Page 29 - My FlipBook
P. 29

THEMA Mbo-docentschap in perspectief










          Professioneel Statuut en



          Kwalificatiedossier docent mbo -



          wat doen leraren opleidingen ermee?











































          sprekend maakt. Het curriculum voor de uitstroomrichting   samen  te werken met  docenten beroepsgerichte  vakken  voor
          beroepsonderwijs moet op de meeste lerarenopleidingen nog   coaching bij taal in het beroep. De vakgroep Nederlands van
          voor een belangrijk deel ontwikkeld worden.        Hogeschool Utrecht onderkent dat de team- en beroepsgerichte
           En toch zijn er hier en daar al duidelijke ontwikkelingen   rol van de docent Nederlands in het mbo anders is dan de docent
          waarneembaar, veranderingen in de lerarenopleidingen door   Nederlands in het voortgezet onderwijs en dat dat consequen-
          de samenwerking met het mbo. Beijer is van mening dat vooral   ties heeft voor lerarenopleidingen. De meeste andere vakgroepen
          het fenomeen Opleiden in de School belangrijk is voor leraren   staan nog aan het begin van deze ontwikkeling, volgens Beijer.
          in opleiding om te leren werken in een team, maar ook voor
          lerarenopleiders om het mbo te leren kennen. Leraren in oplei-  Herziening van curricula
          ding krijgen het advies om actief deel te worden van het team.   Ook Christel Kuijpers, werkzaam bij Fontys Lerarenopleiding
          Het team moet opdrachtgever zijn voor de beroepsproducten.   Tilburg, onderkent de sterke beïnvloeding die er uitgaat van de
          Op die manier leren zij wat het betekent om ‘samen te werken   samenwerking met het mbo in ontwikkelingen rondom het oplei-
          en af te stemmen in een heterogeen team’ en om ‘bewust ver-  den in de school. De met Fontys samenwerkende roc’s zijn zelf-
          schillende rollen in een team te vervullen’, vaardigheden die in   bewust en articuleren een duidelijke vraag: contextrijk opleiden
          het kwalificatiedossier van de docent mbo beschreven staan.  vraagt om herziening van curricula, afstemming van aanpakken
           De lerarenopleiding Nederlands differentieert in een aantal   en methodieken, ontwikkeling en implementatie van andere   www.profielactueel.nl
          cursussen al enkele jaren voor avo en beroepsonderwijs, waar-  leer werktaken dan opleiden in de context van het  in het voort-
          onder de cursus  ‘taalcoach in het beroepsonderwijs’. Leraren   gezet onderwijs. De curricula van autonome vakgroepen van de
          Nederlands in opleiding krijgen als ‘taalcoach’ de opdracht om   lerarenopleidingen sluiten daar nog niet voldoende op aan.   >>



          NOVEMBER  2015                                                                                         29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34