Page 30 - My FlipBook
P. 30

Van Leren Signaleren



              naar Kunnen Signaleren









              De  meeste  Zorg-, Welzijn-  en  Sportopleidingen   staan als studenten een zogenaamde dader veroordelen, een
              in het mbo hebben onderwijs over geweld in         medestudent ‘aanvallen’ of heel primair op hun docent reage-
              afhankelijkheidsrelaties en de  Wet Meldcode       ren. Niet alle docenten weten hoe ze hiermee om moeten gaan.
              geborgd in formele documenten, zoals kwali-        Ze behandelen het thema dan liever niet. Of ze flitsen er snel
              ficatiedossiers.  Voor ondersteuning en verdie-    doorheen om er maar van af te zijn.’
              ping kunnen docenten onder meer terecht op de
              website monitorlerensignaleren. Of en hoe dit het   Oordelen leren parkeren
              lesgeven vereenvoudigt? We vroegen het Marga       Hop, naast docent ook onderwijsontwikkelaar en lid van een
              Hop, docent op  de opleiding  Verzorgende aan      denktank die lastige lessituaties in kaart brengt, werkte de af-
              het Albeda College.                                gelopen tijd mee aan een project over ‘Het omgaan met norma-
                                                                 tieve reacties’. ‘Hierin sta ik stil bij de vraag hoe je als docent
              Pieter Matthijssen                                 inspeelt op het vaak zwart-/wit denken van jonge studenten.
                                                                 Dat iedereen oordeelt, is normaal. Maar wat als persoonlijke
              Nogal wat docenten vinden het lastig om les te geven over the-  opvattingen de sfeer en de veiligheid in de klas ondermijnen?
              ma’s als kindermishandeling, seksueel- en huiselijk geweld en   Tijdens het programma leren studenten elkaars mening en
              seksuele gezondheid. Helemaal onlogisch is dat niet, beaamt   daardoor elkaar beter begrijpen. Ook kijken docenten met de
              Marga  Hop.  ‘Studenten  reageren  soms  heftig  of  emotioneel,   studenten hoe hun oordeel straks in de beroepspraktijk het
              soms valt een klas massaal stil. Er kan een onveilige sfeer ont-  omgaan met huiselijk geweld en seksualiteit in de weg kan
































        www.profielactueel.nl











      30                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  7
   25   26   27   28   29   30   31   32