Page 29 - My FlipBook
P. 29
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
Professioneel Statuut en
Kwalificatiedossier docent mbo -
wat doen leraren opleidingen ermee?
sprekend maakt. Het curriculum voor de uitstroomrichting samen te werken met docenten beroepsgerichte vakken voor
beroepsonderwijs moet op de meeste lerarenopleidingen nog coaching bij taal in het beroep. De vakgroep Nederlands van
voor een belangrijk deel ontwikkeld worden. Hogeschool Utrecht onderkent dat de team- en beroepsgerichte
En toch zijn er hier en daar al duidelijke ontwikkelingen rol van de docent Nederlands in het mbo anders is dan de docent
waarneembaar, veranderingen in de lerarenopleidingen door Nederlands in het voortgezet onderwijs en dat dat consequen-
de samenwerking met het mbo. Beijer is van mening dat vooral ties heeft voor lerarenopleidingen. De meeste andere vakgroepen
het fenomeen Opleiden in de School belangrijk is voor leraren staan nog aan het begin van deze ontwikkeling, volgens Beijer.
in opleiding om te leren werken in een team, maar ook voor
lerarenopleiders om het mbo te leren kennen. Leraren in oplei- Herziening van curricula
ding krijgen het advies om actief deel te worden van het team. Ook Christel Kuijpers, werkzaam bij Fontys Lerarenopleiding
Het team moet opdrachtgever zijn voor de beroepsproducten. Tilburg, onderkent de sterke beïnvloeding die er uitgaat van de
Op die manier leren zij wat het betekent om ‘samen te werken samenwerking met het mbo in ontwikkelingen rondom het oplei-
en af te stemmen in een heterogeen team’ en om ‘bewust ver- den in de school. De met Fontys samenwerkende roc’s zijn zelf-
schillende rollen in een team te vervullen’, vaardigheden die in bewust en articuleren een duidelijke vraag: contextrijk opleiden
het kwalificatiedossier van de docent mbo beschreven staan. vraagt om herziening van curricula, afstemming van aanpakken
De lerarenopleiding Nederlands differentieert in een aantal en methodieken, ontwikkeling en implementatie van andere www.profielactueel.nl
cursussen al enkele jaren voor avo en beroepsonderwijs, waar- leer werktaken dan opleiden in de context van het in het voort-
onder de cursus ‘taalcoach in het beroepsonderwijs’. Leraren gezet onderwijs. De curricula van autonome vakgroepen van de
Nederlands in opleiding krijgen als ‘taalcoach’ de opdracht om lerarenopleidingen sluiten daar nog niet voldoende op aan. >>
NOVEMBER 2015 29

