Page 5 - My FlipBook
P. 5
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
Professionalisering
moet geen hobby zijn
Oproep tot
‘Onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de een cultuur-
docent voor de klas’, het maakte niet uit met
wie ik dit jaar sprak, of in welke setting ik ver-
keerde, men was het hier unaniem over eens. omslag
Fantastisch daarom dat de cao docenten faci-
liteert door een flink aantal uren en mogelijk-
heden beschikbaar te stellen ten aanzien van
scholing, professionalisering en studiefacilitei- lificatiedossier aan. Ik ben gevraagd om dit proces te coör-
ten. Ik vraag me echter af of deze mogelijkheden dineren voor de afdeling. Een geweldige klus, maar ook een
wel voldoende benut worden. Vooruitblikkend klus die me onbekend is. Niet alleen voor mij, maar voor vele
op het lerarenregister dat in 2017 verplicht ge- andere docenten die deze klus ook zullen moeten gaan kla-
steld wordt, wil ik daarom graag een kritische ren. Opnieuw een vraag naar professionalisering, maar ook
blik werpen op de huidige onderwijspraktijk, dit gaat niet op. Een gedreven projectleider moet voldoende
die, naar mijn mening weerbarstiger is dan wat begeleiding kunnen bieden.
men uit op basis van de officiële stukken zou Het lastige is, en dat begrijp ik volkomen, dat het lesgeven te
kunnen afleiden. allen tijde voorgaat en dat roosters niet ‘zomaar’ aangepast kun-
nen worden. Daar komt bij dat maar een select deel van de do-
Marloes van der Meer centen op de hoogte is van de mogelijkheden die de cao biedt.
En men kan natuurlijk niet ageren op iets wat onbekend is.
Ik leer dagelijks. Niet door boeken te lezen, colleges en/of stu-
dies te volgen, maar doordat ik constant feedback krijg en vraag Cultuuromslag
van mijn studenten; deze is de ingang voor mijn verdere ont- Toch doe ik een oproep tot een cultuuromslag. Wil ik mezelf
wikkeling. Ik heb hier geen scholing, professionaliseringsuren als docent blijvend professionaliseren en ontwikkelen, wat ik
of studiefaciliteiten voor nodig. Wat ik als docent wel nodig als een vereiste voor goed docentschap zie, dan moet ik daad-
heb, is professionaliseringstijd/-middelen om de ontvangen werkelijk gefaciliteerd worden. Professionalisering moet geen
feedback om te kunnen zetten richting ontwikkeldoelen en om hobby zijn, die ik – na een heftige werkdag – in de avonduren
me aan de hand hiervan verder te kunnen ontwikkelen. Zo ga- en/of het weekend uitvoer. Het moet een vast onderdeel zijn
ven studenten mij aan het eind van deze periode bijvoorbeeld van de beroepspraktijk, waarop ik moet worden aangesproken,
terug: ‘Sommigen van ons hebben extra hulp nodig, anderen en zal daarom een vaste plek moeten krijgen in de beroeps-
vervelen zich al snel. Je doet je best om hier wat mee te doen, praktijk van mij als docent.
maar dat lukt soms nog niet zo goed.’ Een vraag om professio- Dat betekent dat er geïnvesteerd moet worden in randvoorwaar-
nalisering richting differentiatie is geboren en volgens de cao den waarin de docent als professional ruimte krijgt om zich te
kan ik met dit verzoek naar mijn manager die mij vervolgens scholen, om in gesprek te gaan met collega’s, met het bedrijfs-
in staat zou moeten stellen om me hierbij (binnen de gestelde leven, dat deze mag oefenen, mag experimenteren en leren. Dit
normen) te faciliteren. vraagt om omdenken, om systeemverandering en om denken in
mogelijkheden. De noodzaak is mijns inziens groot, zeker met
Geen tijd, geen geld het oog op het verplichte lerarenregister. Maar het zal de onder-
Helaas. Er is geen tijd, geen geld en bovendien staat er al wijskwaliteit ten goede komen, daar ben ik van overtuigd. www.profielactueel.nl
een groot aantal scholingsmomenten op het programma die
door het roc zelf zijn geïnitieerd. Ook daar zal ik vast wat uit De auteur is mbo-docent Pedagogiek & Omgangskunde en was Mbo-
kunnen halen. Een ander voorbeeld. Er komt een nieuw kwa- docente van het jaar 2014-2015
N NOVEMBER 2015OVEMBER 2015 5

