Page 12 - My FlipBook
P. 12

Om zichzelf te blijven ontwikkelen, volgen veel
              mbo-docenten een masteropleiding.  Voor het
              onderzoek dat ze daarvoor moeten doen, zoe-
              ken ze vaak aansluiting bij vragen die binnen
              de organisatie leven. Zo voorkomen ze dat de
              uitkomsten in een bureaula verdwijnen. Een
              masteronderzoek betekent een behoorlijke in-
              vestering, maar geeft ook voldoening. Docent
              Carla Kok van het Deltion College: ‘Je krijgt een
              bredere kijk op het onderwijs als geheel.’

              José Vorstenbosch

              ‘Bij professionalisering is nieuwsgierigheid belangrijk: kijken
              of het ook anders zou kunnen. Dan gaat er een balletje rollen
              en zijn er mogelijkheden om je te ontwikkelen.’ Josée Bours is
              directeur van de Academie voor Teaching & Learning van het
              Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch. De academie biedt
              een gedegen intern scholingsaanbod voor medewerkers. Vanuit
              de instellingsvisie kiezen de teams speerpunten waar ze aan
              willen werken. Welke expertise is al aanwezig en wat is er nog
              nodig? Er is ook ruimte om eigen keuzes te maken, uiteraard
              in samenspraak met de leidinggevende. Bours: ‘Als de scholing
              ten goede komt aan de afspraken binnen het team en aan het
              leerproces in de klas, dan komt het uiteindelijk ten goede aan
              de student. Daar willen we de scholingsvraag het liefst laten be-
              ginnen: wat hebben studenten nodig, wat kun je anders doen?
              Wat betekent dat voor jezelf als docent en teamlid?’

              Ingewikkelde professie
              Volgens  Josée  Bours  is  de  opdracht  van  de  mbo-docent  om-
              vangrijk. ‘De diversiteit aan studenten, de verscheidenheid in   Master-
              opleidingstrajecten en de drievoudige kwalificeringopdracht
              maken het leraarschap in het mbo tot een ingewikkelde pro-
              fessie. Docenten moeten uitval voorkomen, bijdragen aan vol-
              doende instroom op de arbeidsmarkt, studenten begeleiden in   studie
              hun beroepskeuze, ervoor zorgen dat het onderwijs goed aan-
              sluit bij de voor- en vervolgopleiding en leerprocessen aanstu-
              ren. Daarnaast zijn de eisen onder invloed van de dynamiek op   verrijkt
              de arbeidsmarkt en in de samenleving voortdurend aan veran-
              dering onderhevig. Al die facetten zitten niet in de gemiddelde
              lerarenopleiding.’
               ‘Een leven lang leren’ gaat dus zeker op voor de docenten
              in het mbo.  Voor promotie van schaal 11 naar 12 heeft het   het eigen
              Brabantse roc naast voorgeschreven scholingsonderdelen het
              volgen van  een  masteropleiding  verplicht gesteld, waarvoor
              enkele opleidingen als goed zijn aangemerkt. Maakt de docent   vak
              een andere keuze, dan bekijkt een speciale commissie of die
        www.profielactueel.nl  past binnen het professionaliseringsbeleid.
               Voor het onderzoek dat docenten voor een masteropleiding
              moeten doen, zoeken ze meestal aansluiting bij de vraagstuk-
              ken die leven binnen de school. Bours: ‘Dat is zeker wenselijk,
              en ook prettig voor de docent omdat die dan speelveld heeft.’



      12                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  8
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17