Page 22 - My FlipBook
P. 22
Intercultureel communiceren
‘Ik ben klaar; kan ik jou nou meehelpen?’. ‘Oké,
dat is prima, kom maar mee. Kijk ik zo nog even Lentiz Life College:
naar je werk.’ Een gesprekje tussen leerling en
leraar: het zegt veel over de sfeer, over vertrou-
wen geven en toch eisen stellen. In het kader Crossculturele
van mijn praktijkonderzoek naar ‘crossculturele
competenties als succesfactoren in de intercul-
turele interactie’ zag ik in de interactie bij Lentiz competenties maken docent
Life College (‘de school van je leven’) veel van
zulke interacties.
handelingsbekwamer
Toon van der Ven
Lentiz Life College Schiedam (LLC) is een vooruitstrevende dak te vinden zijn. De kunst is om van multicultureel inter-
school die op vmbo- en mbo-niveau reguliere en ‘groene’ op- cultureel te maken: die verschillende culturen een positieve
leidingen verzorgt. De leerlingen komen uit de grootstedelij- relatie met elkaar laten aangaan.
ke omgeving van Schiedam-Rotterdam. Zij hebben een grote Multicultureel wordt niet vanzelf intercultureel: dat lukt al-
diversiteit in hun culturele, etnische en taalachtergrond. LLC leen in een gezamenlijk proces. Er zijn instrumenten die ons
benadrukt in alle opleidingen ‘talentontwikkeling door maat- helpen om bewuster naar onszelf en naar anderen te kijken.
werk’. De school ondersteunt en stimuleert de medewerkers LLC pakt de professionalisering voortvarend aan: 21st century
van deze grote diversiteit gebruik te maken. Die proactieve skills, de zeven competenties van de leraar en nog veel meer
houding is overal in het fraaie moderne gebouw zichtbaar, bij- hulpmiddelen zijn sterk in beeld. Er zijn plannen voor video-
voorbeeld in de ‘cultuurdragers’: posters met trefwoorden en interactiebegeleiding van docenten. Een aanvulling in de vorm
een kernachtige ondertitel. ‘Zo wordt studiesucces vooral ook van werken aan crossculturele competenties op dit alles is ook
’n sociaal succes’, zegt Arij Hoogendijk, teamleider vmbo, ‘Je positief ontvangen: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.
leert hier wie je bent en hoe je in de maatschappij een passen- Wat zijn dan die crossculturele competenties? In het bij-
de plaats vindt. Die maatschappij is voor de meeste leerlingen gevoegde kader zijn ze nader toegelicht. Je zou ze ook ‘aan-
de Randstad: stedelijk en dynamisch.’ dachtspunten’ kunnen noemen, aandachtspunten die eigen-
lijk in alle menselijke interactie een rol spelen: of je je meer of
minder flexibel of empathisch opstelt , heeft natuurlijk altijd
Lentiz Life College: effect. Maar in ‘interculturele interacties’ kunnen ze zeker een
extra steun betekenen bij de bewustwording van het effect van
Zo wordt studiesucces vooral je handelen.
ook ’n sociaal succes
Bewust handelen
In het dynamische klimaat bij LLC stond het verband tussen
intercultureel communiceren en succesvolle interactie in de
In de teamsamenstelling werkt LLC via een redelijke ver- klas centraal in mijn praktijkonderzoek. Zo zag ik bijvoorbeeld
scheidenheid aan culturele en etnische achtergrond van de hoe een te strenge aanpak kan leiden tot onproductieve on-
medewerkers succesvol aan diversiteit. De school organiseert rust, of hoe persoonlijke belangstelling het gevaar in zich heeft
gastcolleges voor medewerkers en leerlingen die bijdragen aan te intiem te worden. Meestal zag ik vooral betrokken docenten
en zeer gemengde groepen die samen in een positief klimaat
www.profielactueel.nl met hen over de driehoek school-, straat-en thuiscultuur; redelijk succesvol aan onderwijs werkten.
bewustwording en talentontwikkeling. Ilias el Hadioui sprak
Joseph Oubelkas over hoe hij dankzij ‘400 brieven van mijn
Docenten en de leerlingen namen mij als pottenkijker drie
moeder’ overleefde in een Marokkaanse gevangenis. We mo-
maanden voor lief; de geobserveerde groepsprocessen voelden
natuurlijk aan. Gebruikelijke zaken kwamen voorbij: telaatko-
gen de school dus absoluut multicultureel noemen, want dat
betekent nu eenmaal dat er verschillende culturen onder één
mers en lawaaischoppers die streng maar niet boos gecorri-
22 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 8

