Page 23 - My FlipBook
P. 23

THEMA Mbo-docentschap in perspectief






 Intercultureel   communiceren








                                                            is te leren










































          geerd werden. Veel, heel veel hulpvragen. Maar ook, opvallend,   enkele leerlingen uit één culturele groep steeds weer de gren-
          veel leerlingen die elkaar hielpen en corrigeerden. Sommige   zen opzoekt en zelfs nogal eens overschrijdt?
          lessen liepen zo soepel dat de observatie nauwelijks bespreek-  Met de drie betrokken docenten voerde ik gesprekken over
          punten opleverde, andere verliepen moeizamer. Juist dan kan   wat ik gezien had, over de eigen ervaringen en dit dan gerela-
          de observator dan aspecten herkennen die bepalend zijn voor   teerd aan een digitale CCC-scan die alle docenten vooraf inge-
          het verloop. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de hele klas als   vuld hadden (de FORCEIT-scan: zie kader en www.iccn.nl). Die
                                                             scan leverde een ‘profielfoto’ op waarop zichtbaar was hoe hoog
                           FORCE-­‐IT68: uitslag             of hoe laag de betrokken docent op de verschillende aspecten
       4050
                                                             scoorde. In deze gesprekken werd duidelijk hoe behulpzaam
       3950                                                  het FORCEIT-profiel is bij de reflectie op het eigen handelen. En
                                                             het mooie van dat profiel is dat die score waardevrij is: je kunt
       3850
                                                             wel hoog of laag scoren maar dat betekent niet goed of fout. Het
       3750
                                                             kan zelfs zo zijn dat het afwisselend beter werkt om wat hoger
       3650                                                  of wat lager in te zetten op bijvoorbeeld ‘sociaal initiatief’: in de
                                                             ene groep kan er meteen zakelijk gewerkt worden, in de andere
       3550
                                                             moet eerst aan de sfeer gebouwd worden. Hiermee wordt het
       3450
                                                             handelingsrepertoire van de docent effectief verruimd.
       3350                                                   Met dat laatste voorbeeld wordt duidelijk dat crosscultu-
                                                             rele competenties niet statisch zijn maar vooral een handvat
       3250                                                                                                      www.profielactueel.nl
           Flexibiliteit   Open staan   Respect   Culturele empathie  Emo@onele stabiliteit   Sociaal ini@a@ef   Trust (Vertrouwen)
                                                             bieden voor  bewust  handelen. Of voor bewust  reflecteren  op
          Uitslag FORCEIT-scan: flexibiliteit, open staan, respect, culturele empathie,   situaties achteraf, zodat ze helpen bij een leereffect, bij voort-
          emotionele stabiliteit, sociaal initiatief en vertrouwen.  schrijdend inzicht. Dat is ook wat uit de gesprekken naar voren  >>



          NOVEMBER  2015                                                                                         23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28