Page 7 - My FlipBook
P. 7

Masteropleiding - beleid & praktijk










          Masteropleiding


                     stimuleert








                                 professionalisering








          De afgelopen jaren volgden dertig docenten van           Nova College biedt ruimte
          het Nova College uit Noord-Holland een master-
          opleiding. Dat betekende voor hen zelf, maar ook
          voor hun teams en het roc als geheel, een grote                aan docenten met een
          stimulans.  ‘Het is goed dat de school nu meer
          mensen met een onderzoekende houding telt.’
                                                                      onderzoekende houding
          Mirjam Janssen

          In 2008 richtte het Nova College uit Noord-Holland de Nova   seur strategisch beleidsplan nog steeds bij de school betrok-
          Academie op, dit nieuwe instituut moest bijdragen aan de ont-  ken. Over haar ervaringen schreef Daansen School durf te leren,
          wikkeling van de school tot een professionele en lerende orga-  waarin ze laat zien hoe een school zich tot lerende organisatie
          nisatie. Conny Daansen was de eerste directeur van de Nova   kan het ontwikkelen.
          Academie en is als adviseur van het CvB en als procesregis-  Een van de grote vraagstukken is hoe je vernieuwing op een
                                                             school structureel vorm kunt geven, schrijft Daansen. De lei-
                                                             ding kan van alles bedenken, maar dat betekent niet dat de
                                                             werkvloer de vernieuwing blijvend overneemt. De crux is dus
                                                             een manier van werken te ontwikkelen die tot continue ver-
                                                             nieuwing leidt. Dat kan onder meer door ‘excellente docenten’
                                                             op te leiden met een ondernemende houding jegens onder-
                                                             wijsinnovatie. Het Nova College deed hier de afgelopen jaren
                                                             goed ervaringen mee op, een casus die Daansen beschrijft in
                                                             haar boek.
                                                              In 2011 besloot het roc de masteropleiding Professioneel
                                                             Meesterschap in te kopen, waaraan docenten uit alle units van
                                                             de school konden deelnemen. ‘Veel docenten studeren nauwe-
                                                             lijks meer na hun studie,’ vertelt Daansen. ‘Ze professionali-
                                                             seren zich niet structureel. Door een masteropleiding aan te
                                                             bieden, wilden we hen stimuleren.’ Maar het was uitdrukkelijk
                                                             niet de bedoeling alleen individuele docenten een stapje ver-
                                                             der te helpen, de hele school moest ervan profiteren. ‘Het ging
                                                             erom dat mensen hun kennis deelden. We wilden een slag met
                                                             de hele organisatie maken.’
                                                              In overleg met HRM kwam een nieuw traject tot stand.
                                                             ‘Docenten die minstens 0,8 fte voor het Nova College werkten,   www.profielactueel.nl
                                                             konden solliciteren naar een opleidingsplaats. Als ze werden

                                                             Conny Daansen                                   >>



          OKTOBER  2016                                                                                          7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12