Page 13 - My FlipBook
P. 13
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
Voor hun onderzoek zoeken
docenten meestal aansluiting bij
vraagstukken binnen de school
Ze noemt enkele voorbeelden van onderzoeken die inspelen studenten. Als ze in een rollenspel eerst ervaren hoe het in de
op vragen uit de praktijk. ‘Eén medewerker heeft onderzoek praktijk werkt, kun je daar de theorie aan koppelen en beklijft
gedaan naar het keuzeproces van studenten en de vraag in alles beter.’ Ook al vindt hij lesgeven nog steeds het leukste
hoeverre dat stuurbaar is. Een andere collega wil zich gaan om te doen, inmiddels gaat een groot deel van zijn werktijd
verdiepen in gepersonaliseerd leren: welke onderdelen kun je zitten in allerlei projecten zoals het opzetten van onderzoek
binnen een klas persoonlijk maken?’ en begeleiden van collega’s die een master doen. ‘We proberen
er bewust op te letten dat onderzoeken aansluiten bij de vra-
Masternetwerk gen van het team, de sector of de school. Zo voorkom je dat de
Ook bij het Deltion College in Zwolle worden interne vra- uitkomsten in een bureaula verdwijnen.’ Dat betekent volgens
gen gekoppeld aan het onderzoek van masterstudenten. Bij hem niet oeverloos aftasten en overleggen. ‘Heeft een team
Carla Kok-Nagtegaal, senior docent Verpleegkunde, ging het een goed idee? Dan zeggen wij: ga het gewoon doen! Onze in-
nog andersom. ‘Toen ik in 2010 aan de masteropleiding pe- steek is samen leren, waarbij je best fouten mag maken. We
dagogiek begon, heb ik binnen mijn team gekeken wat een zijn aan het pionieren, maar we houden wel in de gaten hoe
geschikt onderwerp voor mijn onderzoek zou kunnen zijn. Ik het loopt en waar eventueel bijsturing nodig is.’
richtte mij op de toetsing: wat willen we toetsen en welke
vormen spreken aan? Het onderwerp intrigeerde mij omdat
wij wel examineerden in de praktijk, maar de toetsen geen Binnen het masternetwerk
consequenties hadden. Daardoor kon het zijn dat studenten van Deltion worden kennis
met matige cijfers toch verder mochten omdat het in de prak-
tijk goed ging. Tegenwoordig toetsen we ook of ze de oplei- en ervaring op het terrein van
ding theoretisch aan kunnen.’ onderzoek gedeeld
Voor haar onderzoek ondervroeg ze zowel collega’s als stu-
denten. Wat bleek? Kok: ‘Studenten willen heel graag getoetst
worden. Ze hebben toch behoefte om te weten waar ze staan.
Door de studenten bij zo’n onderzoek te betrekken, bekijk je Hij is zeer te spreken over de ruimte die docenten van het
het onderwerp van alle kanten en wordt er ook voor hen iets Deltion College hiervoor krijgen, onder meer geformaliseerd
bereikt.’ in vrij geroosterde uren voor onderzoek. Het volgen van een
Net als haar collega Gerton Springeling, senior docent masteropleiding en doen van onderzoek vragen immers een
International Hospitality Studies, neemt ze deel aan het mas- behoorlijke investering van docenten. ‘Zo’n opleiding, dat is
ternetwerk van Deltion, waarbinnen kennis en ervaring op het een hele kluif. Toch heb ik die als zeer waardevol ervaren. Het
terrein van onderzoek worden gedeeld. Ook hij heeft enkele is goed om even wat meer afstand te nemen van de dagelijkse
jaren geleden een master afgerond. ‘Het was geweldig om in dingen en met een andere blik naar je werk te kijken.’ Ook zijn
de economieopleiding nieuwe vakkennis op te doen. Maar collega Carla Kok heeft veel geleerd van haar onderzoek. ‘Je
vooral het onderzoek en de uitwisseling met anderen vond ik krijgt een bredere kijk op het onderwijs als geheel.’
een verrijking.’ Uiteindelijk draait het om de intrinsieke motivatie, aldus
Josée Bours van het Koning Willem I College. ‘Wij zien dat het ni-
Samen leren veau van docenten echt groeit als ze een masteropleiding doen. www.profielactueel.nl
Het onderzoek van Springeling ging over zogenoemde klas- Dat heeft bijna altijd zijn neerslag in het team en in de klas.’
lokaal-experimenten. ‘In het mbo wordt nog relatief veel
frontaal lesgegeven. Vaak sluit dat niet aan bij de leerstijl van De auteur is freelance journaliste
NOVEMBER 2015 13

