Page 18 - My FlipBook
P. 18
Weinig les,
veel praktijk:
échte praktijk
De BOL niveau 4-opleiding Mediavormgever Zoë: ‘Erik gaf wel aan wat hij in gedachten had, maar vol-
van Scalda laat studenten gedurende hun hele gens mij lieten zijn ideeën onvoldoende de relatie zien met
opleiding werken aan opdrachten van externe zijn werk. Bovendien betalen de ouders de rijlessen meestal,
opdrachtgevers: van een vereniging of maat- daarom zou het een ontwerp moeten zijn dat ook hen aan-
schappelijke instelling tot een zzp-bedrijf. Die spreekt en niet alleen 18-jarigen. Ik liet Erik dus wat andere
opdrachten worden uitgezet bij studenten die concepten zien en gelukkig kon hij zich daar al snel in vin-
ermee aan de slag gaan. Direct al in de oriënte- den.’ Zoë ontwierp ook de huisstijl en maakte daarvoor het
rende fase, als ware professionals. Hoe gaat dat bijbehorende handboek. Erik: ‘Ik hoef dat alleen maar mee te
in z’n werk? nemen naar het autobeletteringsbedrijf dat het logo op mijn
lesauto plaatst. Ik vind dat Zoë het al met al heel professioneel
Aly Breemhaar gedaan heeft.’
‘Professioneel’, dat is ook de reactie van opdrachtgever Erik Vakkennis
van Leerzem, sinds twee jaar zelfstandig autorijschoolhouder. Voor beginnende studenten bedenken de docenten zelf der-
Hij wilde een nieuw, passend logo met huisstijl en vernam dat gelijke opdrachten. Maar al snel worden het opdrachten op
hij dergelijke zaken goed en kosteloos kon laten uitvoeren bij basis van aanvragen die bij de opleiding binnenkomen. In
de opleiding Mediavormgever in Vlissingen. Aldaar komen vele overleg met hun docenten maken studenten hier een keuze
verzoeken binnen van kleine bedrijven, verenigingen, andere uit. Uiteraard wordt voor alle opleidingsniveaus - Scalda
afdelingen van Scalda, ouders van studenten of andere relaties Mediavormgever spreekt niet over leerjaren noch over lessen
die iets willen laten ontwerpen. Het kan gaan om een logo, een - ook de noodzakelijke vakkennis aangeboden via workshops:
filmpje, een ontwerp voor een uitnodiging van een evenement, over fotobewerkingsprogramma’s, opmaakprogramma’s, kleu-
een creatief ontwerp voor een deurprint, etc. De opleiding renleer, communicatie, etc. Maar de filosofie van de opleiding
heeft een lijst van ca. honderd van dergelijke opdrachten. Het is dat studenten door te doen en te móeten doen, gemotiveer-
der zijn om te leren.
verzoek van Erik paste hier goed tussen en de docenten ’kop-
www.profielactueel.nl pelden’ studente Zoë Maxime Haars aan Erik. delen alleen de praktijk, geen theorie. Hun beheersing van
Jeroen van de Merwe, docent van de opleiding: ‘Wij beoor-
Erik: ‘Zoë heeft haar eigen visie op mijn opdracht gegeven
de theorie, moet blijken uit de praktijkopdracht die onze stu-
en is daardoor met een verrassend logo-ontwerp gekomen dat
denten tijdens hun examen maken: kunnen ze de uitvoering
heel anders is geworden dan ik me in eerste instantie voor-
daarvan goed motiveren en uitleggen? Bovendien kunnen wij
stelde. Maar deze past me beter en ik ben er erg blij mee.’
18 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 7

