Page 16 - My FlipBook
P. 16
Van een
kikkerpoel tot
drones in de
landbouw Foto: T. van den Born
Op excursie in een recreatiegebied
Regioleren is een fenomeen in groen mbo.
Studentbedrijfjes werken aan opdrachten van Regioleren in groen mbo
bedrijven, buurtbewoners of belangenorganisa-
ties. Elke school heeft zijn eigen aanpak, zoals
Terra Meppel en Helicon Velp. ‘Ik heb enorm veel – studenten werken in
geleerd’, vindt een van de studenten.
schoolbedrijfjes aan een
Ton van den Born
‘De regio is je lesboek’, zegt Rogier van der Linden. Hij coör-
dineert regioleren bij Helicon Opleidingen, MBO Velp. ‘Dat is echte opdracht
nog steeds mijn slogan, want in de regio vind je de beesten
en het groen waar het om gaat in groene opleidingen. Daar, in
aansluiting bij bedrijven en organisaties, heb je het authen-
tieke leren.’ Leren ze iets op het vakgebied en heeft het voldoende niveau?
Regioleren is al jaren een fenomeen in groen mbo. Studenten- Een stoep vegen, beantwoordt niet aan de leerdoelen, maar een
bedrijfjes op aoc’s halen opdrachten binnen en voeren die uit. ontwerp of een plan maken, is daar wel terug te vinden.’
Ze ontwerpen bijvoorbeeld een tuin voor een bejaardentehuis, Het lijkt op stage, erkent hij, maar het gaat vaak verder. ‘Een
ze geven voorlichting over reptielen op een basisschool, ze leg- stagebedrijf zal meestal niet zeggen: doe jij de bedrijfsvoering
gen een kikkerpoel aan voor de gemeente of ze onderzoeken maar. Dat gebeurt in regioleren wel. Ze werken heel zelfstandig
welke voeding dierentuinen het beste kunnen gebruiken. en nemen beslissingen over mensen, geld en middelen.’
‘Regioleren begint al in klas 1’, vervolgt Paulssen. ‘En het
www.profielactueel.nl ting dertig groene mbo-scholen waar regioleren vorm krijgt. Jos maakt niet uit of je Veehouderij, Bloem of de opleiding voor pa-
Naast Helicon Velp is Terra Meppel één van de naar schat-
raveterinair doet. Ze zijn dan uitvoerend bezig. In klas 2 krijgt
Paulssen begeleidt er de studentenstichting. Hij legt uit hoe het
werkt. ‘Studenten zijn bijvoorbeeld manager of uitvoerder in
het meer inhoud. Maar pas in het derde jaar krijgen ze echt een
de stichting, ze doen calculatie of acquisitie. Ik kijk mee vanuit
functie in de stichting. Daar werken ze 12 uur per week aan. Ze
school, want een opdracht moet passen binnen het curriculum.
zetten bijvoorbeeld eerstejaars in.’
16 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 7

