Page 15 - My FlipBook
P. 15

THEMA Mbo-docentschap in perspectief






                                                              Permanente dialoog
                                                              LeerKRACHT werd in 2012 opgericht door Jaap Versfelt,
                                                              een voormalig partner van adviesbureau McKinsey. Het viel
               LeerKRACHT ondersteunt                         hem op dat veel onderwijshervormingen zich nooit richt-

                                                              ten op de essentie van het onderwijs: de kwaliteit van de
                                                              leraar. Terwijl uit onderzoek is gebleken dat succesvolle
                       de samenwerking en                     scholen daar juist werk van maken. Versfelt zette daarom

                                                              een organisatie op om docenten te ondersteunen.
                                                              Het programma van leerKRACHT bestaat uit drie onder-
         eenduidigheid in de werkwijze                        delen. In de eerste plaats ontwerpen docenten samen
                                                              lessen. Ten tweede bezoeken ze elkaars lessen en voeren
                                                              ze feedbackgesprekken. Ten slotte houdt ieder team elke
                                                              week een ‘bordsessie’,  een kort overleg waarin nieuwe
                                                              acties worden bepaald en voltooide worden afgestreept.
                                                              Dankzij leerKRACHT krijgen docenten zelf invloed op het
          Zelfstandig verder                                  onderwijs. De essentie is dat ze in een permanente dialoog
          Volgens Duenk zijn docenten doelgerichter gaan werken. ‘Leer-  hun lessen blijven aanpassen en verbeteren. Scholen
          KRACHT helpt om te focussen. Je wordt snel meegesleept door   kunnen ook deel uitmaken van een kring van leerKRACHT,
          de waan van de dag en dit programma helpt om je te richten   zodat ze onderling ervaringen kunnen uitwisselen. Het
          op wat je hebt afgesproken.’ Ook de reacties van leerlingen zijn   programma is geschikt voor alle typen onderwijs. In 2020
          positief. Ze weten beter waar ze aan toe zijn.      heft leerKRACHT zichzelf weer op; dan moeten scholen het
           De aanpak bevalt zo goed dat ook de ondersteunende af-  alleen kunnen.
          delingen en het MT op deze manier gaan werken. ‘We hante-
          ren dan allemaal dezelfde werkwijze – en dat is de kracht van
          leerKRACHT.’                                       onze opleidingen te verbeteren. We willen actueel onderwijs
           Het  programma  werkt  toe  naar  zelfstandigheid  van  de   en dan ben je nooit klaar. Ieder jaar moet je je lessen weer aan-
          school. Vorig jaar had het Veiligheid en Defensie College een   passen, want de ontwikkelingen in de beroepen gaan zo snel.
          coach van leerKRACHT die het team begeleidde en hielp for-  Je moet er voortdurend feeling mee houden en de opleidingen
          muleren welke doelen het wilde bereiken. Dit jaar is er een   steeds daarop afstemmen.’
          aanjager uit het eigen team. De school gaat uiteindelijk op ei-
          gen kracht met de methodiek verder. ‘We zijn constant bezig   De auteur is freelance journaliste


 (bron: Architect: RoosRos Architecten, Oud-Beijerland, Projectarchitecten: Hans Roest en Sander Ros)

































          Veiligheid en Defensie College van ROC Midden Nederland                                                www.profielactueel.nl



          NOVEMBER  2015                                                                                         15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20