Page 19 - My FlipBook
P. 19

THEMA Mbo-docentschap in perspectief



























          Een pijnlijk, maar tekenend tafereel speelde zich af toen zes   ling. Teamleiders zien veel potentieel in hun teams: ‘Docenten
          collega’s van een roc gevraagd werd alle actoren binnen hun   zijn van nature bevlogen, door het systeem krijgen ze geen energie.’
          organisatie in kaart te brengen aan de hand van een aantal   Ze zoeken ook naar manieren om de uiteenlopende kwalitei-
          voorwerpen. Aan  tafel  zaten:  een  teamleider,  een  onderwijs-  ten in hun team optimaal in te zetten. Ook is behoefte aan
          kundige, een beleidsadviseur, een personeelsfunctionaris,   verbinding in teams. Een docent: ‘Je werkt met elkaar, ergert je en
          het hoofd personeelszaken en een directeur Onderwijs en   hebt pret, maar je bent niet echt met elkaar bezig. Ik weet dat veel
          Kwaliteits zorg. Er kwam van alles over de organisatie aan bod.   collega’s, ook ik, dat graag zouden willen.’
          Maar het belangrijkste kwam uiteindelijk pas bij de laatste
          deelnemer ter sprake: ik begin met onze  studenten’. Een diepe
          zucht ging door de ruimte, want studenten, daar hadden ze het    Want studenten,
          nog helemaal niet over gehad.
           De reacties illustreren dat je heel druk kunt zijn met de   daar hadden ze het nog helemaal
          kwaliteit van je onderwijs, bijvoorbeeld door kaders te stel-    niet over gehad
          len en de goede dingen proberen te doen, maar dat je hierbij
          toch het belangrijkste uit het oog kan verliezen: de student.
          Betrokkenheid werd genoemd als zijnde de belangrijkste com-
          ponent om betekenisvol onderwijs te maken. Maar is betrok-  Die verbinding vinden ze ook in het aangaan van het out-of-
          kenheid alleen voldoende? Een betrokken docent doet niet   the-box gesprek met elkaar: ‘je doet het samen, je gaat samen in dia-
          altijd de goede dingen en hetzelfde geldt voor een onderwijs-  loog en maakt met elkaar een proces mee. Je bouwt het gezamenlijk op’
          kundige of een teamleider. Maar wanneer doe je wel die goede   Mensen geven daarnaast aan de gespreksmethodiek als waar-
          dingen? Wanneer lever je als school ‘goed werk’?   devol te ervaren omdat het een andere kijk op de dagelijkse
           Dat is afhankelijk van de doelen die je met elkaar en in in-  praktijk biedt en het je aan het denken zet:
          teractie met de student stelt. Deze doelen komen voort uit vra-
          gen als: wat is een uitdagende leeromgeving? Wanneer leren   ‘ De kijk op iets dat je dagelijks doet wordt zichtbaar, je denkfouten
          studenten het beste? En de vraag die het concreet maakt: wat   worden daarbij ook zichtbaar’
          moeten wij daarvoor doen? Anders gezegd: hoe komen we van
          de huidige situatie naar de gewenste situatie?     ‘Het gaat natuurlijk’
          De blik vooruit                                    ‘Goed om na te denken over de bedoeling’
          Hoe ziet die gewenste situatie er dan uit? Welke stappen willen
          deelnemers aan de gesprekken nog zetten?           Veel deelnemers maken direct na het gesprek concrete afspra-
                                                             ken over de zaken die ze in gezamenlijkheid of binnen hun afde-
          ‘Studenten mogen hun eigen kunstwerk maken’        ling op willen pakken. Ze hebben hier zin in omdat het gesprek
                                                             over de bedoeling van het onderwijs het vuur aanwakkert: de ge-
          ‘ Echt in gesprek gaan met onze studenten, ik zou dit (de gehanteerde   drevenheid van mensen krijgt de ruimte, want mooi, betekenis-
          gespreksmethode, red.) wel willen doen met mijn studenten’  vol onderwijs maken, dat is waar ze ooit voor gekozen hebben.

          Wat opvalt is dat deelnemers veel kansen zien om de thema’s die   De auteur is als adviseur werkzaam bij KPC Groep
          ze belangrijk vinden op te pakken. Het adagium van veel mensen                                         www.profielactueel.nl
          na het gesprek was: wat moet, dat doe je, maar daar besteed je zo
          min mogelijk tijd aan. Wat mag, dáár geef je energie aan.  Informatie
          Daarnaast zien we een enorme waardering van collega’s onder-  Elleke Ketelaars, e.ketelaars@kpcgroep.nl.



          NOVEMBER  2015                                                                                         19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24