Page 30 - My FlipBook
P. 30
Gebruikelijk was dat leraren in opleiding vakinhoudelijk Afstemmen en samenwerken, maar ook het leren van elkaar
actie- onderzoek deden, maar in het mbo geeft men de voor- en het begeleiden van leraren in opleiding en startende do-
keur aan beroepsgericht actie-onderzoek, of burgerschap in centen maken deel uit van de opdracht als professional. Dat
plaats van geschiedenis. Dat knelt bij sommige vakgroepen. de praktijk nog niet altijd ideaal is, maakt dat de beroepsver-
Maar lerarenopleiders maken deel uit van meerdere teams, eniging in november en december samen met de MBO Raad
ook van ontwikkelgroepen met mbo-docenten, bezig met her- trainingen organiseert voor ‘ambassadeurs’ van de beroeps-
ziening van curricula. Dat betekent dat er nieuwe leerwerk- vereniging in de instellingen. Die ambassadeurs zullen worden
gemeenschappen ontstaan en nieuwe vormen van teamleren, getraind om in de instellingen een dialoog te voeren over de
naast die binnen de eigen vakgroep. Het geleerde wordt meege- professionele ruimte van leraren en teams. Voor Held is het
nomen naar andere teams waarvan die betreffende lerarenop- werkoverleg leidend. Hoe pak je dit aan in je school? Hoe ver-
leiders deel uitmaken en ook teruggebracht naar de vakgroep. sterk je de samenwerking in het team?
Zo werkt het teamleren als een vliegwiel. Op termijn zullen Tot hoever reikt de teamverantwoordelijkheid? En de afgren-
alle opleiders hiermee te maken krijgen en hierdoor beïnvloed zing tussen team en manager? Welke docent mag bijvoorbeeld
worden, aldus Kuijpers. ‘burgerschap’ geven, of rekenen? Wat is de plaats van taal en
rekenen in het onderwijs? Volgens Held zijn dit onderwerpen
Afstemmen en samenwerken die in het team besproken zouden moeten worden in een ge-
Voor Marjolein Held, voorzitter van de beroepsvereniging voor sprek tussen professionals en tussen team en manager, want
mbo-docenten en docent verpleegkunde bij het Koning Willem deze onderwerpen raken de kwaliteit van de totale opleiding.
I College, is de teamgerichte aanpak in het mbo vanzelfspre- Voor de training van de ‘ambassadeurs’ zijn het Professioneel
kend. Voor de beroepsvereniging is het team breed, ook onder- Statuut, de cao (over de verdeling van het werk in het team)
steuners en soms zelfs leermeesters horen daartoe. De aan- en het kwalificatiedossier voor de docent mbo de belangrijkste
dacht van een mbo-team is vooral gericht op het gezamenlijke inspiratiebronnen.
resultaat, de beroepsvorming van studenten. Alle opleiders
met al hun verschillende achtergronden hebben daar hun rol
en taken in. De auteur is eigenaar/adviseur van Joke van der MEER ADVIES
advertentie
Wij geloven dat iedereen met talent is geboren. ij geloven dat iedereen met talent is geboren. Op zijn of haar niveau.
W
W
Op zijn of haar niveau. ij geloven dat talent gekoesterd moet worden om het te laten groeien.
Om
Wij geloven dat talent gekoesterd moet worden talent te koesteren, te kunnen laten groeien moet je talent kennen.
om het te laten groeien. daarna te erkennen, te herkennen en te respecteren.
Om
Om talent te koesteren, te kunnen laten groeien,
Examenvolgsysteem
moet je talent kennen.
Om daarna te erkennen, te herkennen en te
respecteren.
Meer kwaliteit door digitale borging van examenprocessen
De minister kondigde in haar visiebrief van juni 2014 aan meer te gaan sturen
op de
Van Intaketest kwaliteit van examens. Belangrijk daarbij is de borging van de processen.
naar ideale begeleiding
AMN, bekend van de Intaketest, ontwikkelt een Examenvolgsysteem dat u in
staat stelt uw examenprocessen digitaal te borgen. Het Examenvolgsysteem is
gebouwd als online workflowtool en volgt de procesarchitectuur van de MBO
Het MBO neemt jaarlijks meer dan 100.000 Intaketesten
Raad. De module Afname is gereed en wordt reeds gebruikt.
af bij beginnende studenten. Met de rapportage
worden snel en gemakkelijk de belangrijkste
De kenmerken:
gesprekspunten voor de deelnemer vastgesteld.
• Uw eigen workflow instellen; zelf kiezen welke voorwaardelijkheden wel of
Dat is een groot voordeel. Talent groeit in
niet bepalend zijn voor voortgang in het proces
• Alle documenten digitaal beschikbaar op 1 plaats Talent groeit in
Maar de gegevens die uit de Intaketest komen, geven
• Volgt de Procesarchitectuur Examinering van de MBO Raad
meer informatie. goede handen
• Koppeling met uw leerlingadministratiesysteem
Zo kunnen deze uitstekend gebruikt worden als start
• Rapportages voor examencommissies
voor een LOB traject. Maar geeft ook aan welke goede handen
• Mogelijkheid om Inspectie toegang te geven
begeleidingsstijl ideaal is voor elke deelnemer, zodat u
De voordelen:
uw onderwijsproces beter kunt sturen. Onderzoek heeft
• Alle processen geborgd
aangetoond dat een betere en intensievere begeleiding
• Kwaliteit verbetert door o.a. betere communicatie en minder fouten
én studieresultaat verbetert én uitval vermindert!
• Bespaart op examenkosten door lagere administratieve en logistieke kosten
• Verbetert vertrouwensrelatie met Inspectie van het onderwijs
Meer weten over de Intaketest of hoe u de resultaten
van de Intaketest gebruikt voor een nog betere
Wij geloven in talent. In talent in goede handen. We geloven in recht doen aan
begeleiding in het onderwijs?
talent door borging van proceskwaliteit.
www.amn.nl of 026 3557333
Meer weten: www.amn.nl of 026 3557333
30 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 8

