Page 7 - My FlipBook
P. 7
Masteropleiding - beleid & praktijk
Masteropleiding
stimuleert
professionalisering
De afgelopen jaren volgden dertig docenten van Nova College biedt ruimte
het Nova College uit Noord-Holland een master-
opleiding. Dat betekende voor hen zelf, maar ook
voor hun teams en het roc als geheel, een grote aan docenten met een
stimulans. ‘Het is goed dat de school nu meer
mensen met een onderzoekende houding telt.’
onderzoekende houding
Mirjam Janssen
In 2008 richtte het Nova College uit Noord-Holland de Nova seur strategisch beleidsplan nog steeds bij de school betrok-
Academie op, dit nieuwe instituut moest bijdragen aan de ont- ken. Over haar ervaringen schreef Daansen School durf te leren,
wikkeling van de school tot een professionele en lerende orga- waarin ze laat zien hoe een school zich tot lerende organisatie
nisatie. Conny Daansen was de eerste directeur van de Nova kan het ontwikkelen.
Academie en is als adviseur van het CvB en als procesregis- Een van de grote vraagstukken is hoe je vernieuwing op een
school structureel vorm kunt geven, schrijft Daansen. De lei-
ding kan van alles bedenken, maar dat betekent niet dat de
werkvloer de vernieuwing blijvend overneemt. De crux is dus
een manier van werken te ontwikkelen die tot continue ver-
nieuwing leidt. Dat kan onder meer door ‘excellente docenten’
op te leiden met een ondernemende houding jegens onder-
wijsinnovatie. Het Nova College deed hier de afgelopen jaren
goed ervaringen mee op, een casus die Daansen beschrijft in
haar boek.
In 2011 besloot het roc de masteropleiding Professioneel
Meesterschap in te kopen, waaraan docenten uit alle units van
de school konden deelnemen. ‘Veel docenten studeren nauwe-
lijks meer na hun studie,’ vertelt Daansen. ‘Ze professionali-
seren zich niet structureel. Door een masteropleiding aan te
bieden, wilden we hen stimuleren.’ Maar het was uitdrukkelijk
niet de bedoeling alleen individuele docenten een stapje ver-
der te helpen, de hele school moest ervan profiteren. ‘Het ging
erom dat mensen hun kennis deelden. We wilden een slag met
de hele organisatie maken.’
In overleg met HRM kwam een nieuw traject tot stand.
‘Docenten die minstens 0,8 fte voor het Nova College werkten, www.profielactueel.nl
konden solliciteren naar een opleidingsplaats. Als ze werden
Conny Daansen >>
OKTOBER 2016 7

