Page 17 - My FlipBook
P. 17
Beroepspraktijkvorming
Leren van fouten
Een studentenstichting heeft geen winstoogmerk, maar moet
wel bedrijfsmatig werken, legt Paulssen uit. Ze willen het goed
doen, maar leren ook van fouten. Opdrachtgevers moeten zich
realiseren dat het niet van vandaag op morgen klaar is en dat
het soms verkeerd loopt. ‘Het is goedkoop,maar een opdracht-
gever die vooral resultaat wil zien, bedenkt zich wel.’
Studenten leren niet alleen over het vakgebied, maar ook al-
gemene zaken zoals de omgang met mensen in verschillende
rollen en hoe het functioneert op de arbeidsmarkt. ‘Het kan zijn
dat een opdrachtgever nauwelijks betaalt, maar als de leermo-
gelijkheden erg interessant zijn, willen we zo’n opdracht toch
graag binnenhalen. Een mooie opdracht voor paraveterinair
was de vraag van dierenartspraktijken een voorlichting te ver- Foto: T. van den Born
zorgen voor hondenbezitters over hoe om te gaan met de angst
van honden voor vuurwerkknallen bij oud en nieuw.’
Mbo’ers Arian (l) en Casper ontwierpen speel-
Superuitdaging plekken in opdracht van een kinderopvang
Er is niet één vorm van regioleren, Terra doet het anders dan
Helicon. Er is ook niet een vastomlijnde regio, zegt Van der
Linden. ‘Bos- en natuurbeheer speelt zich af in een andere re- het wel. Soms komt een individuele boer langs met een vraag.
gio dan dierverzorging.’ Maar, vervolgt hij, ‘als school heb je Studenten kijken bijvoorbeeld naar de inzet van drones in de
een regionale functie en sluit je je aan bij wat daar gebeurt.’ landbouw.’
Foto: T. van den Born
Helicon Opleidingen is bijvoorbeeld partner in de inrichting De ontwikkeling van regioleren gaat verder. Zowel in Velp als
van een recreatiegebied tussen Arnhem en Nijmegen. Daar in Meppel. Paulssen: ‘Dat komt ook doordat docenten meer fee-
vertelt hij over de structuur die Helicon Velp rondom regiole- ling krijgen voor het proces. In het begin vraag je je nog af: hoe
ren bouwt. lossen we het op als de studenten vast komen te zitten. Later
Zo is op school een netwerkbureau ingericht. Dat bureau weet je wat je moet doen. Voor docenten is het zaak om het los
regelt stages, acquireert voor regioleren en helpt met de om- te laten, niet alles te willen controleren. Maar wel een subtiele
schrijving van opdrachten. ‘Onze ambitie is om bij elke inte- sturing te geven, dat de studenten de dingen doen die ze moe-
grale beroepssituatie (IBS) – die beroepssituaties zijn afgeleid ten doen. Want soms, omdat het toch echte opdrachten zijn, is
uit de kwalificatiestructuur – regioleren te organiseren’, zegt het moeilijk om te zeggen: laat het maar fout gaan.’
Van der Linden. ‘Inventariseren is bijvoorbeeld een IBS, of on-
derhoud. Bij Voeding is een IBS in klas 1 kijken naar proces- De auteur is freelance journalist
technieken. Nu benaderen we bedrijven met de vraag: kan dat
bij jullie?’
Het concept Regioleren
Regioleren in groen mbo begon rond 2000. Studenten wer-
ken in studentenstichtingen aan regionale vraagstukken. Er
Regioleren lijkt op een stage,
is een opdrachtgever en docenten treden op als coach. Het
maar gaat vaak verder idee van studentenstichtingen ontstond in Goes, Edudelta.
Daar startte Wim van der Zwan, medewerker, experimenten
met dit concept. In nieuwe vormen van regioleren is soms
ook een hogeschool betrokken. In kenniswerkplaatsen en
‘Opdrachten vinden blijft een superuitdaging’, vindt hij. gebiedscoöperaties praten overheid en scholen met onder-
‘Maar bekendheid helpt wel. Bedrijven bellen dan soms.’ nemers en instanties in de regio. Hoe kunnen we werken
Volgens Paulssen is het afhankelijk van het vakgebied. ‘Bij aan regionale ontwikkeling op het gebied van landbouw,
groene ruimte (opleidingen voor groenvoorzieners en hove- natuur, recreatie, voeding, energie, duurzaamheid? Tot
niers) is ruim voldoende aanbod. Daar moeten we zelfs op voor kort kwamen groene scholen jaarlijks bij elkaar om te
de rem stappen. Ze ontwerpen een gevoelstuin voor een ver- praten over regioleren: de zoektocht naar opdrachten, de www.profielactueel.nl
zorgingstehuis met dementerende bejaarden, ze overleggen coaching van studentenstichtingen, inpassing in regulier
over het schoolterrein van een lagere school of de gemeente onderwijs, beoordeling van leereffecten en de samenwer-
vraagt hen iets te doen voor bijen. Ook bij veehouderij loopt king met partners.
OKTOBER 2016 17

