Page 25 - My FlipBook
P. 25
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
belang op school de kennis en vaardigheden, maar zeker ook
de juiste attitude, te verwerven die hen in de complexe, mul-
ticulturele samenleving die de Randstad is, helpen greep op
de realiteit te krijgen: er is meer dan het vaak kleine kringetje
thuis – straat – school(klas).’
‘Door hier samen een werkend concept voor te ontwikkelen,
in het curriculum, de teamsamenstelling en de schoolcultuur,
werk je aan het succes van deze kinderen. Veel van hen staan
op de onderste sport van de sociale ladder: één niveautje ho-
ger moet allereerst lukken. Daarbij helpen deze crossculturele
competenties want bij ons is alle interactie intercultureel.’
‘Voor onze school, en zo ken ik er nog heel veel, is het zinvol
om CCC op te nemen in ons jaarprogramma, naast de cultuur-
dragers, onze posters. Daarmee worden ze onderdeel van onze
kwam: vaak herkenden de docenten zich in de conclusies van kwaliteitscyclus en van het mentoraat; ze gaan dus werken in
de observaties, soms ook in het CCC-profiel. Waar die afwe- de praktijk. Ook de leerlingen zouden zich er bewust van moe-
ken ontstonden interessante zoektochten naar achtergronden ten zijn. Zo wordt ‘multicultureel’ een functionele ontmoeting
van de verschillen. Maar overeenkomsten of afwijkingen: ie- van culturen.
dere docent vond de spiegel die ik hen voorhield interessant Als CCC helpen om docenten handelingsbekwamer te ma-
en leerzaam. Op onderdelen gaf die spiegel aanleiding om be- ken in crisissituaties, is daarmee wellicht ook de opening
wuster met het eigen handelen de interactie te beïnvloeden: gevonden naar de reguliere interactie in de klas, die op veel
‘bewust handelen’ als succesfactor. scholen in een multiculturele omgeving plaatsvindt, niet al-
leen bij LLC. De motivatie hiervoor is er bij dit docententeam
Bewustwording in Schiedam. De directeur maakt er ruimte voor: de wil is er, nu
Lentiz Life College doet al veel aan bewustwording in de ei- de tijd nog vinden – of organiseren.
gen kwaliteitsborging. Het heeft weinig zin om daar weer een
instrument bovenop te leggen. Lukt het om ‘in plaats van’ te De auteur is docent-onderzoeker bij Stoas Wageningen | Vilentum
werken en niet ‘erbovenop’? Met die opdracht is op 22 januari Hogeschool. Zijn onderzoeksthema is interculturele communicatie.
van dit jaar een afsluitende workshop met vertegenwoordigers
uit de teams georganiseerd.
Daar kwam naar voren dat men de kwaliteitsinstrumen- Crossculturele competenties
ten wel kent maar zich er niet dagelijks van bewust is, laat Bij dit onderzoek zijn de FORCEIT62-crossculturele com-
staan ermee werkt: de groep leerlingen van zo meteen is im- petenties gehanteerd van onderzoeker Richard de Ridder,
mers altijd urgenter dan de studiedag van volgende week. De met wie Stoas Wageningen nauw samenwerkt. Deze zijn
werkdruk in het onderwijs is erg hoog, ook bij LLC. De crosscul- een uitbreiding van de competenties die eerder door Van
turele competenties werden door de aanwezige docenten als der Zee & Van Oudenhoven (2000) geformuleerd zijn.
absoluut nuttig beoordeeld maar het bleek lastig om ze zonder
‘stapelen’ aan het repertoire van de professional toe te voegen. Samengevat:
> Flexibiliteit: vermogen gedrag aan te passen aan nieuwe
Charlie Hebdo situaties;
De gebeurtenissen in Parijs met Charlie Hebdo, enige tijd daar- > Open staan: nieuwsgierig zijn naar nieuwe ideeën,
voor, bleken echter de sleutel tot praktisch inzicht te zijn. Alle opvattingen, mensen;
docenten hadden het moeilijk tot onmogelijk gevonden om die > Respect: accepteren van anderen met verschillende
aanslagen op een zinvolle en respectvolle manier te bespreken. waarden en normen;
In de ene klas leidde het gebeuren tot ontkenning of tot agres- > Culturele empathie: vermogen gevoelens van anderen in
sieve uitingen, in de andere op z’n best tot negeren. ‘Hadden we te schatten;
ze toen maar paraat gehad; we hadden ’s morgens vóór de les- > Emotionele stabiliteit: kalmte en optimisme onder druk;
sen met elkaar kunnen bespreken hoe we ze in zouden zetten.’ > Sociaal Initiatief: initiatief of voortouw nemen in nieuwe
De docenten verklaarden dat crossculturele competenties, sociale situaties;
op deze multiculturele school, onderdeel zouden moeten zijn > Vertrouwen (Trust): vermogen controleverlies te
van het handelingsrepertoire van alle medewerkers. ‘Ik ben erg accepteren of risico op teleurstelling te nemen in; www.profielactueel.nl
blij met deze conclusies’, verklaart Paul Lakens, algemeen di- > situaties van afhankelijkheid van anderen.
recteur van Lentiz Life College. ‘Ons motto is niet voor niets ‘De
school van je leven’. Voor onze leerlingen is het van cruciaal Voor de scan en meer informatie zie: www.iccn.nl
NOVEMBER 2015 25

