Page 19 - My FlipBook
P. 19
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
Een pijnlijk, maar tekenend tafereel speelde zich af toen zes ling. Teamleiders zien veel potentieel in hun teams: ‘Docenten
collega’s van een roc gevraagd werd alle actoren binnen hun zijn van nature bevlogen, door het systeem krijgen ze geen energie.’
organisatie in kaart te brengen aan de hand van een aantal Ze zoeken ook naar manieren om de uiteenlopende kwalitei-
voorwerpen. Aan tafel zaten: een teamleider, een onderwijs- ten in hun team optimaal in te zetten. Ook is behoefte aan
kundige, een beleidsadviseur, een personeelsfunctionaris, verbinding in teams. Een docent: ‘Je werkt met elkaar, ergert je en
het hoofd personeelszaken en een directeur Onderwijs en hebt pret, maar je bent niet echt met elkaar bezig. Ik weet dat veel
Kwaliteits zorg. Er kwam van alles over de organisatie aan bod. collega’s, ook ik, dat graag zouden willen.’
Maar het belangrijkste kwam uiteindelijk pas bij de laatste
deelnemer ter sprake: ik begin met onze studenten’. Een diepe
zucht ging door de ruimte, want studenten, daar hadden ze het Want studenten,
nog helemaal niet over gehad.
De reacties illustreren dat je heel druk kunt zijn met de daar hadden ze het nog helemaal
kwaliteit van je onderwijs, bijvoorbeeld door kaders te stel- niet over gehad
len en de goede dingen proberen te doen, maar dat je hierbij
toch het belangrijkste uit het oog kan verliezen: de student.
Betrokkenheid werd genoemd als zijnde de belangrijkste com-
ponent om betekenisvol onderwijs te maken. Maar is betrok- Die verbinding vinden ze ook in het aangaan van het out-of-
kenheid alleen voldoende? Een betrokken docent doet niet the-box gesprek met elkaar: ‘je doet het samen, je gaat samen in dia-
altijd de goede dingen en hetzelfde geldt voor een onderwijs- loog en maakt met elkaar een proces mee. Je bouwt het gezamenlijk op’
kundige of een teamleider. Maar wanneer doe je wel die goede Mensen geven daarnaast aan de gespreksmethodiek als waar-
dingen? Wanneer lever je als school ‘goed werk’? devol te ervaren omdat het een andere kijk op de dagelijkse
Dat is afhankelijk van de doelen die je met elkaar en in in- praktijk biedt en het je aan het denken zet:
teractie met de student stelt. Deze doelen komen voort uit vra-
gen als: wat is een uitdagende leeromgeving? Wanneer leren ‘ De kijk op iets dat je dagelijks doet wordt zichtbaar, je denkfouten
studenten het beste? En de vraag die het concreet maakt: wat worden daarbij ook zichtbaar’
moeten wij daarvoor doen? Anders gezegd: hoe komen we van
de huidige situatie naar de gewenste situatie? ‘Het gaat natuurlijk’
De blik vooruit ‘Goed om na te denken over de bedoeling’
Hoe ziet die gewenste situatie er dan uit? Welke stappen willen
deelnemers aan de gesprekken nog zetten? Veel deelnemers maken direct na het gesprek concrete afspra-
ken over de zaken die ze in gezamenlijkheid of binnen hun afde-
‘Studenten mogen hun eigen kunstwerk maken’ ling op willen pakken. Ze hebben hier zin in omdat het gesprek
over de bedoeling van het onderwijs het vuur aanwakkert: de ge-
‘ Echt in gesprek gaan met onze studenten, ik zou dit (de gehanteerde drevenheid van mensen krijgt de ruimte, want mooi, betekenis-
gespreksmethode, red.) wel willen doen met mijn studenten’ vol onderwijs maken, dat is waar ze ooit voor gekozen hebben.
Wat opvalt is dat deelnemers veel kansen zien om de thema’s die De auteur is als adviseur werkzaam bij KPC Groep
ze belangrijk vinden op te pakken. Het adagium van veel mensen www.profielactueel.nl
na het gesprek was: wat moet, dat doe je, maar daar besteed je zo
min mogelijk tijd aan. Wat mag, dáár geef je energie aan. Informatie
Daarnaast zien we een enorme waardering van collega’s onder- Elleke Ketelaars, e.ketelaars@kpcgroep.nl.
NOVEMBER 2015 19

