Page 10 - My FlipBook
P. 10

Toerusting












             docenten Burgerschap



             onontkoombaar






              Onderwijs is burgerschapsvorming. Zo is het        van de inspectie overlegd dient te worden. Aan een docenten-
              altijd al geweest. Betrekkelijk nieuw  voor het    opleiding voor dit ‘nieuwe’ vak werd tot nog toe niet gedacht.
              mbo is dat er een wettelijk kader is gaan gel-       Op dit moment is een gewenste, logische ontwikkeling dat
              den voor het vak Loopbaan & Burgerschap. Vorig     het onderdeel Loopbaan wordt ondergebracht bij de studie-
              jaar zocht de School voor  Techniek, onderdeel     loopbaanbegeleider. Dit gebeurde al eerder met het onderdeel
              van MBO  Amersfoort, contact met Hoge school
              Windes heim om na te denken over de ontwikke-
              ling van een scholingstraject voor (aanstaande)          Docentenopleidingstraject voor
              docenten Burgerschap. De vakinhoudelijke en
              vakdidactische inhoud moest daarbij centraal           de ontwikkeling van burgerschaps-
              staan. Na diverse overleggen en masseersessies             competenties bij studenten
              is er een prachtige samenwerking tot stand ge-
              komen voor de vormgeving van een opleiding
              ‘Expert docent burgerschap’. Gezien de belang-
              stelling die er nu al is voor dit scholingstraject,   Leren. De vier dimensies Burgerschap zijn nu redelijk uitge-
              lijkt het erop dat hiermee wordt voorzien in een   kristalliseerd, waardoor het kwalificatiedossier is gestabili-
              mbo-brede behoefte.                                seerd. Weliswaar overweegt de minister om per cohort 2016 en-
                                                                 kele aspecten nog aan te scherpen. Deze betreffen het kritisch
              Aagje Voordouw, Han Wilhelm                        denken en het voeren van een dialoog over complexe thema’s
                                                                 zoals onder andere radicalisering en vrijheid van meningsui-
              Het gedateerde programma Leren, Loopbaan & Burgerschap   ting. Op het bijzonder onrustige mondiale toneel wordt bur-
        www.profielactueel.nl  het vak Loopbaan & Burgerschap (LB) stevig verankerd in het   ‘de’ docent Burgerschap. Temeer daar het onmogelijk is deze
                                                                 gerschapsonderwijs zo een bijna bovenmenselijke opgave voor
              werd vanaf 2011 met de vernieuwde kwalificatie-eisen voor
                                                                 leerlijn  ‘beroepsspecifiek’ te verzorgen, zowel in de breedte
              mbo-onderwijs. Deze nieuwe leerlijn werd geborgd met een di-
                                                                 van ambulant objectleider tot zorghulp, als in de diepte van ni-
              ploma-eis in de vorm van een inspanningsverplichting voor de
              deelnemer. De onderwijsinstelling kreeg de taak hiervoor zelf
                                                                 veau 1 tot en met 4. Dit wordt in den lande soms opgelost door
              een verantwoordingsdocument vast te stellen dat bij een audit
                                                                 Burgerschap geïntegreerd aan te bieden of door het te koppe-

      10                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15