Page 28 - My FlipBook
P. 28

Het team







             als ‘basis organisatorische



             eenheid’ in het mbo






              In het mbo worden studenten opgeleid voor een      vastgelegd. In de cao is de zeggenschap over de werkverdeling
              beroep. Dat stelt specifieke eisen aan docenten    in het team geregeld. Inmiddels heeft de MBO Raad in april
              die in het mbo-onderwijs werken.  Vakkennis,       2015 ook een ‘Kwalificatiedossier van de docent mbo’ vastge-
              beroepskennis en ervaring kunnen bij elke do-      steld en officieel aangeboden aan de minister en aan ADEF, het
              cent verschillen, maar als team hebben zij een     directeurenoverleg van de gezamenlijke lerarenopleidingen.
              gezamenlijke opdracht.  Werkgevers en werk-          Aan de ontwikkeling van dit kwalificatiedossier hebben do-
              nemers verschillen daarover niet van opvat-        centen, sleutelfiguren, de BVMBO (Beroepsvereniging Docenten
              ting. Al in 2009 werd het Professioneel Statuut    MBO) en managers en bestuurders van veel mbo-instellingen
              door werkgevers en werknemers ondertekend.         meegewerkt. Ook lerarenopleiders hebben een bijdrage gele-
              Hiermee was een wettelijke verankering van de      verd. Eerst is in kaart gebracht wat  van studenten verwacht
              professionele ruimte (zeggenschap) van de do-      wordt om succesvol hun opleiding te doorlopen. Vervolgens is
              centen, met de nadruk op het team, een feit.       beschreven wat docenten dan moeten doen om ervoor te zor-
                                                                 gen dat studenten succesvol zijn. Dat is geclusterd in (hoofd)
              Joke van der Meer                                  taken en deeltaken met de daarbij beoogde resultaten.


              In het Professioneel Statuut lezen we: ‘Bij een goede uitvoe-  De taken van de docent mbo
              ring van zeggenschap vindt binnen ieder onderwijsteam in   Taak 1.  De docent draagt er zorg voor dat hij professional
              collegiaal verband besluitvorming plaats over de uitvoering   is en blijft
              van het onderwijs. Het onderwijsteam is in eerste instan-  Taak 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma
              tie verantwoordelijk voor het onderwijsproces, en bepaalt de   Taak 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit
              didactisch-pedagogische aanpak en lesmethoden binnen de   Taak 4.  De docent begeleidt de studenten tijdens de leer-
              wettelijke eisen en binnen de door de instelling in overleg met   loopbaan
              de OR vastgestelde kaders.’ En ‘De medewerker borgt samen   Taak 5.  De docent is actief betrokken bij de beroepsprak-
                                                                        tijkvorming
                                                                   Taak 6.  De docent construeert, hanteert en evalueert be-
                                                                        oordelingsinstrumenten
                    Contextrijk opleiden vraagt om
                        herziening van curricula                 Omdat het document gebruikt moet kunnen worden voor het
                                                                 opleiden van docenten, zijn behalve de beoogde resultaten bij
                                                                 de hoofd- en deeltaken ook de daarvoor benodigde kennis en
                                                                 vaardigheden beschreven. Veel nadruk ligt op de afstemming
              met zijn collega’s in teamverband de kwaliteit van de beroep-  en samenwerking in het team.
              suitoefening ten behoeve van het onderwijs en legt daarover
              intercollegiaal actief en ongevraagd verantwoording af’. In het   Lerarenopleidingen en teamgericht opleiden
              mbo is het onderwijsteam daarmee  beschreven als de basis   In hoeverre leiden tweedegraads lerarenopleidingen al op voor
              organisatorische eenheid.  ‘Voor medewerkers die betrokken   het teamgerichte beroepsonderwijs in het mbo? Het gaat niet
        www.profielactueel.nl  mate teamwerk is. Hierbij wordt erkend dat deze ruimte voor   lerarenopleiders. José Beijer (Hogeschool Utrecht, projectgroep
                                                                 vanzelf goed. Dat wordt duidelijk in een kleine rondgang langs
              zijn bij het directe onderwijsproces geldt dat onderwijs in hoge
                                                                 Afstudeerrichting beroepsgericht onderwijs Nederlands) merkt
              samenwerking  beperkingen oplegt aan de  individuele  invul-
                                                                 op dat de Kennisbasis voor schoolvakken voortgezet onderwijs
              ling van het zelfstandig handelen.’
                                                                 en de organisatie van lerarenopleidingen in vakgroepen rond
               In de WOR (Wet op de Ondernemingsraad) is de medezeggen-
              schap van het onderwijspersoneel ten aanzien van de strategie
                                                                 die kennisbases de aansluiting met het mbo nu niet vanzelf-

      28                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  8
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33