Page 10 - My FlipBook
P. 10
Toerusting
docenten Burgerschap
onontkoombaar
Onderwijs is burgerschapsvorming. Zo is het van de inspectie overlegd dient te worden. Aan een docenten-
altijd al geweest. Betrekkelijk nieuw voor het opleiding voor dit ‘nieuwe’ vak werd tot nog toe niet gedacht.
mbo is dat er een wettelijk kader is gaan gel- Op dit moment is een gewenste, logische ontwikkeling dat
den voor het vak Loopbaan & Burgerschap. Vorig het onderdeel Loopbaan wordt ondergebracht bij de studie-
jaar zocht de School voor Techniek, onderdeel loopbaanbegeleider. Dit gebeurde al eerder met het onderdeel
van MBO Amersfoort, contact met Hoge school
Windes heim om na te denken over de ontwikke-
ling van een scholingstraject voor (aanstaande) Docentenopleidingstraject voor
docenten Burgerschap. De vakinhoudelijke en
vakdidactische inhoud moest daarbij centraal de ontwikkeling van burgerschaps-
staan. Na diverse overleggen en masseersessies competenties bij studenten
is er een prachtige samenwerking tot stand ge-
komen voor de vormgeving van een opleiding
‘Expert docent burgerschap’. Gezien de belang-
stelling die er nu al is voor dit scholingstraject, Leren. De vier dimensies Burgerschap zijn nu redelijk uitge-
lijkt het erop dat hiermee wordt voorzien in een kristalliseerd, waardoor het kwalificatiedossier is gestabili-
mbo-brede behoefte. seerd. Weliswaar overweegt de minister om per cohort 2016 en-
kele aspecten nog aan te scherpen. Deze betreffen het kritisch
Aagje Voordouw, Han Wilhelm denken en het voeren van een dialoog over complexe thema’s
zoals onder andere radicalisering en vrijheid van meningsui-
Het gedateerde programma Leren, Loopbaan & Burgerschap ting. Op het bijzonder onrustige mondiale toneel wordt bur-
www.profielactueel.nl het vak Loopbaan & Burgerschap (LB) stevig verankerd in het ‘de’ docent Burgerschap. Temeer daar het onmogelijk is deze
gerschapsonderwijs zo een bijna bovenmenselijke opgave voor
werd vanaf 2011 met de vernieuwde kwalificatie-eisen voor
leerlijn ‘beroepsspecifiek’ te verzorgen, zowel in de breedte
mbo-onderwijs. Deze nieuwe leerlijn werd geborgd met een di-
van ambulant objectleider tot zorghulp, als in de diepte van ni-
ploma-eis in de vorm van een inspanningsverplichting voor de
deelnemer. De onderwijsinstelling kreeg de taak hiervoor zelf
veau 1 tot en met 4. Dit wordt in den lande soms opgelost door
een verantwoordingsdocument vast te stellen dat bij een audit
Burgerschap geïntegreerd aan te bieden of door het te koppe-
10 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 8

