Page 26 - My FlipBook
P. 26
Het doel: een student
die zelf regie neemt in
zijn of haar loopbaan
Om een waardevolle plek te verkrijgen op de arbeidsmarkt,
heeft een startende beroepsbeoefenaar loopbaancompeten-
ties nodig. In een groot Nederlands onderzoek beschrijven
Kuijpers, Meijers en Bakker (2006) drie loopbaancompetenties
die centraal staan bij loopbaanontwikkeling, namelijk: loop-
baanreflectie, loopbaanvorming en netwerken.
Loopbaan en burgerschap:
innovatief en kritisch denken
Uit dit onderzoek blijkt dat studenten door deze competen-
ties meer inzicht krijgen in de vraag wat werk in hun eigen
In deze tijd, waarin het loopbaanperspectief min- leven betekent en welke rol zij willen spelen in de huidige
der voorspelbaar is dan voorheen, neemt de on- maatschappij. Dit doen zij door te reflecteren op kwaliteiten en
zekerheid van studenten toe. Studenten moeten motieven (loopbaanreflectie) en op een proactieve wijze werk-
zelf de verantwoordelijkheid nemen en keuzes mogelijkheden te onderzoeken (loopbaanvorming). Hierdoor
maken voor de loopbaan die zij ambiëren. Dit wordt het proces van bewustwording omgezet naar nieuwe
vraagt niet alleen zelfkennis, maar vooral kri- mogelijkheden. Daarbij is het volgens Kuijpers et al. (2006) es-
tisch en innovatief denken, ondernemerschap sentieel dat studenten netwerken en contacten opdoen, zodat
en goede communicatieve vaardigheden van de zij hun wensen kunnen omzetten in concrete doelen.
student. Als opleiding speel je hier op in door
naast het beroepsgerichte en generieke onder- Focus op de toekomst
wijs loopbaanbegeleiding aan te bieden. Het re- De docent speelt een essentiële rol bij de ontwikkeling van
aliseren van goede kwalitatieve loopbaanbege- loopbaancompetenties. Om loopbaanontwikkeling te stimule-
leiding blijkt in de praktijk moeilijk (Kuijpers & ren moet er sprake zijn van een zogenaamde loopbaandialoog
Meijers, 2011). In dit artikel beschrijven we een op school en in de praktijk. Testen of reflecties zijn zinvolle
aantal theoretische inzichten en praktische tips middelen, maar stimuleren de student nog niet direct om na te
waarmee je als docent een bijdrage levert aan de
www.profielactueel.nl loopbaancompetenties van studenten. Het doel hoe zij deze kunnen verwezenlijken (Winters, Meijers, Kuijpers
denken over hun eigen toekomstbeelden en belangrijker nog
van deze begeleiding is wat ons betreft een stu-
& Baert, 2009). Bij studievoortgangsgesprekken blijft de aan-
dent die zelf regie neemt in zijn of haar loopbaan.
dacht vaak te veel gevestigd op korte termijn doelen, urgente
eisen en verplichtingen (beheers je de kerntaken en werkpro-
cessen voldoende). De docent of beter nog, de gesprekspartner
Liza Goos, Peter Loonen
26 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 8

