Page 26 - My FlipBook
P. 26

Het doel: een student



                                                                             die zelf regie neemt in


                                                                               zijn of haar loopbaan









                                                                 Om een waardevolle plek te verkrijgen op de arbeidsmarkt,
                                                                 heeft  een startende beroepsbeoefenaar loopbaancompeten-
                                                                 ties nodig. In een groot Nederlands onderzoek beschrijven
                                                                 Kuijpers, Meijers en Bakker (2006) drie loopbaancompetenties
                                                                 die centraal staan bij loopbaanontwikkeling, namelijk: loop-
                                                                 baanreflectie, loopbaanvorming en netwerken.



                                                                         Loopbaan en burgerschap:
                                                                        innovatief en kritisch denken





                                                                   Uit dit onderzoek blijkt dat studenten door deze competen-
                                                                 ties  meer  inzicht  krijgen  in  de  vraag  wat  werk  in  hun  eigen
              In deze tijd, waarin het loopbaanperspectief min-  leven betekent en welke rol zij willen spelen in de huidige
              der voorspelbaar is dan voorheen, neemt de on-     maatschappij. Dit doen zij door te reflecteren op kwaliteiten en
              zekerheid van studenten toe. Studenten moeten      motieven (loopbaanreflectie) en op een proactieve wijze werk-
              zelf de verantwoordelijkheid nemen en keuzes       mogelijkheden te onderzoeken (loopbaanvorming). Hierdoor
              maken voor de loopbaan die zij ambiëren. Dit       wordt het proces van bewustwording omgezet naar nieuwe
              vraagt niet alleen zelfkennis, maar vooral kri-    mogelijkheden. Daarbij is het volgens Kuijpers et al. (2006) es-
              tisch en innovatief denken, ondernemerschap        sentieel dat studenten netwerken en contacten opdoen, zodat
              en goede communicatieve vaardigheden van de        zij hun wensen kunnen omzetten in concrete doelen.
              student.  Als opleiding speel je hier op in door
              naast het beroepsgerichte en generieke onder-      Focus op de toekomst
              wijs loopbaanbegeleiding aan te bieden. Het re-    De docent speelt een essentiële rol bij de ontwikkeling van
              aliseren van goede kwalitatieve loopbaanbege-      loopbaancompetenties. Om loopbaanontwikkeling te stimule-
              leiding blijkt in de praktijk moeilijk (Kuijpers &   ren moet er sprake zijn van een zogenaamde loopbaandialoog
              Meijers, 2011). In dit artikel beschrijven we een   op school en in de praktijk. Testen of reflecties zijn zinvolle
              aantal theoretische inzichten en praktische tips   middelen, maar stimuleren de student nog niet direct om na te
              waarmee je als docent een bijdrage levert aan de
        www.profielactueel.nl  loopbaancompetenties van studenten. Het doel   hoe zij deze kunnen verwezenlijken (Winters, Meijers, Kuijpers
                                                                 denken over hun eigen toekomstbeelden en belangrijker nog
              van deze begeleiding is wat ons betreft een stu-
                                                                 & Baert, 2009). Bij studievoortgangsgesprekken blijft de aan-
              dent die zelf regie neemt in zijn of haar loopbaan.
                                                                 dacht vaak te veel gevestigd op korte termijn doelen, urgente
                                                                 eisen en verplichtingen (beheers je de kerntaken en werkpro-
                                                                 cessen voldoende). De docent of beter nog, de gesprekspartner
              Liza Goos, Peter Loonen


      26                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  8
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31