Page 6 - My FlipBook
P. 6
Docentprofiel
‘ Onze studenten
zijn meer hun
eigen product’
Roman van der Werff (32) schitterde in musicals
als Zorro, Saturday Night Fever en Moeder, ik wil
bij de revue, en was vorig jaar te zien in de RTL
Dinnershow Pandora. Sinds 2011 geeft hij les aan Roman van der Werff, docent
de Nederlandse Musical Academie in Arnhem,
onderdeel van roc Rijn IJssel. In drie jaar worden Nederlandse Musical Academie
de studenten klaargestoomd voor het artiesten-
vak, of ze gaan verder op het hbo. Van der Werff:
‘Ze leren mij weer met een frisse blik naar het
vak te kijken.’ Wat is volgens jou goed onderwijs?
‘Als docent vraag je van studenten dat ze zich constant ver-
José Vorstenbosch beteren en hun mogelijkheden uitbreiden. Ik vind dat je zelf
ook moet zoeken naar wat jou voedt om een goede docent te
Is het onderwijs te combineren met je andere werk? zijn. Voor mij is dat blijven optreden en theatervoorstellingen
‘Je maakt lange dagen en moet je agenda goed kunnen indelen. maken. Als je zelf niet de discipline hebt om beter te worden,
In dit vak staan zingen, spelen en dansen voorop, maar on- kun je dat ook niet eisen van je studenten. Net zoals een tech-
derschat de randactiviteiten niet. Tegenwoordig wordt er veel niekdocent zich steeds moet bijscholen, moet ik meegaan met
meer van een artiest verwacht dan vroeger. Zo heb ik in de de ontwikkelingen in mijn vakgebied.’
loop der jaren geleerd hoe ik de boekhouding moet doen. De
huidige generatie krijgt dat tijdens de opleiding mee. Een ar- Is het een voordeel als je als docent ook nog in de
tiest creëert zijn eigen werk: hij verkoopt geen tandpasta, maar praktijk werkt?
zichzelf. Als je met dat gevoel voor ondernemerschap het vak ‘Volgens mij heeft dat zeker een meerwaarde. Zelf probeer ik
ingaat, blijf je met beide benen op de grond staan.’ zo veel mogelijk uit mijn eigen ervaring te putten. De afgelo-
pen tien jaar heb ik een groot netwerk opgebouwd, waardoor
Waarom ben je les gaan geven?
‘Nu ik de dertig ben gepasseerd, wil ik mijn kennis en ervaring
graag doorgeven. De spotlights blijven trekken, maar ik haal de ‘Studenten houden
voldoening niet meer alleen uit het spelen. Het vorige school- mijn blik op het vak fris’
jaar sloten we af met de musical Assepoester voor kinderen van
zes tot tien jaar. Die doelgroep vraagt om een andere manier
van spelen. Het geeft veel voldoening om studenten tijdens
zo’n eindvoorstelling te laten stralen.’ ik toegang heb tot veel materiaal. Eén telefoontje naar een di-
rigent of choreograaf is vaak genoeg. Je kunt studenten ook
Is de Nederlandse Musical Academie een vreemde eend makkelijk een kijkje achter de schermen bieden. Vorig jaar heb
in de mbo-bijt? ik ze bijvoorbeeld meegenomen naar de Dinnershow.’
‘De academie is niet per se anders dan een opleiding tot mon-
teur of bakker. We zijn allemaal creatief bezig met ons vak, al- Leer je zelf iets van de studenten?
leen zijn onze studenten meer hun eigen product. De insteek ‘Doordat ik er middenin zit, is mijn beeld van het werkveld
www.profielactueel.nl musicalwereld zijn, maar bijvoorbeeld ook het entertainment terug te doen en weer met een open blik te kijken naar mijn
is dat je ze klaarstoomt om het werkveld in te gaan. Dat kan de
gekleurd. Wat studenten mij leren, is om af en toe een stapje
van een vakantiepark. Veel studenten beginnen vrij jong aan
werk. Het is best bijzonder dat ik van mijn hobby mijn werk
deze opleiding en gaan na afloop verder op het hbo. Omdat ie-
heb gemaakt en dit al tien jaar elke dag mag doen.’
dere mbo-student anders is, is de uitdaging voor de docent om
verschillende wegen te kennen die naar Rome leiden.’
De auteur is freelance journaliste
6 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 7

