Page 5 - My FlipBook
P. 5

THEMA Mbo-docentschap in perspectief








                                                             Professionalisering



                                                             moet geen hobby zijn







                                                            Oproep tot





          ‘Onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de   een cultuur-
          docent voor de klas’, het maakte niet uit met
          wie ik dit jaar sprak, of in welke setting ik ver-
          keerde, men was het hier unaniem over eens.       omslag
          Fantastisch daarom dat de  cao docenten faci-
          liteert door een flink aantal uren en mogelijk-
          heden beschikbaar te stellen ten aanzien van
          scholing, professionalisering en studiefacilitei-  lificatiedossier aan. Ik ben gevraagd om dit proces te coör-
          ten. Ik vraag me echter af of deze mogelijkheden   dineren voor de afdeling. Een geweldige klus, maar ook een
          wel voldoende benut worden.  Vooruitblikkend       klus die me onbekend is. Niet alleen voor mij, maar voor vele
          op het lerarenregister dat in 2017 verplicht ge-   andere docenten die deze klus ook zullen moeten gaan kla-
          steld wordt, wil ik daarom graag een kritische     ren. Opnieuw een vraag naar professionalisering, maar ook
          blik werpen op de huidige onderwijspraktijk,       dit gaat niet op. Een gedreven projectleider moet voldoende
          die, naar mijn mening weerbarstiger is dan wat     begeleiding kunnen bieden.
          men uit op basis van de officiële stukken zou      Het lastige is, en dat begrijp ik volkomen, dat het lesgeven te
          kunnen afleiden.                                   allen tijde voorgaat en dat roosters niet ‘zomaar’ aangepast kun-
                                                             nen worden. Daar komt bij dat maar een select deel van de do-
          Marloes van der Meer                               centen op de hoogte is van de mogelijkheden die de cao biedt.
                                                             En men kan natuurlijk niet ageren op iets wat onbekend is.
          Ik leer dagelijks. Niet door boeken te lezen, colleges en/of stu-
          dies te volgen, maar doordat ik constant feedback krijg en vraag   Cultuuromslag
          van mijn studenten; deze is de ingang voor mijn verdere ont-  Toch doe ik een oproep tot een cultuuromslag. Wil ik mezelf
          wikkeling. Ik heb hier geen scholing, professionaliseringsuren   als docent blijvend professionaliseren en ontwikkelen, wat ik
          of studiefaciliteiten voor nodig. Wat ik als docent wel nodig   als een vereiste voor goed docentschap zie, dan moet ik daad-
          heb, is professionaliseringstijd/-middelen om de ontvangen   werkelijk gefaciliteerd worden. Professionalisering moet geen
          feedback om te kunnen zetten richting ontwikkeldoelen en om   hobby zijn, die ik – na een heftige werkdag – in de avonduren
          me aan de hand hiervan verder te kunnen ontwikkelen. Zo ga-  en/of het weekend uitvoer. Het moet een vast onderdeel zijn
          ven studenten mij aan het eind van deze periode bijvoorbeeld   van de beroepspraktijk, waarop ik moet worden aangesproken,
          terug: ‘Sommigen van ons hebben extra hulp nodig, anderen   en zal daarom een vaste plek moeten krijgen in de beroeps-
          vervelen zich al snel. Je doet je best om hier wat mee te doen,   praktijk van mij als docent.
          maar dat lukt soms nog niet zo goed.’ Een vraag om professio-  Dat betekent dat er geïnvesteerd moet worden in randvoorwaar-
          nalisering richting differentiatie is geboren en volgens de cao   den waarin de docent als professional ruimte krijgt om zich te
          kan ik met dit verzoek naar mijn manager die mij vervolgens   scholen, om in gesprek te gaan met collega’s, met het bedrijfs-
          in staat zou moeten stellen om me hierbij (binnen de gestelde   leven, dat deze mag oefenen, mag experimenteren en leren. Dit
          normen) te faciliteren.                            vraagt om omdenken, om systeemverandering en om denken in
                                                             mogelijkheden. De noodzaak is mijns inziens groot, zeker met
          Geen tijd, geen geld                               het oog op het verplichte lerarenregister. Maar het zal de onder-
          Helaas. Er is geen tijd, geen geld en bovendien staat er al   wijskwaliteit ten goede komen, daar ben ik van overtuigd.   www.profielactueel.nl
          een groot aantal scholingsmomenten op het programma die
          door het roc zelf zijn geïnitieerd. Ook daar zal ik vast wat uit   De auteur is mbo-docent Pedagogiek & Omgangskunde en was Mbo-
          kunnen halen. Een ander voorbeeld. Er komt een nieuw kwa-  docente van het jaar 2014-2015



          N NOVEMBER  2015OVEMBER  2015                                                                          5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10