Page 9 - My FlipBook
P. 9
Masteropleiding - beleid & praktijk
centen niet alleen hoger inschalen, maar de verbinding leggen Extra steun dankzij Lerarenbeurs
met ontwikkeling en leren. ‘ De deelname van mbo-docenten aan een masteropleiding
Enkele docenten hebben op eigen initiatief een andere past in de afspraken tussen het ministerie van OCW en het
opleiding gevolgd, bijvoorbeeld een meer vakinhoudelijke, mbo, vertelt Hans de Goede, senior beleidsmedewerker bij de
gefinancierd door de Lerarenbeurs. ‘Ik heb geprobeerd hen directie mbo van het ministerie van OCW. ‘We willen dat teams
ook op te nemen in de nieuwe leergemeenschap. Mijn erva- zich verder professionaliseren. Een master is een prima mid-
ring is dat voor eenlingen zo’n studie vaak frustrerend kan del daartoe. Docenten verbreden zo hun kennis en dat komt
uitpakken. Na het behalen van hun diploma kunnen ze lang de kwaliteit van het onderwijs ten goede. Docenten die zich
niet altijd iets met hun kennis in de organisatie. Vaak zijn ze verder ontwikkelen verbreden hun kansen om in aanmerking
teleurgesteld.’ te komen voor een andere functie met een hogere inschaling.’
Soms regelt de school de financiering van de master – in het
Geslaagde conferentie geval van het Nova College werd bijvoorbeeld een beroep ge-
Terugkijkend constateert Daansen dat de effecten binnen de daan op de gelden voor de functieprofielen -, maar docenten
teams groot zijn geweest. ‘De deelnemers aan de opleiding kunnen ook individueel een beroep doen op de lerarenbeurs.
kregen meer zelfvertrouwen. Ze werden zich meer bewust van Het ministerie heeft de Lerarenbeurs ingesteld om leraren
wat er speelt in de organisatie en vanuit dat betere begrip kon- zich verder te laten ontwikkelen. ‘Van de beurs wordt binnen
den ze zich verder ontwikkelen en andere inspireren. Ze zijn het mbo veel gebruik van gemaakt,’ zegt de Goede. ‘Het is
over de grenzen van hun vak gaan kijken. Ook raakten ze meer een goede investering in jezelf. Dit geldt niet alleen voor
doordrongen van hun eigen verantwoordelijkheid en gingen jonge docenten. Ook voor oudere docenten is het aantrekke-
ze meer initiatieven nemen. Een docent heeft bijvoorbeeld een lijk om hun kennis verder te ontwikkelen.’
nieuw curriculum uitgewerkt. En de groep masterdocenten Het ministerie laat scholen en docenten vrij in de keuze voor
heeft zelfs een conferentie georganiseerd. Ze wilden wat ze aanvullende opleidingen. ‘We hebben met 65 roc’s en aoc’s
hadden geleerd delen met hun collega’s. Dat leidde in maart kwaliteitsafspraken gemaakt. Die hebben allemaal hun eigen
van dit jaar tot een geslaagde conferentie voor het hele Nova identiteit en andere behoeften. Ze kunnen zelf beter bepalen
College met workshops van 100 docenten.’ welke kennis ze nodig hebben. In ieder geval is het belang-
rijk dat docenten zich ontwikkelen, bijvoorbeeld door aanslui-
ting te zoeken bij het bedrijfsleven, want dat is voortdurend
in beweging, mede door veranderingen in de technologie. Dat
De meeste masterdocenten willen
kan op het niveau van individuele docenten, maar het is ook
als leraar beter worden goed om als team te kijken wat nodig is.’
Tot de professionalisering behoort wat het ministerie betreft
ook een (nog) betere samenwerking binnen teams, peer
review en meer aandacht voor startende leraren.
De meeste masterdocenten deden mee om beter te worden
als leraar. ‘Ze ambieerden geen managementfunctie. Ze vervul- Met de Lerarenbeurs kunnen docenten een bachelor- of
len nu een belangrijke rol als teacher-leaders en hebben onder- masteropleiding volgen. Meer informatie: www.duo.nl.
zoeks- en ontwikkeltaken. Ze staan vooraan bij het creëren van
nieuw bewustzijn en dragen bij aan nieuwe ontwikkelingen. Hans de Goede
Het is goed dat de school nu meer kritische mensen met een
onderzoekende houding telt.’
Het project heeft een veel grotere uitstraling gehad binnen
de organisatie en ook effect gehad op de andere teamleden.
‘Veel meer mensen willen nu leren. Ze willen niet per se een
master volgen, maar ze willen zich ook ontwikkelen.’
Op het ogenblik heeft het College geen grote groep docenten
in de startblokken staan voor een masteropleiding, al zijn er
wel individuele docenten die studeren met een Lerarenbeurs.
‘De professionalisering gaat nog steeds door,’ verzekert
Daansen. ‘De cultuuromslag op de school heeft doorgezet. We
zijn op weg naar een lerende organisatie waar kennis wordt www.profielactueel.nl
gedeeld.’
De auteur is freelance journaliste
OKTOBER 2016 9

