Page 17 - My FlipBook
P. 17

Beroepspraktijkvorming









          Leren van fouten
          Een studentenstichting heeft geen winstoogmerk, maar moet
          wel bedrijfsmatig werken, legt Paulssen uit. Ze willen het goed
          doen, maar leren ook van fouten. Opdrachtgevers moeten zich
          realiseren dat het niet van vandaag op morgen klaar is en dat
          het soms verkeerd loopt. ‘Het is goedkoop,maar een opdracht-
          gever die vooral resultaat wil zien, bedenkt zich wel.’
           Studenten leren niet alleen over het vakgebied, maar ook al-
          gemene zaken zoals de omgang met mensen in verschillende
          rollen en hoe het functioneert op de arbeidsmarkt. ‘Het kan zijn
          dat een opdrachtgever nauwelijks betaalt, maar als de leermo-
          gelijkheden erg interessant zijn, willen we zo’n opdracht toch
          graag binnenhalen. Een mooie opdracht voor paraveterinair
          was de vraag van dierenartspraktijken een voorlichting te ver-  Foto: T. van den Born
          zorgen voor hondenbezitters over hoe om te gaan met de angst
          van honden voor vuurwerkknallen bij oud en nieuw.’
                                                             Mbo’ers Arian (l) en Casper ontwierpen speel-
          Superuitdaging                                     plekken in opdracht van een kinderopvang
          Er is niet één vorm van regioleren, Terra doet het anders dan
          Helicon. Er is ook niet een vastomlijnde regio, zegt Van der
          Linden. ‘Bos- en natuurbeheer speelt zich af in een andere re-  het wel. Soms komt een individuele boer langs met een vraag.
          gio  dan dierverzorging.’ Maar, vervolgt hij, ‘als  school heb  je   Studenten kijken bijvoorbeeld naar de inzet van drones in de
          een regionale functie en sluit je je aan bij wat daar gebeurt.’   landbouw.’
   Foto: T. van den Born
          Helicon Opleidingen is bijvoorbeeld partner in de inrichting   De ontwikkeling van regioleren gaat verder. Zowel in Velp als
          van een recreatiegebied tussen  Arnhem en Nijmegen. Daar   in Meppel. Paulssen: ‘Dat komt ook doordat docenten meer fee-
          vertelt hij over de structuur die Helicon Velp rondom regiole-  ling krijgen voor het proces. In het begin vraag je je nog af: hoe
          ren bouwt.                                         lossen we het op als de studenten vast komen te zitten. Later
           Zo is op school een netwerkbureau ingericht. Dat bureau   weet je wat je moet doen. Voor docenten is het zaak om het los
          regelt stages, acquireert voor regioleren en helpt met de om-  te laten, niet alles te willen controleren. Maar wel een subtiele
          schrijving van opdrachten. ‘Onze ambitie is om bij elke inte-  sturing te geven, dat de studenten de dingen doen die ze moe-
          grale beroepssituatie (IBS) – die beroepssituaties zijn afgeleid   ten doen. Want soms, omdat het toch echte opdrachten zijn, is
          uit de kwalificatiestructuur – regioleren te organiseren’, zegt   het moeilijk om te zeggen: laat het maar fout gaan.’
          Van der Linden. ‘Inventariseren is bijvoorbeeld een IBS, of on-
          derhoud. Bij Voeding is een IBS in klas 1 kijken naar proces-   De auteur is freelance journalist
          technieken. Nu benaderen we bedrijven met de vraag: kan dat
          bij jullie?’
                                                              Het concept Regioleren
                                                              Regioleren in groen mbo begon rond 2000. Studenten wer-
                                                              ken in studentenstichtingen aan regionale vraagstukken. Er
                Regioleren lijkt op een stage,
                                                              is een opdrachtgever en docenten treden op als coach. Het
                    maar gaat vaak verder                     idee van studentenstichtingen ontstond in Goes, Edudelta.
                                                              Daar startte Wim van der Zwan, medewerker, experimenten
                                                              met dit concept. In nieuwe vormen van regioleren is soms
                                                              ook een hogeschool betrokken. In kenniswerkplaatsen en
           ‘Opdrachten vinden blijft een superuitdaging’, vindt hij.   gebiedscoöperaties praten overheid en scholen met onder-
          ‘Maar  bekendheid  helpt  wel.  Bedrijven  bellen  dan  soms.’   nemers en instanties in de regio. Hoe kunnen we werken
          Volgens Paulssen  is het  afhankelijk  van  het  vakgebied.  ‘Bij   aan regionale ontwikkeling op het gebied van landbouw,
          groene ruimte (opleidingen voor groenvoorzieners en hove-  natuur, recreatie, voeding, energie, duurzaamheid? Tot
          niers) is ruim voldoende aanbod. Daar moeten we zelfs op   voor kort kwamen groene scholen jaarlijks bij elkaar om te
          de rem stappen. Ze ontwerpen een gevoelstuin voor een ver-  praten over regioleren: de zoektocht naar opdrachten, de   www.profielactueel.nl
          zorgingstehuis met dementerende bejaarden, ze overleggen   coaching van studentenstichtingen, inpassing in regulier
          over het schoolterrein van een lagere school of de gemeente   onderwijs, beoordeling van leereffecten en de samenwer-
          vraagt hen iets te doen voor bijen. Ook bij veehouderij loopt   king met partners.



          OKTOBER  2016                                                                                          17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22