Page 11 - My FlipBook
P. 11
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
wikkeling van een scholingstraject voor (aanstaande) docen-
ten Burgerschap, waarin de vakinhoudelijke en vakdidactische
inhoud centraal staat. Er is gekozen voor een samenwerkings-
MBO Amersfoort en verband met Windesheim. Deze school heeft veel expertise
opgebouwd met betrekking tot het mbo-veld, voorts heeft de
faculteit Bewegen en Educatie verschillende vakdisciplines en
Windesheim starten opleiding lerarenopleidingen in huis. Daarnaast wordt er bij het lecto-
raat ‘pedagogische opdracht’ onderzoek gedaan naar de rol van
docenten bij burgerschapsvorming. Na diverse overleggen en
‘Expertdocent burgerschap’ masseersessies is er een prachtige samenwerking tot stand ge-
komen voor de vormgeving van een cursus ‘Expertdocent bur-
gerschap’. Mede door een financiële ondersteuning toont het
College van Bestuur van MBO Amersfoort dat het waarde hecht
aan de adequate toerusting van docenten Burgerschap en aan
burgerschapsvorming van studenten.
Lessituatie rond burgerschap
Expertdocent Burgerschap
Vervolgens kon Windesheim een ontwikkelteam formeren,
len aan andere avo-vakken, zoals Nederlands en Rekenen. De waarin lerarenopleiders, onderzoekers, mbo-docenten en ver-
vraag is of hiermee recht wordt gedaan aan het eigene van het tegenwoordigers van het beroepenveld participeren. De kwa-
vak Burgerschap. Maar gelukkig is er een kentering gaande. lificatie-eisen Loopbaan en Burgerschap 2011-2012, aangevuld
Dankzij de initiatieven van het netwerk ‘Burgerschap in het met actuele thema’s, vormen het uitgangspunt voor de ontwik-
mbo’ en door een blijvende focus op verbetering van het vak keling van het scholingstraject. Ook wordt er nagedacht over
vanuit het Ministerie, wordt steeds beter duidelijk wat er van instrumenten om de inspanningsverplichting van de studen-
het mbo wordt verwacht. ten voor het vak meetbaar te maken. Het eerste scholingstra-
ject van zeven bijeenkomst met praktijkonderzoek en werkple-
Scholing docenten noodzakelijk kleren vangt aan in januari 2016 en eindigt in mei 2017.
De vraag naar toerusting van docenten Burgerschap neemt Deelnemers aan deze professionaliseringscursus die vol-
toe. Daar waar nu veel geld en energie wordt geïnvesteerd in doen aan de eisen, ontvangen het certificaat Expertdocent
het voldoen aan de eisen voor Nederlands en Rekenen in het Burgerschap van Windesheim ter waarde van 5 ects-credits. En
mbo, dreigt Loopbaan & Burgerschap het kind van de rekening opname in het Lerarenregister is aangevraagd. Inschrijven is
te worden. En dit staat haaks op de agenda van de minister. nog mogelijk tot 1 januari a.s.. (zie kader). Gezien de belang-
Deze heeft immers beloofd docenten Burgerschapskunde in stelling die er nu al is voor dit scholingstraject, lijkt het erop
het mbo te willen ondersteunen. Het is vreemd dat een ade- dat hiermee wordt voorzien in een mbo-brede behoefte. De
quate opleiding voor docenten Burgerschap nog steeds ont- winst is dat gericht geschoolde docenten, die in kunnen spelen
breekt, want de opleiding docent Maatschappijleer schiet in op actuele vragen en leerpunten van studenten, het vak domi-
verschillende dimensies te kort. Burgerschap is immers meer neren. En de rol van lesmethodes wordt dan beduidend klei-
dan Maatschappijleer. ner. Het is de wens van beide projectleiders dat dit traject leidt
Burgerschapsvorming is niet beperkt tot kennisoverdracht, tot voldoende toerusting van docenten Burgerschap, waardoor
maar heeft ook aandacht voor de sociale ontwikkeling van deze een wezenlijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van
mbo-studenten. Het referentiekader voor burgerschapsonder- burgerschapscompetenties van hun studenten.
wijs is niet alleen het toekomstige beroep maar ook: goed sa-
menleven. Centraal dient te staan de persoonlijke ontwikkeling De auteurs zijn projectleiders Expertdocent Burgerschap. Aagje Voordouw
van de student in een complexe samenleving. Burgerschap is is verbonden aan de Hogeschool Windesheim, Han Wilhelm aan het MBO
dus een vormingstraject. En dat verlangt meer èn andere com- Amersfoort.
petenties van de docent Burgerschap. Weliswaar staan coa-
chingdeskundigen en onderwijsadviesbureau‘s te allen tijde te
dringen om de docent Burgerschap te leren hoe hij zichzelf aan Alle overige, praktische informatie staat vermeld op de
de haren omhoog kan trekken uit het moeras van de vier di- website van Windesheim:
mensies. Maar een vakgerichte scholing ontbreekt nog steeds. http://www.windesheim.nl/werk-en-studie/opleidingen-
en-cursussen/educatie/lerarenopleidingen/expertdocent-
Samenwerkingsverband burgerschap/] www.profielactueel.nl
Hier komt binnenkort verandering in. Vorig jaar zocht de Inschrijven kan via http://www.windesheim.nl/werk-en-
School voor Techniek, onderdeel van MBO Amersfoort, contact studie/opleidingen-en-cursussen/educatie/lerarenoplei-
met Hogeschool Windesheim om na te denken over de ont- dingen/expertdocent-burgerschap/inschrijven-post-hbo/
NOVEMBER 2015 11

