Page 12 - My FlipBook
P. 12
Om zichzelf te blijven ontwikkelen, volgen veel
mbo-docenten een masteropleiding. Voor het
onderzoek dat ze daarvoor moeten doen, zoe-
ken ze vaak aansluiting bij vragen die binnen
de organisatie leven. Zo voorkomen ze dat de
uitkomsten in een bureaula verdwijnen. Een
masteronderzoek betekent een behoorlijke in-
vestering, maar geeft ook voldoening. Docent
Carla Kok van het Deltion College: ‘Je krijgt een
bredere kijk op het onderwijs als geheel.’
José Vorstenbosch
‘Bij professionalisering is nieuwsgierigheid belangrijk: kijken
of het ook anders zou kunnen. Dan gaat er een balletje rollen
en zijn er mogelijkheden om je te ontwikkelen.’ Josée Bours is
directeur van de Academie voor Teaching & Learning van het
Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch. De academie biedt
een gedegen intern scholingsaanbod voor medewerkers. Vanuit
de instellingsvisie kiezen de teams speerpunten waar ze aan
willen werken. Welke expertise is al aanwezig en wat is er nog
nodig? Er is ook ruimte om eigen keuzes te maken, uiteraard
in samenspraak met de leidinggevende. Bours: ‘Als de scholing
ten goede komt aan de afspraken binnen het team en aan het
leerproces in de klas, dan komt het uiteindelijk ten goede aan
de student. Daar willen we de scholingsvraag het liefst laten be-
ginnen: wat hebben studenten nodig, wat kun je anders doen?
Wat betekent dat voor jezelf als docent en teamlid?’
Ingewikkelde professie
Volgens Josée Bours is de opdracht van de mbo-docent om-
vangrijk. ‘De diversiteit aan studenten, de verscheidenheid in Master-
opleidingstrajecten en de drievoudige kwalificeringopdracht
maken het leraarschap in het mbo tot een ingewikkelde pro-
fessie. Docenten moeten uitval voorkomen, bijdragen aan vol-
doende instroom op de arbeidsmarkt, studenten begeleiden in studie
hun beroepskeuze, ervoor zorgen dat het onderwijs goed aan-
sluit bij de voor- en vervolgopleiding en leerprocessen aanstu-
ren. Daarnaast zijn de eisen onder invloed van de dynamiek op verrijkt
de arbeidsmarkt en in de samenleving voortdurend aan veran-
dering onderhevig. Al die facetten zitten niet in de gemiddelde
lerarenopleiding.’
‘Een leven lang leren’ gaat dus zeker op voor de docenten
in het mbo. Voor promotie van schaal 11 naar 12 heeft het het eigen
Brabantse roc naast voorgeschreven scholingsonderdelen het
volgen van een masteropleiding verplicht gesteld, waarvoor
enkele opleidingen als goed zijn aangemerkt. Maakt de docent vak
een andere keuze, dan bekijkt een speciale commissie of die
www.profielactueel.nl past binnen het professionaliseringsbeleid.
Voor het onderzoek dat docenten voor een masteropleiding
moeten doen, zoeken ze meestal aansluiting bij de vraagstuk-
ken die leven binnen de school. Bours: ‘Dat is zeker wenselijk,
en ook prettig voor de docent omdat die dan speelveld heeft.’
12 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 8

