Page 16 - My FlipBook
P. 16

Van een



                                          kikkerpoel tot



                                          drones in de



                                          landbouw                                                                        Foto: T. van den Born






                                                                                          Op excursie in een recreatiegebied

              Regioleren is een fenomeen in groen mbo.
              Studentbedrijfjes werken aan opdrachten van                Regioleren in groen mbo
              bedrijven, buurtbewoners of belangenorganisa-
              ties. Elke school heeft zijn eigen aanpak, zoals
              Terra Meppel en Helicon Velp. ‘Ik heb enorm veel               – studenten werken in
              geleerd’, vindt een van de studenten.
                                                                          schoolbedrijfjes aan een
              Ton van den Born

              ‘De regio is je lesboek’, zegt Rogier van der Linden. Hij coör-
              dineert regioleren bij Helicon Opleidingen, MBO Velp. ‘Dat is             echte opdracht
              nog steeds mijn slogan, want in de regio vind je de beesten
              en het groen waar het om gaat in groene opleidingen. Daar, in
              aansluiting bij bedrijven en organisaties, heb je het authen-
              tieke leren.’                                      Leren ze iets op het vakgebied en heeft het voldoende niveau?
               Regioleren is al jaren een fenomeen in groen mbo. Studenten-  Een stoep vegen, beantwoordt niet aan de leerdoelen, maar een
              bedrijfjes op aoc’s halen opdrachten binnen en voeren die uit.   ontwerp of een plan maken, is daar wel terug te vinden.’
              Ze ontwerpen bijvoorbeeld een tuin voor een bejaardentehuis,   Het lijkt op stage, erkent hij, maar het gaat vaak verder. ‘Een
              ze geven voorlichting over reptielen op een basisschool, ze leg-  stagebedrijf zal meestal niet zeggen: doe jij de bedrijfsvoering
              gen een kikkerpoel aan voor de gemeente of ze onderzoeken   maar. Dat gebeurt in regioleren wel. Ze werken heel zelfstandig
              welke voeding dierentuinen het beste kunnen gebruiken.  en nemen beslissingen over mensen, geld en middelen.’
                                                                   ‘Regioleren begint al in klas 1’, vervolgt Paulssen.  ‘En het
        www.profielactueel.nl  ting dertig groene mbo-scholen waar regioleren vorm krijgt. Jos   maakt niet uit of je Veehouderij, Bloem of de opleiding voor pa-
               Naast Helicon Velp is Terra Meppel één van de naar schat-
                                                                 raveterinair doet. Ze zijn dan uitvoerend bezig. In klas 2 krijgt
              Paulssen begeleidt er de studentenstichting. Hij legt uit hoe het
              werkt. ‘Studenten zijn bijvoorbeeld manager of uitvoerder in
                                                                 het meer inhoud. Maar pas in het derde jaar krijgen ze echt een
              de stichting, ze doen calculatie of acquisitie. Ik kijk mee vanuit
                                                                 functie in de stichting. Daar werken ze 12 uur per week aan. Ze
              school, want een opdracht moet passen binnen het curriculum.
                                                                 zetten bijvoorbeeld eerstejaars in.’

      16                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  7
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21