Page 13 - My FlipBook
P. 13
Onderwijs & bestuur
Met nieuwe opleidingen tijdig
inspelen op toekomstige
werkgelegenheid
etniciteit. Deze school organiseert elk jaar een markt waar elke matiek en onderwijs. Het onderwijs kan een anker zijn voor
etnische groep zich kan profileren. Je ziet er alles in terug en een student. Zij blijven daarbij het onderwijs wel in het vizier
ook dat alles samen gaat, het reflecteert de samenleving in de houden en kunnen tegen de student zeggen: als je je onderwijs
regio. We heten iedereen welkom en willen iedereen naar een verwaarloost worden de problemen vaak alleen maar groter.
maximale prestatie en opleiding toe leiden. We hebben daarin Je hoort soms verhalen waarvan je denkt: dat bestaat niet, dat
tevens een emancipatoire opdracht en onze diplomawaarden kan niet. En dan lukt het hun toch om de school af te maken.
tonen dat we daarin redelijk tot goed slagen.’ Dat raakt me heel diep. Ik spreek vaak uit hoe megatrots ik ben
op mijn studenten.’
Hoe ziet het beleid eruit voor leerlingen die
thuis niet altijd even goed gesteund worden Is dat een drijfveer voor u?
en mede daardoor in een lastige situatie ‘Ja, absoluut. Ik realiseer me dat mijn gezin en ik het aardig
zitten? Zijn er misschien ook studenten voor getroffen hebben. Wij hebben kansen gekregen, onze kinderen
wie dit type onderwijs niet werkt? kunnen studeren. Dat gun je iedereen maar je ziet dat dit niet
‘Ons VSV (Voortijdig School Verlaten), waarin we veel geïn- in alle gezinnen en in elke situatie vanzelfsprekend is. Een bij-
vesteerd hebben, is sterk gedaald. We zijn aanbeland, net als drage leveren aan jonge mensen en hen een kans, zelfvertrou-
in de rest van Nederland, bij de zogenaamde harde kern. De wen en perspectief geven vind ik het allerbelangrijkste.’
vraag rijst hoe je daar invloed op kan uitoefenen? We werken
in een keten voor jeugd en zorg samen met gemeente, spe- Wat betekent het vak van docent of
ciaal onderwijs en bedrijven. Soms kun je alternatieven vin- praktijkbegeleider voor u?
den maar er zijn ook studenten voor wie het niet werkt. We ‘Er ontstaat steeds meer een gezonde tweedeling tussen ener-
komen studenten tegen uit families waar niemand werkt en zijds de doelgroep van docentbegeleiders die de doelgroep
waar elk rol model ontbreekt. Natuurlijk zijn er wetten voor kent, hen weet te raken, te begeleiden en te motiveren. En
leren en kwalificeren, werken is zeker belangrijk, maar we daarnaast is er een doelgroep docenten die bij jongeren hoog
hebben ook te maken met studenten voor wie de wetten en in aanzien staan omdat ze hebben bewezen vakspecialist te
gangbare normen niet op gaan. We leren overigens wel steeds zijn. Voor een school is het de kunst om in de onderwijsteams
beter wat wel kan en wat niet kan. Sommige studenten blij- deze twee groepen te combineren.
ken pas op een later tijdstip toe aan leren en werken. En we
worden vaardiger om met hen in contact te blijven. Je mag ze
in geen geval los laten.’
‘Ik spreek vaak uit hoe megatrots
Waar liggen de grenzen van het onderwijs ik ben op mijn studenten’
als het gaat om zorg en begeleiding?
‘Wij verzorgen onderwijs, we begeven ons niet op het gebied
van gezinstaken. In de driehoek school-kind-ouder ontstaat
daarin soms wel een spanning vind ik. We hebben de neiging Onze docent dient zich te verdiepen in de nieuwste ontwik-
allerlei gezinsthema’s en -dilemma’s naar het onderwijs toe kelingen, hij of zij moet weten hoe studenten het doen, de
te schuiven. De school is een wezenlijk onderdeel van de sa- wensen van stage-bedrijven kennen en de stagebegeleiders
menleving en we scholen en trainen ook professionals in de voorlichten over de opleiding. We hebben mogelijkheden voor
begeleiding van jongeren met multiproblematiek. docentenstages waarvan overigens nog weinig gebruik wordt
gemaakt. We zien steeds meer verbindingen ontstaan tussen
We weten ook dat de school voor veel onze opleidingen en bedrijven. Al dat werk gaat gepaard met
studenten een rustpunt is. de nodige administratie en logistiek wat wel een punt van aan- www.profielactueel.nl
‘Daarom is dat geregelde gesprek met de professional ook van dacht is, hoe organiseer je het allemaal?
groot belang. Zij kunnen een scheiding maken tussen proble- Net als jongeren staan docenten voor de taak meer flexibel >>
OKTOBER 2016 13

