Page 30 - My FlipBook
P. 30

Gebruikelijk was dat leraren in opleiding vakinhoudelijk   Afstemmen en samenwerken, maar ook het leren van elkaar
              actie- onderzoek deden, maar in het mbo geeft men de voor-  en  het  begeleiden  van  leraren  in  opleiding  en  startende  do-
              keur aan beroepsgericht actie-onderzoek, of burgerschap in   centen maken deel uit van de opdracht als professional. Dat
              plaats van geschiedenis. Dat knelt bij sommige vakgroepen.   de praktijk nog niet altijd ideaal is, maakt dat de beroepsver-
              Maar lerarenopleiders maken deel uit van meerdere teams,   eniging in november en december samen met de MBO Raad
              ook van ontwikkelgroepen met mbo-docenten, bezig met her-  trainingen organiseert voor  ‘ambassadeurs’ van de beroeps-
              ziening van curricula. Dat betekent dat er nieuwe leerwerk-  vereniging in de instellingen. Die ambassadeurs zullen worden
              gemeenschappen ontstaan en nieuwe vormen van teamleren,   getraind om in de instellingen een dialoog te voeren over de
              naast die binnen de eigen vakgroep. Het geleerde wordt meege-  professionele ruimte van leraren en teams. Voor Held is het
              nomen naar andere teams waarvan die betreffende lerarenop-  werkoverleg leidend. Hoe pak je dit aan in je school? Hoe ver-
              leiders deel uitmaken en ook teruggebracht  naar de vakgroep.   sterk je de samenwerking in het team?
              Zo werkt het teamleren als een vliegwiel. Op termijn zullen   Tot hoever reikt de teamverantwoordelijkheid? En de afgren-
              alle opleiders hiermee te maken krijgen en hierdoor beïnvloed   zing tussen team en manager? Welke docent mag bijvoorbeeld
              worden, aldus Kuijpers.                            ‘burgerschap’ geven, of rekenen? Wat is de plaats van taal en
                                                                 rekenen in het onderwijs? Volgens Held zijn dit onderwerpen
              Afstemmen en samenwerken                           die in het team besproken zouden moeten worden in een ge-
              Voor Marjolein Held, voorzitter van de beroepsvereniging voor   sprek tussen professionals en tussen team en manager, want
              mbo-docenten en docent verpleegkunde bij het Koning Willem   deze onderwerpen raken de kwaliteit van de totale opleiding.
              I College, is de teamgerichte aanpak in het mbo vanzelfspre-  Voor de training van de ‘ambassadeurs’ zijn het Professioneel
              kend. Voor de beroepsvereniging is het team breed, ook onder-  Statuut, de cao (over de verdeling van het werk in het team)
              steuners en soms zelfs leermeesters horen daartoe. De aan-  en het kwalificatiedossier voor de docent mbo de belangrijkste
              dacht van een mbo-team is vooral gericht op het gezamenlijke   inspiratiebronnen.
              resultaat, de beroepsvorming van studenten.  Alle opleiders
              met al hun verschillende achtergronden hebben daar hun rol
              en taken in.                                       De auteur is eigenaar/adviseur van Joke van der MEER ADVIES



                                                       advertentie


             Wij geloven dat iedereen met talent is geboren. ij geloven dat iedereen met talent is geboren. Op zijn of haar niveau.
             W
             W
             Op zijn of haar niveau. ij geloven dat talent gekoesterd moet worden om het te laten groeien.
             Om
             Wij geloven dat talent gekoesterd moet worden talent te koesteren, te kunnen laten groeien moet je talent kennen.
             om het te laten groeien. daarna te erkennen, te herkennen en te respecteren.
             Om
             Om talent te koesteren, te kunnen laten groeien,
             Examenvolgsysteem
             moet je talent kennen.
             Om daarna te erkennen, te herkennen en te
             respecteren.
             Meer kwaliteit door digitale borging van examenprocessen
             De minister kondigde in haar visiebrief van juni 2014 aan meer te gaan sturen
             op de
             Van Intaketest kwaliteit van examens. Belangrijk daarbij is de borging van de processen.
             naar ideale begeleiding
             AMN, bekend van de Intaketest, ontwikkelt een Examenvolgsysteem dat u in
             staat stelt uw examenprocessen digitaal te borgen. Het Examenvolgsysteem is
             gebouwd als online workflowtool en volgt de procesarchitectuur van de MBO
             Het MBO neemt jaarlijks meer dan 100.000 Intaketesten
             Raad. De module Afname is gereed en wordt reeds gebruikt.
             af bij beginnende studenten. Met de rapportage
             worden snel en gemakkelijk de belangrijkste
             De kenmerken:
             gesprekspunten voor de deelnemer vastgesteld.
             • Uw eigen workflow instellen; zelf kiezen welke voorwaardelijkheden wel of
             Dat is een groot voordeel.                                    Talent groeit in
              niet bepalend zijn voor voortgang in het proces
             • Alle documenten digitaal beschikbaar op 1 plaats  Talent groeit in
             Maar de gegevens die uit de Intaketest komen, geven
             • Volgt de Procesarchitectuur Examinering van de MBO Raad
             meer informatie.                                               goede handen
             • Koppeling met uw leerlingadministratiesysteem
             Zo kunnen deze uitstekend gebruikt worden als start
             • Rapportages voor examencommissies
             voor een LOB traject. Maar geeft ook aan welke    goede handen
             • Mogelijkheid om Inspectie toegang te geven
             begeleidingsstijl  ideaal is voor elke deelnemer, zodat u
             De voordelen:
             uw onderwijsproces beter kunt sturen. Onderzoek heeft
             • Alle processen geborgd
             aangetoond dat een betere en intensievere begeleiding
             • Kwaliteit verbetert door o.a. betere communicatie en minder fouten
             én studieresultaat verbetert én uitval vermindert!
             • Bespaart op examenkosten door lagere administratieve en logistieke kosten
             • Verbetert vertrouwensrelatie met Inspectie van het onderwijs
             Meer weten over de Intaketest of hoe u de resultaten
             van de Intaketest gebruikt voor een nog betere
             Wij geloven in talent. In talent in goede handen. We geloven in recht doen aan
             begeleiding in het onderwijs?
             talent door borging van proceskwaliteit.
             www.amn.nl of 026 3557333
             Meer weten: www.amn.nl of 026 3557333
      30                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  8
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35