Page 13 - My FlipBook
P. 13

THEMA Mbo-docentschap in perspectief












                                                                Voor hun onderzoek zoeken


                                                         docenten meestal aansluiting bij



                                                           vraagstukken binnen de school







          Ze noemt enkele voorbeelden van onderzoeken die inspelen   studenten. Als ze in een rollenspel eerst ervaren hoe het in de
          op vragen uit de praktijk. ‘Eén medewerker heeft onderzoek   praktijk werkt, kun je daar de theorie aan koppelen en beklijft
          gedaan naar het keuzeproces van studenten en de vraag in   alles beter.’ Ook al vindt hij lesgeven nog steeds het leukste
          hoeverre dat stuurbaar is. Een andere collega wil zich gaan   om te doen, inmiddels gaat een groot deel van zijn werktijd
          verdiepen in gepersonaliseerd leren: welke onderdelen kun je   zitten in allerlei projecten zoals het opzetten van onderzoek
          binnen een klas persoonlijk maken?’                en begeleiden van collega’s die een master doen. ‘We proberen
                                                             er bewust op te letten dat onderzoeken aansluiten bij de vra-
          Masternetwerk                                      gen van het team, de sector of de school. Zo voorkom je dat de
          Ook bij het Deltion College in Zwolle worden interne vra-  uitkomsten in een bureaula verdwijnen.’ Dat betekent volgens
          gen gekoppeld aan het onderzoek van masterstudenten. Bij   hem niet oeverloos aftasten en overleggen.  ‘Heeft een team
          Carla Kok-Nagtegaal, senior docent Verpleegkunde, ging het   een goed idee? Dan zeggen wij: ga het gewoon doen! Onze in-
          nog andersom. ‘Toen ik in 2010 aan de masteropleiding pe-  steek is samen leren, waarbij je best fouten mag maken. We
          dagogiek begon,  heb  ik  binnen  mijn  team  gekeken  wat  een   zijn aan het pionieren, maar we houden wel in de gaten hoe
          geschikt onderwerp voor mijn onderzoek zou kunnen zijn. Ik   het loopt en waar eventueel bijsturing nodig is.’
          richtte  mij  op  de  toetsing:  wat  willen  we  toetsen  en  welke
          vormen spreken aan? Het onderwerp intrigeerde mij omdat
          wij wel examineerden in de praktijk, maar de toetsen geen   Binnen het masternetwerk
          consequenties hadden. Daardoor kon het zijn dat studenten   van Deltion worden kennis
          met matige cijfers toch verder mochten omdat het in de prak-
          tijk goed ging. Tegenwoordig toetsen we ook of ze de oplei-  en ervaring op het terrein van
          ding theoretisch aan kunnen.’                                  onderzoek gedeeld
           Voor haar onderzoek ondervroeg ze zowel collega’s als stu-
          denten. Wat bleek? Kok: ‘Studenten willen heel graag getoetst
          worden. Ze hebben toch behoefte om te weten waar ze staan.
          Door de studenten bij zo’n onderzoek te betrekken, bekijk je   Hij is zeer te spreken over de ruimte die docenten van het
          het onderwerp van alle kanten en wordt er ook voor hen iets   Deltion College hiervoor krijgen, onder meer geformaliseerd
          bereikt.’                                          in vrij geroosterde uren voor onderzoek. Het volgen van een
           Net  als  haar  collega  Gerton  Springeling,  senior  docent   masteropleiding  en  doen  van  onderzoek  vragen  immers  een
          International Hospitality Studies, neemt ze deel aan het mas-  behoorlijke investering van docenten.  ‘Zo’n opleiding, dat is
          ternetwerk van Deltion, waarbinnen kennis en ervaring op het   een hele kluif. Toch heb ik die als zeer waardevol ervaren. Het
          terrein van onderzoek worden gedeeld. Ook hij heeft enkele   is goed om even wat meer afstand te nemen van de dagelijkse
          jaren geleden een master afgerond. ‘Het was geweldig om in   dingen en met een andere blik naar je werk te kijken.’ Ook zijn
          de economieopleiding nieuwe vakkennis op te doen. Maar   collega Carla Kok heeft veel geleerd  van haar onderzoek.  ‘Je
          vooral het onderzoek en de uitwisseling met anderen vond ik   krijgt een bredere kijk op het onderwijs als geheel.’
          een verrijking.’                                    Uiteindelijk draait het om de intrinsieke motivatie, aldus
                                                             Josée Bours van het Koning Willem I College. ‘Wij zien dat het ni-
          Samen leren                                        veau van docenten echt groeit als ze een masteropleiding doen.   www.profielactueel.nl
          Het onderzoek van Springeling ging over zogenoemde klas-  Dat heeft bijna altijd zijn neerslag in het team en in de klas.’
          lokaal-experimenten.  ‘In het mbo wordt nog relatief veel
          frontaal lesgegeven. Vaak sluit dat niet aan bij de leerstijl van     De auteur is freelance journaliste



          NOVEMBER  2015                                                                                         13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18