Page 17 - My FlipBook
P. 17

THEMA Mbo-docentschap in perspectief













                                                                   Het échte gesprek brengt



                                                  professionals dichter bij elkaar, en bij



                                                           de bedoeling van het onderwijs







          Het voeren van het betekenisvolle gesprek          huidige situatie en deze met behulp van voorwerpen in beeld te
          Veel scholen, docenten, teamleiders en stafmedewerkers wil-  brengen, wordt duidelijk wat goed gaat en ook waar je met elkaar
          len het primaire proces laten prevaleren boven zaken die daar-  vanaf wilt. Door vervolgens mensen uit verschillende geledingen
          aan ten dienste staan. Hoe komen we nu van het moeten meer   van de organisatie te vragen in beeld te brengen hoe ze het on-
          richting het willen? Van wat moet naar wat mag, van wat geëist   derwijs eigenlijk zouden willen zien, voer je een betekenisvolle
          wordt naar wat kan. Met andere woorden: hoe komen we dich-  dialoog over hoe dat onderwijs eruit zou moeten zien. Het ge-
          ter bij de bedoeling van het onderwijs?            sprek krijgt richting door de procesbegeleiding van KPC Groep.
           Het begint met het voeren van het gesprek over hoe we dat
          aanpakken.  Vrijwel iedereen in het onderwijs wil graag het   Onderliggende vragen in de gesprekken zijn:
          betekenisvolle gesprek dat daarvoor nodig is, voeren, en toch   •  Welke beelden hebben wij met betrekking tot dat wat zich
          komt het vaak niet van de grond. De waan van de dag speelt   binnen deze muren en misschien wel daarbuiten (bijv. ver-
          daarin vaak een grote rol.                          binding bedrijfsleven) voltrekt? Zien we dezelfde dingen?
           Een onderwijskundige: ‘Er is heel weinig ruimte door alles   •  Hebben we, ieder vanuit onze eigen belevingswereld rode
          wat móet om met elkaar inhoudelijk van gedachten te kun-  lappen en/of blinde vlekken ontwikkeld?
          nen wisselen. Dus wat we éigenlijk willen en wáárom we dat   •  Wat gebeurt er als je die verschillende perspectieven met el-
          willen. Ik zie dat er ook veel geklaagd wordt door docenten,   kaar in interactie laat komen?
          vooral over dingen die niet goed gaan. Graag zou ik dat willen   Vragen die in elk gesprek hoe dan ook terug kwamen waren:
          doorbreken zodat er weer een positieve schwung ontstaat en   hoe ziet jullie onderwijs er nu uit? Hoe zou je willen dat het
          de mensen ook weer op een professioneel niveau met elkaar   eruit ziet? Wat betekent dit voor de inrichting van het onder-
          van gedachten kunnen wisselen van: ‘Wat vinden wij nou goed   wijs, docenten, de visie op studenten en financiering? Wat is
          onderwijs met elkaar?’ En die bereidheid is er overal, maar het   er nodig om daar te komen? Dit alles met als onderliggende
          is gewoon zo druk.’                                gedachte om betekenisvol onderwijs te maken.
           Andere redenen zijn dat we snel verzanden in abstracte uit-
          eenzettingen en dat het niet lukt om verschillende perspectie-  Wat kwam er tijdens de gesprekken op tafel?
          ven samen te brengen. Ook worden gesprekken vaak gevoerd   Wat er per school op tafel kwam, had een belangrijke gemeen-
          wordt uit hoofde van een functie: een directeur denkt aan ver-  schappelijke component: op persoonlijk niveau (student, colle-
          zuimcijfers, een bestuurder aan het imago van de school en   ga’s) ervaren deelnemers dat de huidige situatie mensen niet ge-
          een mentor/studieloopbaanbegeleider aan werkdruk.   lukkig maakt. Een niveau dieper zien ze dat er met zulke sterke
           Als KPC Groep zien we dit vaker gebeuren en dat vinden wij   sturing op kaders en systemen de bedoeling verloren kan raken.
          als een gemiste kans. Het is onze missie om mensen écht met
          elkaar in gesprek te brengen en dat is precies wat we in het   ‘ We denken te instrumenteel: wat is de bedoeling? Die vraag zijn we
          mbo het afgelopen jaar gedaan hebben.              vergeten te beantwoorden in de gehele organisatie over alle lagen,
                                                             inclusief centraal. Daar gaat het in feite over en daar hebben we te
          Out-of-the-box: de methodiek                       weinig aandacht aan besteed.’ (lid CvB)
          KPC Groep ontwikkelde voor dit doel een methodiek die het be-
          tekenisvolle gesprek faciliteert.  We maken het gesprek maxi-  ‘ De ondersteunende diensten zijn bepalende diensten geworden’   www.profielactueel.nl
          maal visueel aan de hand van kleine, alledaagse voorwerpen.   (teamleider)
          KPC Groep heeft een ruim gevulde out-of-the-box, waaruit deel-
          nemers voorwerpen kunnen kiezen. Door te reflecteren op de   ‘Lesgeven is een bijzaak geworden’ (docent)  >>



          NOVEMBER  2015                                                                                         17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22