Page 14 - My FlipBook
P. 14
Meer focus
en invloed
op het eigen onderwijs
Onder het motto ‘elke dag een stapje beter’ bord. Daarachter zet je de actiepunten per docent en de datum
begon het Veiligheid en Defensie College uit waarop de actie moet zijn afgerond. De doelen zijn gerelateerd
Nieuwegein vorig schooljaar met leerKRACHT, aan het jaarplan en er rollen altijd duidelijke acties uit. Een
een programma om de kwaliteit van het onder- voorwaarde is wel dat het altijd acties zijn die op de leerlingen
wijs te verbeteren. En om docenten te helpen zijn gericht. Elke week komen we anderhalf uur bij elkaar om
zelf invloed op het onderwijs te krijgen. ‘Het actiepunten toe te voegen en af te strepen wat klaar is. Het
programma helpt je focussen. Je leert verder kij- verschil met vroeger is dat je niet meer verzandt in overleggen.
ken dan de waan van de dag.’ De taken zijn duidelijker. Ieder teamlid moet zorgen dat zijn
of haar taken en verantwoordelijkheden, voldoende aandacht
Mirjam Janssen krijgen tijdens de bordsessies.’
Op het Veiligheid en Defensie College van ROC Midden Samen verantwoordelijk
Nederland hangt een bijzondere sfeer. De leerlingen dragen Een van de peilers van leerKRACHT is gezamenlijke lesvoor-
militaire camouflagepakken of de blauwe broeken en truien bereiding. ‘Die benadering helpt ons om integraal te werken.
van beveiligers. Het geeft ze een stoere, maar ook serieuze We brainstormen per beroepsvak en kijken hoe andere vak-
uitstraling. ‘Ieder college heeft zijn couleur locale,’ zegt ma- ken dat kunnen ondersteunen. Neem het onderdeel aanhou-
nager John Duenk. ‘LeerKRACHT biedt de ruimte om dat vast ding van het beveiligingsvak, dat moet worden ondersteund
te houden.’ Vorig jaar begon het college met dit programma door het vak Nederlands. In overleg met de andere docen-
om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren (zie ook het ten ontwikkelt de leraar Nederlands daar bijvoorbeeld een
kader). ‘Je leert er de juiste dingen op het juiste moment uit les gespreksvaardigheid bij. Op deze manier kun je het vak
te voeren.’ Nederlands goed laten aansluiten bij de vaklessen.’
Ook bezoeken de docenten regelmatig elkaars lessen. ‘De le-
raar Nederlands vraagt dan aan de beveiligingsdocent of hij
LeerKRACHT helpt even wil komen kijken, soms maar naar een onderdeel van de
les. De vraag is dan of wat ze samen hebben bedacht ook echt
docenten verder te kijken dan de werkt. Hierdoor krijgt lesbezoek een andere lading. Vroeger
waan van de dag had het iets bedreigends. Maar dat is nu niet meer het geval: je
bedenkt samen een les en kijkt samen of het werkt. Die geza-
menlijke verantwoordelijkheid was even wennen, maar nu we- (bron: Architect: RoosRos Architecten, Oud-Beijerland, Projectarchitecten: Hans Roest en Sander Ros)
ten we niet meer anders. Het gaat vanzelf. Ik zeg als manager
Het programma gaat uit van het motto ‘elke dag een stapje ook nooit dat de docenten zo moeten werken, maar ze kiezen
beter’. Docenten leren er gezamenlijk het onderwijs te verbete- er zelf voor: ze willen hun product verbeteren.’
ren. ‘Eerst gingen we drie dagen op bootcamp met een deel van Het programma helpt ook bij de afstemming van activitei-
het team, waar we volgens de principes van leerKRACHT aan ten. ‘Zo wordt ieder jaar, in het kader van het vak Burgerschap,
een bezoek aan de rechtbank gebracht. Maar rechtspraak is
de slag gingen,’ vertelt Duenk. ‘Zo moesten we met z’n allen
www.profielactueel.nl een les voorbereiden. Al brainstormend hadden we dat in tien ook een onderdeel van het vak Wettelijke Kaders. Nu wordt
het bezoek aan de rechtbank afgestemd op de periode waarin
minuten voor elkaar. Die les was top. Die manier van werken
lag ons meteen goed.’
het onderdeel rechtspraak in de les aan de orde komt. We heb-
ben via leerKRACHT een oplossing voor dit soort plannings-
De methodiek van leerKRACHT bleek aan te sluiten bij de be-
problemen gevonden.’
hoeften van het team. ‘Je schrijft je doelen op het leerKRACHT-
14 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 8

