Page 23 - My FlipBook
P. 23
Onderwijs
Differentiëren in jaarklassen
In het mbo-onderwijs stromen studenten de
klas binnen vanuit verschillende richtingen, Een handvat voor
scholen uit de regio en met verschillende capa-
citeiten. Met de wet op passend onderwijs is die
verscheidenheid nog groter geworden. Dit stelt opdrachtdifferentiatie
de docent voor een uitdaging. Differentiëren
lijkt het antwoord te zijn, maar hoe doe je dat
nú echt?
Patrick Simons, Iris Windmuller
Andere lesopzet Deelopdracht A
voorbeeld
In de schoolbanken zitten en kijken naar het bord, is de di- uit aan
dactiek van gister. Een lesje draaien voor studenten moet te-
genwoordig anders. Studenten leren individueler en op andere
manieren dan voorheen. Dit vormde de aanleiding voor een
ontwerpgericht onderzoek waarbij het doel was een aanpak
Deelopdracht B
te vinden om te differentiëren afgestemd op de verschillende Nieuw probleem bovenop
behoeften van studenten. Studenten dachten mee over de me- uit voorbeeld aan
thodiek. De opbrengst is een lesplan dat voorziet in verbreding
en verdieping van kennis. Zo gaven studenten aan bij voorkeur
zelfstandig te werken binnen een studiegroep aan reeks de-
zelfde opdrachten. Dit heeft geleid tot lessen met deels geslo-
Deelopdracht C
ten en deels open opdrachten. Zo ontwerpen studenten in deze Vrije opdracht met
aanpak hun eigen praktijkopdrachten alvorens ze deze gaan uit toevoegingen uit A en B aan
uitwerken (afbeelding 1).
Afbeelding 1
Opbouw lessen
De eerste deelopdracht (A) is een voorbeeld van een program-
ma dat samen met de docent behandeld wordt. Studenten die ruimte tot zelfontplooiing. Samen met de docent kan de stu-
zelfstandig kunnen en willen werken mogen deze stap ook zelf dent nu een passende leerstrategie ontwikkelen. Doordat ken-
doorlopen. Als aanvulling krijgen studenten vaak een link naar nis online staat, kan de student op elk gewenst tijdstip kennis
extra uitleg (andere websites, boeken, YouTube enz.). De twee- consumeren. YouTube is hierbij een vaak geraadpleegd hulp-
de stap deelopdracht (B) bestaat uit het voorbeeld aanpassen middel door studenten en kan dienstdoen als middel voor ‘flip-
binnen aangegeven kaders. Dit moeten studenten zelf doen. ping the classroom’. Door de regie op de output van een les
Hierbij geven studenten elkaar feedback. Door de feedback zet- meer bij studenten te leggen, zijn studenten gemotiveerder.
ten studenten vaak de benodigde stap om de opdracht af te Gemotiveerde studenten hebben meer plezier en zijn vaker be-
kunnen ronden. De derde stap, deelopdracht (C) is een verdie- reid extra inzet te tonen. Extra inzet van studenten kan in dit
pingsopdracht. Deze laatste deelopdracht is niet verplicht. Het geval ook hogere leerrendementen opleveren. Differentiëren
is een vrije opdracht die minimaal de punten uit deelopdracht zit dan ook niet zozeer in niveaugroepen maar in opdracht-
A en B moet bevatten. Het resultaat van de opdracht was niet differentiatie. Uit het onderzoek is gebleken dat studenten die
altijd correct, maar studenten motiveerden en hielpen elkaar. extra lastige opdracht met vrije inbreng wel willen maken. Ze
Hierdoor groeiden studenten met elkaar mee in het vak. raken intrinsiek gemotiveerd voor je vak!
Tot slot Patrick Simons is werkzaam als docent aan Leeuwenborgh Opleidingen www.profielactueel.nl
Door de lessen zo in te richten volgens de stappen van op- sector techniek – Elektrotechniek. Iris Windmuller is werkzaam als docent
drachtdifferentiatie (afbeelding 1), ontstaat voor elke student aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie – Master Leren Innoveren.
OKTOBER 2016 23

