) is een verdie-  reid extra inzet te tonen. Extra inzet van studenten kan in dit
          pingsopdracht. Deze laatste deelopdracht is niet verplicht. Het   geval ook hogere leerrendementen opleveren. Differentiëren
          is een vrije opdracht die minimaal de punten uit deelopdracht   zit dan ook niet zozeer in niveaugroepen maar in opdracht-
          A en B moet bevatten. Het resultaat van de opdracht was niet   differentiatie. Uit het onderzoek is gebleken dat studenten die
          altijd correct, maar studenten motiveerden en hielpen elkaar.   extra lastige opdracht met vrije inbreng wel willen maken. Ze
          Hierdoor groeiden studenten met elkaar mee in het vak.  raken intrinsiek gemotiveerd voor je vak!

          Tot slot                                           Patrick Simons is werkzaam als docent aan Leeuwenborgh Opleidingen    www.profielactueel.nl
          Door de lessen zo in te richten volgens de stappen van op-  sector techniek – Elektrotechniek. Iris Windmuller is werkzaam als docent
          drachtdifferentiatie (afbeelding 1), ontstaat voor elke student   aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie – Master Leren Innoveren.



          OKTOBER  2016                                                                                          23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28