Page 34 - My FlipBook
P. 34

De opleiding en ontwikkeling van



                                  Creating















              Er is sprake van een voortschrijdende technolo-
              gie en een daarmee gepaard gaande flexibilise-
              ring van de arbeid. Dit heeft gevolgen voor on-
              derwijs en arbeidsmarkt. Dat door robotisering            Brede of smalle functies?
              en automatisering banen verdwijnen ligt voor
              de hand, maar het is zeker niet zo dat alle banen
              op het middenniveau van de economie zomaar            En wat zegt dat over nieuwe
              verdwijnen. Er komen ook banen bij, de werk-
              gelegenheid verschuift voortdurend en wordt
              van een meer flexibel karakter. Omdat we niet                              vaardigheden?
              zo goed weten wat de kenmerken van die banen
              zijn ontstaat er in brede maatschappelijke kring
              onzekerheid over de toekomst van het beroeps-
              onderwijs. Doen we wat we moeten doen¬?
              Loopt het onderwijs achter de feiten aan?


              Marc van der Meer                                  Polarisering
                                                                 Er worden de laatste periode veel rapporten gepubliceerd die
              Het antwoord op deze vragen is zowel ontkennend als beves-  spreken over de sterke polarisering van de arbeidsmarkt, het
              tigend. Ja, het beroepsonderwijs doet heel behoorlijk wat het   mechanisme dat de  groei  van  lager-gekwalificeerde banen
              moet doen en tegelijkertijd loopt het onderwijs ook wel eens   aan de onderkant losstaat van de groei van de hoger-gekwa-
              achter de feiten aan. Dat laatste is ook vanzelfsprekend omdat   lificeerde banen aan de bovenkant van de arbeidsmarkt. Het
              technologische vernieuwingen veel sneller gaan dan we soms   Rathenau-instituut schrijft daarover in zijn studie naar robo-
              voor mogelijk houden. Tien jaar geleden hadden we al wel een   tisering. Ook het Centraal Planbureau is een op basis van een
              kwalificatiestructuur met inhoudelijke ambities van het on-  analyse van loongegevens en taken van werkenden, een der-
              derwijs, maar nog geen smartphone om die ambities te lezen,   gelijke trend van uiteenlopende ontwikkelingen op het spoor.
              te verspreiden of, zoals soms gebeurt, te ridiculiseren.   Binnenkort komt de WRR met een verkenning van de toekomst
               Wat vaststaat is dat de eisen die aan werkenden worden   van de arbeid. Wie deze rapporten leest, zal opmerken dat op
              gesteld sterk toenemen. Waar je vroeger nog zonder scholing   de laatste pagina’s steeds het ‘onderwijs’ wordt genoemd als
              aan het werk kon, worden nu behoorlijke eisen gesteld. In de   oplossing als panacee van vele problemen. In menig rapport
              horeca of in de beveiliging heb je een mbo-diploma nodig. Je   staat als aanbeveling zonder voorafgaande analyse: iedereen
              moet inzicht hebben in sociaal en communicatieve verhou-  een mbo-4 diploma.
              dingen maar ook als het gaat om technische veiligheidseisen   Dat is een veel te gemakkelijke conclusie. Het niveau mbo-4
              en milieubepalingen. Aan banen op het middenniveau worden   is helaas niet voor iedereen weggelegd. Het ontbreekt ook te-
        www.profielactueel.nl  sing van het de inhoud van het vakmanschap, het gaat ook om   en functies om het probleem enkelvoudig bij het onderwijs te
                                                                 veel aan een goede beroepssociologische analyse van beroepen
              ook andere eisen gesteld. Het gaat niet alleen om de beheer-
                                                                 leggen. En omgekeerd zijn het curriculum, de inhoudsbepaling
              de databeheer en relationele omgang met bedrijven die in toe-
              nemende mate in ketens en netwerken zijn georganiseerd. De
                                                                 en ontwikkeling van verschillende domeinen in het mbo-on-
                                                                 derwijs onvoldoende onderwerp van serieuze analyse.
              Maastrichtse hoogleraar Andries de Grip spreekt over de ‘hbo-
                                                                   De  Zwitserse  onderzoeker  Daniel  Oesch  heeft  studie  ge-
              isering’ van het vakmanschap in de techniek.

      34                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  8
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39