Page 15 - My FlipBook
P. 15
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
Permanente dialoog
LeerKRACHT werd in 2012 opgericht door Jaap Versfelt,
een voormalig partner van adviesbureau McKinsey. Het viel
LeerKRACHT ondersteunt hem op dat veel onderwijshervormingen zich nooit richt-
ten op de essentie van het onderwijs: de kwaliteit van de
leraar. Terwijl uit onderzoek is gebleken dat succesvolle
de samenwerking en scholen daar juist werk van maken. Versfelt zette daarom
een organisatie op om docenten te ondersteunen.
Het programma van leerKRACHT bestaat uit drie onder-
eenduidigheid in de werkwijze delen. In de eerste plaats ontwerpen docenten samen
lessen. Ten tweede bezoeken ze elkaars lessen en voeren
ze feedbackgesprekken. Ten slotte houdt ieder team elke
week een ‘bordsessie’, een kort overleg waarin nieuwe
acties worden bepaald en voltooide worden afgestreept.
Dankzij leerKRACHT krijgen docenten zelf invloed op het
Zelfstandig verder onderwijs. De essentie is dat ze in een permanente dialoog
Volgens Duenk zijn docenten doelgerichter gaan werken. ‘Leer- hun lessen blijven aanpassen en verbeteren. Scholen
KRACHT helpt om te focussen. Je wordt snel meegesleept door kunnen ook deel uitmaken van een kring van leerKRACHT,
de waan van de dag en dit programma helpt om je te richten zodat ze onderling ervaringen kunnen uitwisselen. Het
op wat je hebt afgesproken.’ Ook de reacties van leerlingen zijn programma is geschikt voor alle typen onderwijs. In 2020
positief. Ze weten beter waar ze aan toe zijn. heft leerKRACHT zichzelf weer op; dan moeten scholen het
De aanpak bevalt zo goed dat ook de ondersteunende af- alleen kunnen.
delingen en het MT op deze manier gaan werken. ‘We hante-
ren dan allemaal dezelfde werkwijze – en dat is de kracht van
leerKRACHT.’ onze opleidingen te verbeteren. We willen actueel onderwijs
Het programma werkt toe naar zelfstandigheid van de en dan ben je nooit klaar. Ieder jaar moet je je lessen weer aan-
school. Vorig jaar had het Veiligheid en Defensie College een passen, want de ontwikkelingen in de beroepen gaan zo snel.
coach van leerKRACHT die het team begeleidde en hielp for- Je moet er voortdurend feeling mee houden en de opleidingen
muleren welke doelen het wilde bereiken. Dit jaar is er een steeds daarop afstemmen.’
aanjager uit het eigen team. De school gaat uiteindelijk op ei-
gen kracht met de methodiek verder. ‘We zijn constant bezig De auteur is freelance journaliste
(bron: Architect: RoosRos Architecten, Oud-Beijerland, Projectarchitecten: Hans Roest en Sander Ros)
Veiligheid en Defensie College van ROC Midden Nederland www.profielactueel.nl
NOVEMBER 2015 15

