Page 27 - My FlipBook
P. 27
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
De rol van
de docent in de
loopbaandialoog
kan de student stimuleren de eigen loopbaanontwikkeling te - Welke uitdagingen wil je komende tijd oppakken?
sturen. Hoewel er meerdere wegen naar Rome leiden, stellen - Welke onderwerpen hebben momenteel jouw aandacht?
Kuijpers et al. (2006) drie eisen aan de vormgeving van loop- 2. Discover. Verken samen met de student de talenten en
baangerichte gesprekken: successen.
1. Het gesprek is praktijkgericht. Studenten ontwikkelen pas - In welke situatie in de praktijk had je het gevoel dat je
echt loopbaanidentiteit wanneer zij ervaring hebben opge- echt een toegevoegde waarde had?
daan in authentieke situaties (Kuijpers et al., 2006). Door de - Kun je een situatie noemen waar je bijzonder trots op bent?
loopbaanbegeleiding zoveel mogelijk af te stemmen op de 3. Dream. Stimuleer een student om na te denken over hun
praktijkgerichte leeromgeving kan de student werken aan ambities, missie en wensen in de toekomst.
zijn zelf- en beroepsbeeld. - Als je drie wensen zou mogen doen voor jouw ideale
2. Het gesprek is vraaggericht. Laat het initiatief bij de stu- droombaan, welke zijn dat dan?
dent, zodat zij leren het eigen loopbaanproces te sturen - Hoe ziet jouw ideale dag eruit als je jouw talenten in kan
(Kuijpers et al., 2006). Bij veel loopbaangesprekken in het zetten?
beroepsonderwijs ligt het initiatief nog te veel bij de do- 4. Design. Om de wensen om te zetten naar actie is het goed
cent, waardoor studenten minder betrokken zijn en zich een actieplan met de student te bespreken.
niet verantwoordelijk voelen voor het eigen leerproces - Hoe wil jij ervoor zorgen dat je jouw talenten optimaal
(Winters et al., 2009). kan gaan inzetten?
3. Het gesprek is waarderend. Een loopbaangesprek onder- - Welke middelen en tools kun je inzetten om deze dromen
scheidt zich van andere begeleidingsgesprekken, doordat te vertalen naar de praktijk?
de dialoog gericht is op het toekomstbeeld van de student. 5. Destiny. Als laatste is het essentieel dat de ontdekte per-
Studenten krijgen inzicht in kwaliteiten en motieven en we- spectieven worden vertaald naar concrete plannen.
ten deze om te zetten naar concrete doelen. Op deze wijze - Hoe ga je dit nu concreet vormgeven?
wordt de student eigenaar van de eigen loopbaanontwikke- - Als ik jou de volgende keer spreek, wat heb je dan gedaan?
ling (Kuijpers et al., 2006).
Het doel van deze 10 vragen is dat de student kritisch leert kij-
10 vragen voor het stimuleren van de ken naar de eigen loopbaan, zelf verantwoordelijkheid neemt
loopbaandialoog voor de keuzes die gemaakt worden, nog ongebruikte paden
‘Niet je talent bepaalt wie je bent, maar de keuzes die je maakt’, gaat verkennen (innovatie) en tot actie overgaat. Want hoe
aldus Kuijpers (2003). Mooi gezegd, maar nog niet makkelijk sterk het plan ook is, de echte waarde ervan blijkt pas bij de
gedaan. Zoals hiervoor beschreven is het belangrijk dat de dia- uitvoering ervan!
loog tussen docent en student praktijkgericht, vraaggericht en
waarderend is. Om inzicht te geven hoe dit vertaald kan wor- De auteurs zijn verbonden aan Onderwijsadviesbureau Dekkers
den naar de praktijk hebben we een tiental vragen opgesteld.
Deze 10 vragen zijn vormgegeven rond de 5 D’s van waarde- www.profielactueel.nl
rend coachen uit het boek van Masselink en IJbema (2011):
1. Define. Bepaal voor aanvang van het gesprek welke onder- Informatie
werpen de student graag wil bespreken. De literatuurlijst is bij de redactie opvraagbaar
NOVEMBER 2015 27

