Page 21 - My FlipBook
P. 21

THEMA Mbo-docentschap in perspectief










                                                                     Pedagogisch didactische
          College Oost-Nederland een samenwerking tussen het ROC van
          Twente en de hogescholen Windesheim en Saxion. (scan voor
          meer informatie en een korte informatievideo de QR code).
                                                                competenties vormen in het
          Docentenstages
          Naast het volgen van opleidingen leer je als docent in het mbo
          veel uit de praktijk. Je levert jouw studenten immers af op de   opleidingsprogramma de kern
          arbeidsmarkt, met als doel dat zij daar de juiste opgeleide me-
          dewerkers zijn waar het beroepsleven om vraagt. Om te zorgen
          voor een goede aansluiting tussen het beroepenveld en het on-
          derwijs heeft ROC van Twente een docentenstage ingevoerd.   Om als docent te mogen lesgeven in het mbo dient men te
          Het doel van docentenstage is dat docenten een aantal dagen   beschikken over een bevoegdheid of moet men benoem-
          per jaar meelopen met een vakgenoot uit het beroepenveld, zo-  baar zijn. Maar wat is het verschil en hoe word je docent?
          dat de docent actuele kennis uit het beroepenveld paraat heeft
          en deze kan overbrengen op zijn studenten.          Bevoegd
                                                                                    ste
                                                              Een afgeronde 2  graads of 1  graads lerarenopleiding
                                                                          e
          Gijs Reijns (docent Horeca): ‘In de zomervakantie loop ik vaak een   geeft bevoegdheid om onderwijs te mogen verzorgen in
          week stage in de praktijk om mijn eigen skills op peil te houden en het   het mbo en in het vo. Een 2  graads lerarenopleiding kan je
                                                                                  e
          contact met het werkveld te verbeteren.’            volgen bij verschillende Hogescholen en kent verschillende
                                                              varianten, zoals voltijd, deeltijd, duaal, middels afstands-
                                                              leren of via de kopopleiding. Betreffende hogescholen kun-
                 Naast een goede overdracht                   nen je adviseren welke variant het beste bij jou past.

                krijgt een nieuwe medewerker                  Benoembaar
                     een vaste begeleider                     De Wet Educatie en Beroepsonderwijs geeft aan dat je ook
                                                              als onbevoegd docent tijdelijk onderwijs mag verzorgen in
                                                              het mbo, echter je dient dan wel te beschikken over hbo
                                                              werk- en denkniveau of mbo met minimaal 3 jaar relevante
                                                              werkervaring in het vak waarin gedoceerd zal worden.
          Nieuw en Ervaren                                    Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet kan een ROC
          Jaarlijks heeft het ROC van Twente een vervangingsvraag van   een geschiktheidsverklaring afgeven en kan betreffende
          circa 40 docenten. Om te zorgen voor een goede borging van de   onbevoegde docent een Pedagogisch Didactische scholing
          kennis en vaardigheden van de vertrekkende medewerker als-  volgen. Het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG)
          mede te zorgen voor een goed inwerkprogramma voor nieuwe   wordt gevolgd bij een hogeschool en bij behalen van PDG
          docenten kent het ROC de regeling ‘Nieuw en Ervaren’. Een half   kan je vast benoemd worden als docent in het mbo, maar
          jaar voordat een vacature ontstaat, wordt een nieuwe collega   niet als docent in het vo.
          benoemd. Op deze manier wordt gezorgd voor een goede over-
          dracht van kennis en vaardigheden van de vertrekkende col-  In plaats van het volgen van een PDG traject kan ook geko-
                                                                               e
          lega. Naast een goede overdracht krijgt de nieuwe medewerker   zen worden voor een 2  graads lerarenopleiding. Afhankelijk
          een vaste begeleider, wordt de gesprekscyclus doorlopen waar-  van jouw vooropleiding kan je samen met een hogeschool
          bij de teammanager ook lesbezoeken aflegt en krijgt men via   kijken welke opleiding het beste past bij jouw wensen en
          de ROC Academie intervisie aangeboden.              mogelijkheden.

          Tom Blokhuis (instructeur MBO College voor Metaal, Elektro
          & Installatietechniek): ‘Ik ben door de vertrekkende collega gedu-  steun kon verwachten van de vertrekkende collega mocht dat nodig
                           rende vijf  maanden wegwijs gemaakt in   zijn. Door de inwerkperiode voel ik me op mijn gemak in mijn baan,
                           de school en met de lessen. Het was voor   maar er valt nog genoeg te leren’.
                           mij best wennen om mijn weg te vinden
                           met de leerlingen en de gebruiken van   De auteur  is senior P&O adviseur aan het ROC van Twente  www.profielactueel.nl
                           het roc. Gedurende de eerste maanden
                           ben ik steeds meer op eigen benen komen   1   Zie ook het artikel over het teachers Tech College Oost-Nederland in de
                           te  staan, waarbij het  prettig  was dat ik   uitgave september 2015 van Vakblad Profiel pag 20-21.



          NOVEMBER  2015                                                                                         21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26