Page 13 - My FlipBook
P. 13

Onderwijs & bestuur








                                                             Met nieuwe opleidingen tijdig



                                                             inspelen op toekomstige



                                                             werkgelegenheid




          etniciteit. Deze school organiseert elk jaar een markt waar elke   matiek en onderwijs. Het onderwijs kan een anker zijn voor
          etnische groep zich kan profileren. Je ziet er alles in terug en   een student. Zij blijven daarbij het onderwijs wel in het vizier
          ook dat alles samen gaat, het reflecteert de samenleving in de   houden en kunnen tegen de student zeggen: als je je onderwijs
          regio. We heten iedereen welkom en willen iedereen naar een   verwaarloost worden de problemen vaak alleen maar groter.
          maximale prestatie en opleiding toe leiden. We hebben daarin   Je hoort soms verhalen waarvan je denkt: dat bestaat niet, dat
          tevens een emancipatoire opdracht en onze diplomawaarden   kan niet. En dan lukt het hun toch om de school af te maken.
          tonen dat we daarin redelijk tot goed slagen.’     Dat raakt me heel diep. Ik spreek vaak uit hoe megatrots ik ben
                                                             op mijn studenten.’
          Hoe ziet het beleid eruit voor leerlingen die
          thuis niet altijd even goed gesteund worden        Is dat een drijfveer voor u?
          en mede daardoor in een lastige situatie           ‘Ja, absoluut. Ik realiseer me dat mijn gezin en ik het aardig
          zitten? Zijn er misschien ook studenten voor       getroffen hebben. Wij hebben kansen gekregen, onze kinderen
          wie dit type onderwijs niet werkt?                 kunnen studeren. Dat gun je iedereen maar je ziet dat dit niet
          ‘Ons VSV (Voortijdig School Verlaten), waarin we veel geïn-  in alle gezinnen en in elke situatie vanzelfsprekend is. Een bij-
          vesteerd hebben, is sterk gedaald. We zijn aanbeland, net als   drage leveren aan jonge mensen en hen een kans, zelfvertrou-
          in de rest van Nederland, bij de zogenaamde harde kern. De   wen en perspectief geven vind ik het allerbelangrijkste.’
          vraag rijst hoe je daar invloed op kan uitoefenen? We werken
          in een keten voor jeugd en zorg samen met gemeente, spe-  Wat betekent het vak van docent of
          ciaal onderwijs en bedrijven. Soms kun je alternatieven vin-  praktijkbegeleider voor u?
          den maar er zijn ook studenten voor wie het niet werkt. We   ‘Er ontstaat steeds meer een gezonde tweedeling tussen ener-
          komen studenten tegen uit families waar niemand werkt en   zijds de doelgroep van docentbegeleiders die de doelgroep
          waar elk rol model ontbreekt. Natuurlijk zijn er wetten voor   kent, hen weet te raken, te begeleiden en te motiveren. En
          leren en kwalificeren, werken is zeker belangrijk, maar we   daarnaast is er een doelgroep docenten die bij jongeren hoog
          hebben ook te maken met studenten voor wie de wetten en   in aanzien staan omdat ze hebben bewezen vakspecialist te
          gangbare normen niet op gaan. We leren overigens wel steeds   zijn. Voor een school is het de kunst om in de onderwijsteams
          beter wat wel kan en wat niet kan. Sommige studenten blij-  deze twee groepen te combineren.
          ken pas op een later tijdstip toe aan leren en werken. En we
          worden vaardiger om met hen in contact te blijven. Je mag ze
          in geen geval los laten.’
                                                                 ‘Ik spreek vaak uit hoe megatrots
          Waar liggen de grenzen van het onderwijs                    ik ben op mijn studenten’
          als het gaat om zorg en begeleiding?
          ‘Wij verzorgen onderwijs, we begeven ons niet op het gebied
          van gezinstaken. In de driehoek school-kind-ouder ontstaat
          daarin soms wel een spanning vind ik. We hebben de neiging   Onze docent dient zich te verdiepen in de nieuwste ontwik-
          allerlei gezinsthema’s en -dilemma’s naar het onderwijs toe   kelingen, hij of zij moet weten hoe studenten het doen, de
          te schuiven. De school is een wezenlijk onderdeel van de sa-  wensen van stage-bedrijven kennen en de stagebegeleiders
          menleving en we  scholen en trainen  ook professionals  in de   voorlichten over de opleiding. We hebben mogelijkheden voor
          begeleiding van jongeren met multiproblematiek.    docentenstages waarvan overigens nog weinig gebruik wordt
                                                             gemaakt. We zien steeds meer verbindingen ontstaan tussen
          We weten ook dat de school voor veel               onze opleidingen en bedrijven. Al dat werk gaat gepaard met
          studenten een rustpunt is.                         de nodige administratie en logistiek wat wel een punt van aan-  www.profielactueel.nl
          ‘Daarom is dat geregelde gesprek met de professional ook van   dacht is, hoe organiseer je het allemaal?
          groot belang. Zij kunnen een scheiding maken tussen proble-  Net als jongeren staan docenten voor de taak meer flexibel  >>



          OKTOBER  2016                                                                                          13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18