Page 30 - My FlipBook
P. 30
Van Leren Signaleren
naar Kunnen Signaleren
De meeste Zorg-, Welzijn- en Sportopleidingen staan als studenten een zogenaamde dader veroordelen, een
in het mbo hebben onderwijs over geweld in medestudent ‘aanvallen’ of heel primair op hun docent reage-
afhankelijkheidsrelaties en de Wet Meldcode ren. Niet alle docenten weten hoe ze hiermee om moeten gaan.
geborgd in formele documenten, zoals kwali- Ze behandelen het thema dan liever niet. Of ze flitsen er snel
ficatiedossiers. Voor ondersteuning en verdie- doorheen om er maar van af te zijn.’
ping kunnen docenten onder meer terecht op de
website monitorlerensignaleren. Of en hoe dit het Oordelen leren parkeren
lesgeven vereenvoudigt? We vroegen het Marga Hop, naast docent ook onderwijsontwikkelaar en lid van een
Hop, docent op de opleiding Verzorgende aan denktank die lastige lessituaties in kaart brengt, werkte de af-
het Albeda College. gelopen tijd mee aan een project over ‘Het omgaan met norma-
tieve reacties’. ‘Hierin sta ik stil bij de vraag hoe je als docent
Pieter Matthijssen inspeelt op het vaak zwart-/wit denken van jonge studenten.
Dat iedereen oordeelt, is normaal. Maar wat als persoonlijke
Nogal wat docenten vinden het lastig om les te geven over the- opvattingen de sfeer en de veiligheid in de klas ondermijnen?
ma’s als kindermishandeling, seksueel- en huiselijk geweld en Tijdens het programma leren studenten elkaars mening en
seksuele gezondheid. Helemaal onlogisch is dat niet, beaamt daardoor elkaar beter begrijpen. Ook kijken docenten met de
Marga Hop. ‘Studenten reageren soms heftig of emotioneel, studenten hoe hun oordeel straks in de beroepspraktijk het
soms valt een klas massaal stil. Er kan een onveilige sfeer ont- omgaan met huiselijk geweld en seksualiteit in de weg kan
www.profielactueel.nl
30 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 7

