Page 28 - My FlipBook
P. 28
Het team
als ‘basis organisatorische
eenheid’ in het mbo
In het mbo worden studenten opgeleid voor een vastgelegd. In de cao is de zeggenschap over de werkverdeling
beroep. Dat stelt specifieke eisen aan docenten in het team geregeld. Inmiddels heeft de MBO Raad in april
die in het mbo-onderwijs werken. Vakkennis, 2015 ook een ‘Kwalificatiedossier van de docent mbo’ vastge-
beroepskennis en ervaring kunnen bij elke do- steld en officieel aangeboden aan de minister en aan ADEF, het
cent verschillen, maar als team hebben zij een directeurenoverleg van de gezamenlijke lerarenopleidingen.
gezamenlijke opdracht. Werkgevers en werk- Aan de ontwikkeling van dit kwalificatiedossier hebben do-
nemers verschillen daarover niet van opvat- centen, sleutelfiguren, de BVMBO (Beroepsvereniging Docenten
ting. Al in 2009 werd het Professioneel Statuut MBO) en managers en bestuurders van veel mbo-instellingen
door werkgevers en werknemers ondertekend. meegewerkt. Ook lerarenopleiders hebben een bijdrage gele-
Hiermee was een wettelijke verankering van de verd. Eerst is in kaart gebracht wat van studenten verwacht
professionele ruimte (zeggenschap) van de do- wordt om succesvol hun opleiding te doorlopen. Vervolgens is
centen, met de nadruk op het team, een feit. beschreven wat docenten dan moeten doen om ervoor te zor-
gen dat studenten succesvol zijn. Dat is geclusterd in (hoofd)
Joke van der Meer taken en deeltaken met de daarbij beoogde resultaten.
In het Professioneel Statuut lezen we: ‘Bij een goede uitvoe- De taken van de docent mbo
ring van zeggenschap vindt binnen ieder onderwijsteam in Taak 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professional
collegiaal verband besluitvorming plaats over de uitvoering is en blijft
van het onderwijs. Het onderwijsteam is in eerste instan- Taak 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma
tie verantwoordelijk voor het onderwijsproces, en bepaalt de Taak 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit
didactisch-pedagogische aanpak en lesmethoden binnen de Taak 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leer-
wettelijke eisen en binnen de door de instelling in overleg met loopbaan
de OR vastgestelde kaders.’ En ‘De medewerker borgt samen Taak 5. De docent is actief betrokken bij de beroepsprak-
tijkvorming
Taak 6. De docent construeert, hanteert en evalueert be-
oordelingsinstrumenten
Contextrijk opleiden vraagt om
herziening van curricula Omdat het document gebruikt moet kunnen worden voor het
opleiden van docenten, zijn behalve de beoogde resultaten bij
de hoofd- en deeltaken ook de daarvoor benodigde kennis en
vaardigheden beschreven. Veel nadruk ligt op de afstemming
met zijn collega’s in teamverband de kwaliteit van de beroep- en samenwerking in het team.
suitoefening ten behoeve van het onderwijs en legt daarover
intercollegiaal actief en ongevraagd verantwoording af’. In het Lerarenopleidingen en teamgericht opleiden
mbo is het onderwijsteam daarmee beschreven als de basis In hoeverre leiden tweedegraads lerarenopleidingen al op voor
organisatorische eenheid. ‘Voor medewerkers die betrokken het teamgerichte beroepsonderwijs in het mbo? Het gaat niet
www.profielactueel.nl mate teamwerk is. Hierbij wordt erkend dat deze ruimte voor lerarenopleiders. José Beijer (Hogeschool Utrecht, projectgroep
vanzelf goed. Dat wordt duidelijk in een kleine rondgang langs
zijn bij het directe onderwijsproces geldt dat onderwijs in hoge
Afstudeerrichting beroepsgericht onderwijs Nederlands) merkt
samenwerking beperkingen oplegt aan de individuele invul-
op dat de Kennisbasis voor schoolvakken voortgezet onderwijs
ling van het zelfstandig handelen.’
en de organisatie van lerarenopleidingen in vakgroepen rond
In de WOR (Wet op de Ondernemingsraad) is de medezeggen-
schap van het onderwijspersoneel ten aanzien van de strategie
die kennisbases de aansluiting met het mbo nu niet vanzelf-
28 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 8

