Page 14 - My FlipBook
P. 14

Meer focus






                   en invloed






             op het eigen onderwijs








              Onder het motto  ‘elke dag een stapje beter’       bord. Daarachter zet je de actiepunten per docent en de datum
              begon het  Veiligheid en Defensie College uit      waarop de actie moet zijn afgerond. De doelen zijn gerelateerd
              Nieuwegein vorig schooljaar met leerKRACHT,        aan het jaarplan en er rollen altijd duidelijke acties uit. Een
              een programma om de kwaliteit van het onder-       voorwaarde is wel dat het altijd acties zijn die op de leerlingen
              wijs te verbeteren. En om docenten te helpen       zijn gericht. Elke week komen we anderhalf uur bij elkaar om
              zelf invloed op het onderwijs te krijgen.  ‘Het    actiepunten toe te voegen en af te strepen wat klaar is. Het
              programma helpt je focussen. Je leert verder kij-  verschil met vroeger is dat je niet meer verzandt in overleggen.
              ken dan de waan van de dag.’                       De taken zijn duidelijker. Ieder teamlid moet zorgen dat zijn
                                                                 of haar taken en verantwoordelijkheden, voldoende aandacht
              Mirjam Janssen                                     krijgen tijdens de bordsessies.’

              Op het  Veiligheid en Defensie College van ROC Midden   Samen verantwoordelijk
              Nederland hangt een bijzondere sfeer. De leerlingen dragen   Een  van  de  peilers van  leerKRACHT  is  gezamenlijke  lesvoor-
              militaire camouflagepakken of de blauwe broeken en truien   bereiding. ‘Die benadering helpt ons om integraal te werken.
              van beveiligers. Het geeft ze een stoere, maar ook serieuze   We brainstormen per beroepsvak en kijken hoe andere vak-
              uitstraling. ‘Ieder college heeft zijn couleur locale,’ zegt ma-  ken dat kunnen ondersteunen. Neem het onderdeel aanhou-
              nager John Duenk. ‘LeerKRACHT biedt de ruimte om dat vast   ding van het beveiligingsvak, dat moet worden ondersteund
              te houden.’ Vorig jaar begon het college met dit programma   door het vak Nederlands. In overleg met de andere docen-
              om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren (zie ook het   ten ontwikkelt de leraar Nederlands daar bijvoorbeeld een
              kader). ‘Je leert er de juiste dingen op het juiste moment uit   les gespreksvaardigheid bij. Op deze manier kun je het vak
              te voeren.’                                        Nederlands goed laten aansluiten bij de vaklessen.’
                                                                   Ook bezoeken de docenten regelmatig elkaars lessen. ‘De le-
                                                                 raar Nederlands vraagt dan aan de beveiligingsdocent of hij
                           LeerKRACHT helpt                      even wil komen kijken, soms maar naar een onderdeel van de
                                                                 les. De vraag is dan of wat ze samen hebben bedacht ook echt
                   docenten verder te kijken dan de              werkt. Hierdoor krijgt lesbezoek een andere lading.  Vroeger
                            waan van de dag                      had het iets bedreigends. Maar dat is nu niet meer het geval: je
                                                                 bedenkt samen een les en kijkt samen of het werkt. Die geza-
                                                                 menlijke verantwoordelijkheid was even wennen, maar nu we- (bron: Architect: RoosRos Architecten, Oud-Beijerland, Projectarchitecten: Hans Roest en Sander Ros)
                                                                 ten we niet meer anders. Het gaat vanzelf. Ik zeg als manager
               Het programma gaat uit van het motto ‘elke dag een stapje   ook nooit dat de docenten zo moeten werken, maar ze kiezen
              beter’. Docenten leren er gezamenlijk het onderwijs te verbete-  er zelf voor: ze willen hun product verbeteren.’
              ren. ‘Eerst gingen we drie dagen op bootcamp met een deel van   Het programma helpt ook bij de afstemming van activitei-
              het team, waar we volgens de principes van leerKRACHT aan   ten. ‘Zo wordt ieder jaar, in het kader van het vak Burgerschap,
                                                                 een bezoek aan de rechtbank gebracht. Maar rechtspraak is
              de slag gingen,’ vertelt Duenk. ‘Zo moesten we met z’n allen
        www.profielactueel.nl  een les voorbereiden. Al brainstormend hadden we dat in tien   ook een  onderdeel van het vak Wettelijke Kaders. Nu wordt
                                                                 het bezoek aan de rechtbank afgestemd op de periode waarin
              minuten voor elkaar. Die les was top. Die manier van werken
              lag ons meteen goed.’
                                                                 het onderdeel rechtspraak in de les aan de orde komt. We heb-
                                                                 ben  via  leerKRACHT een  oplossing  voor  dit  soort  plannings-
               De methodiek van leerKRACHT bleek aan te sluiten bij de be-
                                                                 problemen gevonden.’
              hoeften van het team. ‘Je schrijft je doelen op het leerKRACHT-

      14                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  8
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19