Page 11 - My FlipBook
P. 11

Burgerschap











                                                             dat bepaalde normen en waarden zwaar wegen. Dit deden
                                                             studenten gemiddeld het meest als ze hun mening gaven
           Verkenning ecbo en UU naar                        over homoseksualiteit en orgaandonatie, bijvoorbeeld:  ‘Dat
                                                             vind ik zonde [homodiscriminatie] dat moet stoppen. Dat kan zo
                                                             niet langer, je kan niet mensen gewoon afkraken.’ Bij deze ‘emo-
               het kritisch denkvermogen                     tionele’ argumentatie werd bijvoorbeeld ook verwezen naar
                                                             ‘keuzevrijheid’: ‘Nee, ik vind dat je daar [orgaandonatie] een keu-
                                                             ze zelf in mag maken. Want ja, het is toch van jou. En als je het niet
            van mbo-niveau 2-studenten                       wil, dan hoeft dat niet vind ik’.


                                                             Empathisch denken is nog geen kritisch
                                                             denken
          als vluchtelingen of homoseksualiteit; andere jongeren komen   Om het kritisch denkvermogen te stimuleren, kregen som-
          deze onderwerpen minder tegen in hun leefwereld. Wanneer   mige studenten een  ‘empathische prikkel’: een verhaal van
          je  nog  niet  veel  over  een  onderwerp  weet,  is  het  moeilijker   een jongere die persoonlijk met het onderwerp te maken had.
          om feiten of ervaringen in je argumentatie te gebruiken. Dit   Vervolgens vroegen we de studenten zich in deze persoon
          maakt kritisch denken lastig. Gemiddeld argumenteerden de   in te leven. Door het aanbieden van deze prikkel reageerden
          studenten het meest op basis van feiten en eigen ervaringen   ze met sterkere emoties. Ze vonden het dus ‘erger’, maar dit
          wanneer ze hun mening gaven over de wettelijke alcohol-  leidde niet automatisch tot kritisch denken. Niet elke student
          leeftijd en de vluchtelingencrisis, zo laten de volgende cita-  verplaatst zich gemakkelijk in een ander, waardoor je het on-
          ten zien. ‘Qua groei en ontwikkeling van je lichaam, hersenen. Dat   derwerp van een andere kant kunt bekijken en tot andere in-
          wordt afgeremd door alcohol. En als je dus geen alcohol drinkt, dan   zichten kan komen. Sommige studenten redeneren bijna als
          heb je dus een betere kans dat je lichaam en je hersenen beter is’.   vanzelf met meerdere perspectieven en komen tot een genu-
          ‘Hier in Barneveld zijn ze ook weer huizen aan het bouwen enzo.   anceerd eindoordeel: ‘Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vin-
          Terwijl eh, de gewone Nederlanders gewoon ervoor moeten betalen.   den… ik vind het eigenlijk erg aan beide kanten’.
          En hun krijgen het gewoon.’
                                                             Wat kunnen docenten doen?
                                                             Om  studenten  empathisch  én  kritisch te  laten denken,  kun-
                                                             nen docenten met werkvormen het perspectief van anderen
                  Empathisch denken is nog
                                                             inbrengen en in hun pedagogische begeleiding studenten trai-
                     geen kritisch denken                    nen kritisch te denken. Docenten kunnen dit bereiken door te
                                                             stimuleren argumenten te sorteren (voor- en tegenargumen-
                                                             ten) en op waarde te schatten (welk argument weegt voor jou
                                                             het zwaarst en waarom?), te argumenteren vanuit het andere
           Studenten gebruikten in hun argumenten minder feiten en   perspectief, meer argumenten te geven en de informatie daad-
          ervaringen wanneer we naar hun mening over homoseksua-  werkelijk  toe  te  passen  in  de  vorming  van  hun  eindoordeel.
          liteit en orgaandonatie vroegen. Deze twee onderwerpen lij-  Ecbo ontwikkelt momenteel een zelfassessment voor docent-
          ken verder van de studenten af te staan en worden daardoor   vaardigheden ontwikkelen, om te bepalen in hoeverre zij de di-
          als abstracter ervaren: ‘Is vervelend [orgaandonatie]. Maar ik heb   dactische en pedagogische vaardigheden bezitten om kritische
          er zelf helemaal niks mee. Niemand die ik ken. (…) Je hoort het, en   denkvaardigheden bij jongeren te trainen.
          je doet er verder niks mee.’ Studenten zouden geholpen kunnen
          worden door meer over de onderwerpen te weten te komen, of   Dr. Pieter Baay (pieter.baay@ecbo.nl) is werkzaam als onderzoeker bij het
          bijvoorbeeld  iemand  te ontmoeten  die  er  persoonlijk mee te   Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo). Esther Beekman liep stage bij
          maken heeft. Op deze manier komt het onderwerp minder ver   ecbo en volgt nu de masteropleiding Forensische orthopedagogiek aan de
          van het bed te staan.                              Universiteit van Amsterdam.


          ‘Dit vind ik heel erg’                              Handreiking voor docenten
          Niet alleen worden oordelen onderbouwd met feitelijke in-  Op de website van de MBO Raad verschijnt een hand reiking
          formatie of ervaringen, studenten gebruiken ook argumen-  voor docenten om kritische denkvaardigheden bij jongeren   www.profielactueel.nl
          ten gebaseerd op gevoelens en geldende normen en waarden.   te trainen. Deze wordt gelanceerd tijdens de studie dag op
          Dan wordt hun mening gevormd doordat het onderwerp een   14 oktober van het Netwerk Burgerschap en is door ecbo in
          bepaalde emotionele waarde heeft of omdat de student vindt   samenwerking met CINOP Advies ontwikkeld.



          OKTOBER  2016                                                                                          11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16