Page 34 - My FlipBook
P. 34
De opleiding en ontwikkeling van
Creating
Er is sprake van een voortschrijdende technolo-
gie en een daarmee gepaard gaande flexibilise-
ring van de arbeid. Dit heeft gevolgen voor on-
derwijs en arbeidsmarkt. Dat door robotisering Brede of smalle functies?
en automatisering banen verdwijnen ligt voor
de hand, maar het is zeker niet zo dat alle banen
op het middenniveau van de economie zomaar En wat zegt dat over nieuwe
verdwijnen. Er komen ook banen bij, de werk-
gelegenheid verschuift voortdurend en wordt
van een meer flexibel karakter. Omdat we niet vaardigheden?
zo goed weten wat de kenmerken van die banen
zijn ontstaat er in brede maatschappelijke kring
onzekerheid over de toekomst van het beroeps-
onderwijs. Doen we wat we moeten doen¬?
Loopt het onderwijs achter de feiten aan?
Marc van der Meer Polarisering
Er worden de laatste periode veel rapporten gepubliceerd die
Het antwoord op deze vragen is zowel ontkennend als beves- spreken over de sterke polarisering van de arbeidsmarkt, het
tigend. Ja, het beroepsonderwijs doet heel behoorlijk wat het mechanisme dat de groei van lager-gekwalificeerde banen
moet doen en tegelijkertijd loopt het onderwijs ook wel eens aan de onderkant losstaat van de groei van de hoger-gekwa-
achter de feiten aan. Dat laatste is ook vanzelfsprekend omdat lificeerde banen aan de bovenkant van de arbeidsmarkt. Het
technologische vernieuwingen veel sneller gaan dan we soms Rathenau-instituut schrijft daarover in zijn studie naar robo-
voor mogelijk houden. Tien jaar geleden hadden we al wel een tisering. Ook het Centraal Planbureau is een op basis van een
kwalificatiestructuur met inhoudelijke ambities van het on- analyse van loongegevens en taken van werkenden, een der-
derwijs, maar nog geen smartphone om die ambities te lezen, gelijke trend van uiteenlopende ontwikkelingen op het spoor.
te verspreiden of, zoals soms gebeurt, te ridiculiseren. Binnenkort komt de WRR met een verkenning van de toekomst
Wat vaststaat is dat de eisen die aan werkenden worden van de arbeid. Wie deze rapporten leest, zal opmerken dat op
gesteld sterk toenemen. Waar je vroeger nog zonder scholing de laatste pagina’s steeds het ‘onderwijs’ wordt genoemd als
aan het werk kon, worden nu behoorlijke eisen gesteld. In de oplossing als panacee van vele problemen. In menig rapport
horeca of in de beveiliging heb je een mbo-diploma nodig. Je staat als aanbeveling zonder voorafgaande analyse: iedereen
moet inzicht hebben in sociaal en communicatieve verhou- een mbo-4 diploma.
dingen maar ook als het gaat om technische veiligheidseisen Dat is een veel te gemakkelijke conclusie. Het niveau mbo-4
en milieubepalingen. Aan banen op het middenniveau worden is helaas niet voor iedereen weggelegd. Het ontbreekt ook te-
www.profielactueel.nl sing van het de inhoud van het vakmanschap, het gaat ook om en functies om het probleem enkelvoudig bij het onderwijs te
veel aan een goede beroepssociologische analyse van beroepen
ook andere eisen gesteld. Het gaat niet alleen om de beheer-
leggen. En omgekeerd zijn het curriculum, de inhoudsbepaling
de databeheer en relationele omgang met bedrijven die in toe-
nemende mate in ketens en netwerken zijn georganiseerd. De
en ontwikkeling van verschillende domeinen in het mbo-on-
derwijs onvoldoende onderwerp van serieuze analyse.
Maastrichtse hoogleraar Andries de Grip spreekt over de ‘hbo-
De Zwitserse onderzoeker Daniel Oesch heeft studie ge-
isering’ van het vakmanschap in de techniek.
34 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 8

