Page 17 - My FlipBook
P. 17
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
Het échte gesprek brengt
professionals dichter bij elkaar, en bij
de bedoeling van het onderwijs
Het voeren van het betekenisvolle gesprek huidige situatie en deze met behulp van voorwerpen in beeld te
Veel scholen, docenten, teamleiders en stafmedewerkers wil- brengen, wordt duidelijk wat goed gaat en ook waar je met elkaar
len het primaire proces laten prevaleren boven zaken die daar- vanaf wilt. Door vervolgens mensen uit verschillende geledingen
aan ten dienste staan. Hoe komen we nu van het moeten meer van de organisatie te vragen in beeld te brengen hoe ze het on-
richting het willen? Van wat moet naar wat mag, van wat geëist derwijs eigenlijk zouden willen zien, voer je een betekenisvolle
wordt naar wat kan. Met andere woorden: hoe komen we dich- dialoog over hoe dat onderwijs eruit zou moeten zien. Het ge-
ter bij de bedoeling van het onderwijs? sprek krijgt richting door de procesbegeleiding van KPC Groep.
Het begint met het voeren van het gesprek over hoe we dat
aanpakken. Vrijwel iedereen in het onderwijs wil graag het Onderliggende vragen in de gesprekken zijn:
betekenisvolle gesprek dat daarvoor nodig is, voeren, en toch • Welke beelden hebben wij met betrekking tot dat wat zich
komt het vaak niet van de grond. De waan van de dag speelt binnen deze muren en misschien wel daarbuiten (bijv. ver-
daarin vaak een grote rol. binding bedrijfsleven) voltrekt? Zien we dezelfde dingen?
Een onderwijskundige: ‘Er is heel weinig ruimte door alles • Hebben we, ieder vanuit onze eigen belevingswereld rode
wat móet om met elkaar inhoudelijk van gedachten te kun- lappen en/of blinde vlekken ontwikkeld?
nen wisselen. Dus wat we éigenlijk willen en wáárom we dat • Wat gebeurt er als je die verschillende perspectieven met el-
willen. Ik zie dat er ook veel geklaagd wordt door docenten, kaar in interactie laat komen?
vooral over dingen die niet goed gaan. Graag zou ik dat willen Vragen die in elk gesprek hoe dan ook terug kwamen waren:
doorbreken zodat er weer een positieve schwung ontstaat en hoe ziet jullie onderwijs er nu uit? Hoe zou je willen dat het
de mensen ook weer op een professioneel niveau met elkaar eruit ziet? Wat betekent dit voor de inrichting van het onder-
van gedachten kunnen wisselen van: ‘Wat vinden wij nou goed wijs, docenten, de visie op studenten en financiering? Wat is
onderwijs met elkaar?’ En die bereidheid is er overal, maar het er nodig om daar te komen? Dit alles met als onderliggende
is gewoon zo druk.’ gedachte om betekenisvol onderwijs te maken.
Andere redenen zijn dat we snel verzanden in abstracte uit-
eenzettingen en dat het niet lukt om verschillende perspectie- Wat kwam er tijdens de gesprekken op tafel?
ven samen te brengen. Ook worden gesprekken vaak gevoerd Wat er per school op tafel kwam, had een belangrijke gemeen-
wordt uit hoofde van een functie: een directeur denkt aan ver- schappelijke component: op persoonlijk niveau (student, colle-
zuimcijfers, een bestuurder aan het imago van de school en ga’s) ervaren deelnemers dat de huidige situatie mensen niet ge-
een mentor/studieloopbaanbegeleider aan werkdruk. lukkig maakt. Een niveau dieper zien ze dat er met zulke sterke
Als KPC Groep zien we dit vaker gebeuren en dat vinden wij sturing op kaders en systemen de bedoeling verloren kan raken.
als een gemiste kans. Het is onze missie om mensen écht met
elkaar in gesprek te brengen en dat is precies wat we in het ‘ We denken te instrumenteel: wat is de bedoeling? Die vraag zijn we
mbo het afgelopen jaar gedaan hebben. vergeten te beantwoorden in de gehele organisatie over alle lagen,
inclusief centraal. Daar gaat het in feite over en daar hebben we te
Out-of-the-box: de methodiek weinig aandacht aan besteed.’ (lid CvB)
KPC Groep ontwikkelde voor dit doel een methodiek die het be-
tekenisvolle gesprek faciliteert. We maken het gesprek maxi- ‘ De ondersteunende diensten zijn bepalende diensten geworden’ www.profielactueel.nl
maal visueel aan de hand van kleine, alledaagse voorwerpen. (teamleider)
KPC Groep heeft een ruim gevulde out-of-the-box, waaruit deel-
nemers voorwerpen kunnen kiezen. Door te reflecteren op de ‘Lesgeven is een bijzaak geworden’ (docent) >>
NOVEMBER 2015 17

