Page 9 - My FlipBook
P. 9

Masteropleiding - beleid & praktijk









          centen niet alleen hoger inschalen, maar de verbinding leggen   Extra steun dankzij Lerarenbeurs
          met ontwikkeling en leren. ‘                        De deelname van mbo-docenten aan een masteropleiding
           Enkele docenten hebben op eigen initiatief een andere   past in de afspraken tussen het ministerie van OCW en het
          opleiding gevolgd, bijvoorbeeld een meer vakinhoudelijke,   mbo, vertelt Hans de Goede, senior beleidsmedewerker bij de
          gefinancierd door de Lerarenbeurs.  ‘Ik heb geprobeerd hen   directie mbo van het ministerie van OCW. ‘We willen dat teams
          ook op te nemen in de nieuwe leergemeenschap. Mijn erva-  zich verder professionaliseren. Een master is een prima mid-
          ring is dat voor eenlingen zo’n studie vaak frustrerend kan   del daartoe. Docenten verbreden zo hun kennis en dat komt
          uitpakken. Na het behalen van hun diploma kunnen ze lang   de kwaliteit van het onderwijs ten goede. Docenten die zich
          niet altijd iets met hun kennis in de organisatie. Vaak zijn ze   verder ontwikkelen verbreden hun kansen om in aanmerking
          teleurgesteld.’                                     te komen voor een andere functie met een hogere inschaling.’
                                                              Soms regelt de school de financiering van de master – in het
          Geslaagde conferentie                               geval van het Nova College werd bijvoorbeeld een beroep ge-
          Terugkijkend constateert Daansen dat de effecten binnen de   daan op de gelden voor de functieprofielen -, maar docenten
          teams groot zijn geweest.  ‘De deelnemers aan de opleiding   kunnen ook individueel een beroep doen op de lerarenbeurs.
          kregen meer zelfvertrouwen. Ze werden zich meer bewust van   Het ministerie heeft de Lerarenbeurs ingesteld om leraren
          wat er speelt in de organisatie en vanuit dat betere begrip kon-  zich verder te laten ontwikkelen. ‘Van de beurs wordt binnen
          den ze zich verder ontwikkelen en andere inspireren. Ze zijn   het mbo veel gebruik van gemaakt,’ zegt de Goede. ‘Het is
          over de grenzen van hun vak gaan kijken. Ook raakten ze meer   een goede investering in jezelf. Dit geldt niet alleen voor
          doordrongen van hun eigen verantwoordelijkheid en gingen   jonge docenten. Ook voor oudere docenten is het aantrekke-
          ze meer initiatieven nemen. Een docent heeft bijvoorbeeld een   lijk om hun kennis verder te ontwikkelen.’
          nieuw curriculum uitgewerkt. En de groep masterdocenten   Het ministerie laat scholen en docenten vrij in de keuze voor
          heeft zelfs een conferentie georganiseerd. Ze wilden wat ze   aanvullende opleidingen. ‘We hebben met 65 roc’s en aoc’s
          hadden geleerd delen met hun collega’s. Dat leidde in maart   kwaliteitsafspraken gemaakt. Die hebben allemaal hun eigen
          van dit jaar tot een geslaagde conferentie voor het hele Nova   identiteit en andere behoeften. Ze kunnen zelf beter bepalen
          College met workshops van 100 docenten.’            welke kennis ze nodig hebben. In ieder geval is het belang-
                                                              rijk dat docenten zich ontwikkelen, bijvoorbeeld door aanslui-
                                                              ting te zoeken bij het bedrijfsleven, want dat is voortdurend
                                                              in beweging, mede door veranderingen in de technologie. Dat
              De meeste masterdocenten willen
                                                              kan op het niveau van individuele docenten, maar het is ook
                    als leraar beter worden                   goed om als team te kijken wat nodig is.’
                                                              Tot de professionalisering behoort wat het ministerie betreft
                                                              ook een (nog) betere samenwerking binnen teams, peer
                                                              review en meer aandacht voor startende leraren.
           De meeste masterdocenten deden mee om beter te worden
          als leraar. ‘Ze ambieerden geen managementfunctie. Ze vervul-  Met de Lerarenbeurs kunnen docenten een bachelor- of
          len nu een belangrijke rol als teacher-leaders en hebben onder-  masteropleiding volgen. Meer informatie: www.duo.nl.
          zoeks- en ontwikkeltaken. Ze staan vooraan bij het creëren van
          nieuw bewustzijn en dragen bij aan nieuwe ontwikkelingen.   Hans de Goede
          Het is goed dat de school nu meer kritische mensen met een
          onderzoekende houding telt.’
           Het project heeft een veel grotere uitstraling gehad binnen
          de organisatie en ook effect gehad op de andere teamleden.
          ‘Veel meer mensen willen nu leren. Ze willen niet per se een
          master volgen, maar ze willen zich ook ontwikkelen.’
           Op het ogenblik heeft het College geen grote groep docenten
          in de startblokken staan voor een masteropleiding, al zijn er
          wel individuele docenten die studeren met een Lerarenbeurs.
          ‘De  professionalisering  gaat nog steeds door,’ verzekert
          Daansen. ‘De cultuuromslag op de school heeft doorgezet. We
          zijn op weg naar een lerende organisatie waar kennis wordt                                             www.profielactueel.nl
          gedeeld.’

          De auteur is freelance journaliste



          OKTOBER  2016                                                                                          9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14