Page 9 - My FlipBook
P. 9

hebben bij organisatieadviesbureaus. Zij voeren in tweetallen   Sterk, sterker, sterkst
          in de periode 2016-2019 jaarlijks gesprekken met de scholen,   Toch nog even naar de klaarblijkelijke noodzakelijkheid dit
          ieder tweetal bezoekt daarbij 22 scholen. Zij brengen per school   soort plannen vanuit het ministerie te stimuleren. Hans van
          de voortgang in kaart. Wat gaat goed en wat minder goed? Wat   Nieuwkerk begrijpt de kanttekening, maar hij weet die nood-
          zijn belemmerende factoren en hoe kunnen die worden opge-  zaak goed te beargumenteren: ‘We moeten als land een paar
          heven? Hierover brengen ze verslag uit aan zowel de school als   tandjes bijzetten. In de afgelopen decennia is er sprake van
          aan de minister.                                   forse emancipatie wat onderwijsdeelname betreft. Onderwijs
           Hun rapportages eindigen met conclusies en aanbevelingen,   is toegankelijk voor iedereen. En dat moet ook. Maar hoe je het
          enerzijds aan de minister – wat kan zij verbeteren aan de rand-  wendt of keert, het heeft ook kwaliteitserosie met zich meege-
          voorwaarden – en anderzijds aan de scholen. Van Nieuwkerk:   bracht. Dat zie je op alle niveaus van het onderwijs. En de eisen,
          ‘Het is topsport wat mijn mensen doen. Ze balanceren op het   gesteld aan beroepsgroepen, gaan omhoog, hoe dan ook.’
          koord van wat een ‘critical friend’ is. Want dat is wat we willen   De startrapportage verwoordt dit laatste aldus:  ‘Zoals vorig
          zijn, een critical friend, we zijn uitdrukkelijk niet de inspectie.   jaar (2014, red.) werd aangegeven door de OESO, is de kwaliteit
                                                             van het Nederlandse mbo hoog. Maar op basis van het huidige
                                                             fundament moeten de kwaliteit en het eindniveau verder om-
                   Op basis van het huidige                  hoog. Dat is een economische en maatschappelijke noodzaak én
                                                             een verplichting naar de jongeren en jongvolwassenen die een
              fundament moeten de kwaliteit en               mbo-opleiding kiezen. Het gaat immers om de generatie die na
                het eindniveau verder omhoog                 het afronden van de studie geconfronteerd wordt met de veran-
                                                             derende eisen op de arbeidsmarkt, waar flexibiliteit en de wens
                                                             te blijven leren tot de vereiste standaarduitrusting behoren.’

          Of bestuurders op ons zitten te wachten, weet ik niet. En public   Of, zoals de aanbeveling luidde die Van Nieuwkerk in zijn pre-
          zullen ze zeggen van niet, maar in stilte denk ik dat we niet on-  sentatie op 19 januari 2015 bij de start van MBO in Bedrijf, aan
          welkom zijn. ‘Jouw mensen hadden toch wel een paar zinnige   zijn toehoorders meegaf: ‘Houd in het vizier dat het er altijd
          punten’, hoor ik dan wel eens. En ja, we denken constructief   om gaat mbo-leerlingen:
          met hen mee. Mijn hart ligt bij de scholen en het onderwijs en   •  een sterke startpositie op de arbeidsmarkt te geven met de
          dat wéten bestuurders.’                             ambitie en de potentie zich door studie en werk verder te
                                                              ontwikkelen;
          Gemeenschappelijke missie                          •  en/of een sterke startpositie in het hbo te geven met daad-
          ‘Wat ons drijft, is de gemeenschappelijk missie dat we goede   werkelijk perspectief op het behalen van een  bachelor.’
          scholen willen maken en behouden. Dat geldt voor docenten,
          teammanagers, bestuurders en directies, maar ook voor politi-  De auteur is freelance journaliste
          ci en ambtenaren. En ook voor ons. Niemand komt ‘s ochtends
          z’n bed uit om er die dag een zootje van te maken. Dus ja, ik
          heb er vertrouwen in dat we hier gezamenlijk iets goeds van   Beoordelingskader
          maken. En zoals gezegd, nu al zien we dat scholen het buiten-  De minimumvereisten waaraan excellentieprogramma’s
          gewoon serieus oppakken en zijn we aangenaam verrast door   moeten voldoen:
          de kwaliteit van de plannen. En let wel, die hebben scholen     > de programma’s zijn gericht op het verwerven van
          niet allemaal van a tot z opnieuw hoeven schrijven. Scholen   excellent vakmanschap en aanwijsbare verbreding en
          zijn natuurlijk in feite altijd met kwaliteit bezig, hebben strate-  verdieping van de hiervoor benodigde kennis, inzicht en
          gische doelstellingen etc. Dus de Kwaliteitsplannen zijn veelal   vaardigheden;
          documenten waarin dit soort zaken bij elkaar gevoegd zijn. En     > de programma’s stellen aanwijsbaar hogere eisen dan
          dat is ook de bedoeling.’                             de reguliere. Dit kan gerealiseerd worden door extra
           Van Nieuwkerk is ook positief over het feit dat het hier gaat   programma’s die daadwerkelijk een substantieel hoger
          om individuele afspraken met scholen en individuele monito-  niveau hebben voor de meest getalenteerde leerlingen
          ring. Op hoofdlijnen ligt vast wat het ministerie graag wil zien   (de onderwijstijd overstijgt in beginsel de verplich¬te
          in de Kwaliteitsplannen, maar de school vult die individueel   minimumnormen);
          in, en de beoordeling vindt ook individueel plaats. Als je al een     > de meerwaarde voor werkgevers of het vervolgonderwijs
          uitstekend scholingsplan hebt voor je docenten en die wordt   wordt zichtbaar gemaakt door toevoeging van relevante   www.profielactueel.nl
          goed uitgevoerd, dan hoef je niet meer iets te doen aan het   informatie aan het diploma of de resultatenlijst.
          thema professionalisering bijvoorbeeld. En dat kan ook gelden   (Uit: ‘Excellentie in het mbo’, startrapportage; MBO in Bedrijf,
          voor je taal- en rekenonderwijs.                    september 2015).



          NOVEMBER  2015                                                                                         9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14