Page 22 - My FlipBook
P. 22

Intercultureel   communiceren











              ‘Ik ben klaar; kan ik jou nou meehelpen?’. ‘Oké,
              dat is prima, kom maar mee. Kijk ik zo nog even                     Lentiz Life College:
              naar je werk.’ Een gesprekje tussen leerling en
              leraar: het zegt veel over de sfeer, over vertrou-
              wen  geven en toch  eisen  stellen.  In het kader                          Crossculturele
              van mijn praktijkonderzoek naar ‘crossculturele
              competenties als succesfactoren in de intercul-
              turele interactie’ zag ik in de interactie bij Lentiz   competenties maken docent
              Life College (‘de school van je leven’) veel van
              zulke interacties.
                                                                               handelingsbekwamer
              Toon van der Ven

              Lentiz Life College Schiedam  (LLC) is een vooruitstrevende   dak te vinden zijn. De kunst is om van multicultureel inter-
              school die op vmbo- en mbo-niveau reguliere en ‘groene’ op-  cultureel  te  maken:  die  verschillende  culturen  een  positieve
              leidingen verzorgt. De leerlingen komen uit de grootstedelij-  relatie met elkaar laten aangaan.
              ke omgeving van Schiedam-Rotterdam. Zij hebben een grote   Multicultureel wordt niet vanzelf intercultureel: dat lukt al-
              diversiteit in hun culturele, etnische en taalachtergrond. LLC   leen in een gezamenlijk proces. Er zijn instrumenten die ons
              benadrukt in alle opleidingen ‘talentontwikkeling door maat-  helpen  om  bewuster  naar  onszelf  en  naar  anderen  te  kijken.
              werk’. De school ondersteunt en stimuleert de medewerkers   LLC pakt de professionalisering voortvarend aan:  21st century
              van deze grote diversiteit gebruik te maken. Die proactieve   skills, de  zeven  competenties  van  de  leraar  en  nog  veel  meer
              houding is overal in het fraaie moderne gebouw zichtbaar, bij-  hulpmiddelen zijn sterk in beeld. Er zijn plannen voor video-
              voorbeeld in de ‘cultuurdragers’: posters met trefwoorden en   interactiebegeleiding van docenten. Een aanvulling in de vorm
              een kernachtige ondertitel. ‘Zo wordt studiesucces vooral ook   van werken aan crossculturele competenties op dit alles is ook
              ’n sociaal succes’, zegt Arij Hoogendijk, teamleider vmbo, ‘Je   positief ontvangen: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.
              leert hier wie je bent en hoe je in de maatschappij een passen-  Wat zijn dan die crossculturele competenties? In het bij-
              de plaats vindt. Die maatschappij is voor de meeste leerlingen   gevoegde kader zijn ze nader toegelicht. Je zou ze ook ‘aan-
              de Randstad: stedelijk en dynamisch.’              dachtspunten’ kunnen noemen, aandachtspunten die eigen-
                                                                 lijk in alle menselijke interactie een rol spelen: of je je meer of
                                                                 minder flexibel of empathisch opstelt , heeft natuurlijk altijd
                          Lentiz Life College:                   effect. Maar in ‘interculturele interacties’ kunnen ze zeker een
                                                                 extra steun betekenen bij de bewustwording van het effect van
                     Zo wordt studiesucces vooral                je handelen.
                         ook ’n sociaal succes
                                                                 Bewust handelen
                                                                 In het dynamische klimaat bij LLC stond het verband tussen
                                                                 intercultureel  communiceren en succesvolle  interactie in de
              In de teamsamenstelling werkt LLC via een redelijke ver-  klas centraal in mijn praktijkonderzoek. Zo zag ik bijvoorbeeld
              scheidenheid aan culturele en etnische achtergrond van de   hoe een te strenge aanpak kan leiden tot onproductieve on-
              medewerkers succesvol aan diversiteit. De school organiseert   rust, of hoe persoonlijke belangstelling het gevaar in zich heeft
              gastcolleges voor medewerkers en leerlingen die bijdragen aan   te intiem te worden. Meestal zag ik vooral betrokken docenten
                                                                 en zeer gemengde groepen die samen in een positief klimaat
        www.profielactueel.nl  met hen over de driehoek school-, straat-en thuiscultuur;   redelijk succesvol aan onderwijs werkten.
              bewustwording en talentontwikkeling. Ilias el Hadioui sprak
              Joseph Oubelkas over hoe hij dankzij  ‘400 brieven van mijn
                                                                   Docenten en de leerlingen namen mij als pottenkijker drie
              moeder’  overleefde  in  een  Marokkaanse  gevangenis. We  mo-
                                                                 maanden voor lief; de geobserveerde groepsprocessen voelden
                                                                 natuurlijk aan. Gebruikelijke zaken kwamen voorbij: telaatko-
              gen de school dus absoluut multicultureel noemen, want dat
              betekent nu eenmaal dat er verschillende culturen onder één
                                                                 mers en lawaaischoppers die streng maar niet boos gecorri-

      22                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  8
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27