Page 20 - My FlipBook
P. 20

Passie









              voor ambachtelijke horeca





              Passie is een centraal begrip bij restaurant       vinden. Hier is alles vers. We zijn een streekrestaurant met de
              Vroeg.  Passie  voor  de  ambachtelijke  bereiding   bakkerij als rode draad. De leveranciers worden met zorg uitge-
              van verse producten en passie voor het vak. Die    zocht en we kennen onze boeren.’
              liefde wil het leerbedrijf overbrengen. Stagiairs    ‘Horeca is een vak uit passie’, vindt hij. ‘Iets waar je, zeker
              zijn enthousiast.                                  bij ons, je creativiteit in kwijt kan. Het gaat niet zomaar om
                                                                 brood, kaas of fruit, maar ook over herkomst en kwaliteit er-
              Ton van den born                                   van.’ Horeca is veelvormig, maar Vroeg is voor specialisatie. ‘Op
                                                                 school word je heel breed opgeleid. Wij willen dat mensen hun
              De stagiair leert van de leermeester, maar de leermeester leert   interesses verdiepen. Zoals de leerling die zei: ‘er is eigenlijk
              net zo. ‘Het heeft niet alleen op leerlingen een gunstig effect   maar een ding dat ik wil en dat is een goede barista worden’.
              als je het vak goed uitdraagt, je verdiept je ook zelf in de in-  Daar geven we  dan ruimte voor,  wel rekening houdend met
              houd ervan’, zegt Harold  Wennink, bedrijfsleider bij  Vroeg.   wat er allemaal moet vanuit school.’
              ‘Bovendien ontwikkel je jezelf in de begeleiding van collega’s.   De visie op de (intensieve) begeleiding van stagiairs heeft
              We vragen iedereen die bij ons een leidinggevende functie am-  een rol gespeeld bij de verkiezing tot leerbedrijf van het jaar.
              bieert, leermeesterscursussen te volgen.’ Daarbij komt dat je   Eerste in de sector en tweede in de overall-verkiezing. ‘Toen we
              via die cursussen op de hoogte bent van wat er in het onder-  bij de laatste tien zaten, begon het echt te leven. De verkiezing
              wijs gebeurt. ‘Nu de discussie rond keuzevakken bijvoorbeeld.   tot leerbedrijf van het jaar betekent een erkenning voor onze
              Het zou zomaar kunnen dat wij vanuit Vroeg een keuzevak   leermeesters. Het blijkt dat je dingen toch goed aanpakt. We
              gaan ontwikkelen.’                                 krijgen nu veel verzoeken van leerlingen die gehoord hebben
               Vroeg is meer dan een restaurant. Het is ook een bakkerij,   van de verkiezing.’
              een vergaderplek, een winkel. En een leerbedrijf. Er werken 75
              mensen, waarvan vijftien leermeesters. Er zijn gemiddeld zo’n   Beter
              acht stagiairs, vaak bbl’ers. Ze werken mee in de bediening, de   ‘Wat we dan anders doen in
              keuken, de bakkerij of bij de reserveringen. ‘Leerlingen van alle   de begeleiding?  We gaan
              niveaus en jaargangen’, vertelt Wennink. Vroeg, leerbedrijf van   met stagiairs bijvoorbeeld
              het jaar in de horeca, is een gewilde stageplek.   aan  het  eind van de  stage
               Twee van die stagiairs zijn Kris van der Kuilen (16) en Jesper   op zoek naar een vervolg-
              van  Veen (19). Kris doet een niveau 4-bol-opleiding (mana-  bedrijf.  En  hoewel  het  hier
              ger-ondernemer horeca) aan het Horeca &  Travel College in   altijd druk is, creëren we rust.
              Nieuwegein. En Jesper, die in Heerenveen woont, is derdejaars   Iedereen heeft een eigen taak:
              in de bol-opleiding brood en patisserie op het Deltion College   aan de bar, in de wijk, bij het
              in Zwolle. ‘Ik wilde voor mijn laatste stage weg uit het noor-  food. De leerling weet: dit is
              den’, zegt hij. ‘Ik heb de chef gebeld, een gesprek gehad en ik   mijn leermeester en als
              kon hier komen. Daar heb ik geen moment spijt van gehad.’  die er niet is, dan
               ‘We letten bij de sollicitatie niet alleen op instapniveau,   neemt die het over.
              maar ook op motivatie en persoonlijkheid’, vertelt Wennink.   We  benadruk-
              ‘In de keuken is het geen probleem als je ietsje minder com-  ken dat gevoel
              municatief bent, maar in de bediening is dat wel een punt.’ De   van  veiligheid.
              nieuwe stagiairs krijgen niet direct een dienblad of deegrol in   En  als  stagiairs
              handen. Ze krijgen de tijd om te wennen. In de (open) keuken   hier een maand
        www.profielactueel.nl  Erkenning                         Kris van der
              beginnen ze achter de schermen.
                                                                 werken en de

              Vroeg is bij Vroeg 7 uur als de deuren open gaan voor ontbijt. De
              bakkers zijn dan al een paar uur bezig. ‘Wat ons onderscheidt?’
              vraagt Wennink. ‘Ambachtelijke horeca is steeds moeilijker te
                                                                 Kuilen (16)


      20                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  7
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25