Page 8 - My FlipBook
P. 8

aangenomen, kregen ze ook de faciliteiten om te studeren: zo   men tijdens diners pensants. Het aardige was dat ze ook men-
              werden ze een dag in de week vrijgeroosterd om tijd aan hun   sen van andere units leerden kennen. Zo ontstonden nieuwe
              studie besteden.  Als ze hun masterdiploma hadden gehaald   dwarsverbanden. De docenten zijn meer aan de organisatie als
              mochten ze naar schaal 12, terwijl de meesten in 10/11 zaten.’   geheel gehecht geraakt. Vroeger voelden ze zich voornamelijk
              Ook ROC Leiden en het Regio College sloten zich aan bij het   verbonden met hun unit, maar hun perspectief is door deel-
              initiatief. De drie roc’s kochten samen de opleiding in.  name aan de opleiding en de leergemeenschap verbreed.’


              Diners pensants                                    Opname in de groep
              Inmiddels hebben, verdeeld over twee groepen, de afgelopen   De opleiding van de masterdocenten kon het Nova College
              jaren ongeveer 30 docenten van het Nova College de in com-  financieren met geld van OCW voor de functieprofielen. Die
              pany masteropleiding gevolgd. ‘Professioneel meesterschap is   boden de kans docenten hoger te belonen. ‘Maar daar hebben
              een tweejarige opleiding, waarin de deelnemers kennismaken   we niet zonder meer gebruik van gemaakt. We wilden de do-
              met nieuwe theorieën over onderwijs, leren en innoveren, en
              onderzoeksvaardigheden aanleren.’
               De docenten leerden ook hoe ze hun theoretische kennis   Tips voor een school die wil
              konden implementeren. Iedere docent koos een onderwerp dat   professionaliseren
              hij of zij uitwerkte en vervolgens op de eigen afdeling imple-    > Koester docenten die zich willen ontwikkelen.
              menteerde. ‘Een docent deed bijvoorbeeld onderzoek naar de     > Ga uit van hun kennis.
              manier waarop de intake kon worden verbeterd. De uitkom-    > Leg verbinding met het beleid en de doelen van de
              sten daarvan zijn overgenomen door de afdeling. Een ander   organisatie, maar geef docenten ook de ruimte.
              ging na hoe de stagebegeleiding effectiever kon en een derde     > Heb oog voor de relatie tussen de docent, de
              hield zich bezig met professioneel werken met ICT en sociale   leidinggevende en de opleiding.
              media binnen de kinderopvang en basisonderwijs.’        > Betrek het management bij de studie en bied docenten
               De docenten die deelnamen aan de opleiding vormen inmid-
                                                                    de kans tussentijds hun resultaten te presenteren.
        www.profielactueel.nl  dels samen een leergemeenschap die regelmatig bijeenkomt.     > Houd een groep studerende docenten bij elkaar. Geef ze
                                                                    een plaats in de organisatie en zorg dat ze iets kunnen
              Daansen ziet daar zelf op toe: ‘Vanuit mijn functie heb ik de
                                                                    doen met hun kennis.
              begeleiding opgezet om ze als groep bij elkaar te houden. Het
              is zwaar om zo’n opleiding naast je werk te volgen. Ik heb
                                                                      > Stimuleer het teacherleadership en benut de collectieve
                                                                    kracht.
              gezorgd dat collega’s steun bij elkaar vonden en samen kwa-

       8                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  7
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13