Page 35 - My FlipBook
P. 35

THEMA Mbo-docentschap in perspectief













        citizens











































          daan naar de relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt in   is een belangrijk kenmerk van het brede vakmanschap van
                                                                                                e
          Denemarken, Duitsland, Engeland, Spanje en Zwitserland. Zijn   werkenden. In een netwerkeconomie van de 21 -eeuw zijn so-
          conclusie is dat er geen erosie is van de middenklasse zoals   ciaal en communicatieve vaardigheden natuurlijk van belang,
          in Amerika. Dat ligt ook voor de hand, onze Europese arbeids-  maar dat zijn ook kenmerken die we al in de Ambachtsman van
          markten werken heel anders dan de Amerikaanse, waar sprake   Sennett kunnen lezen: namelijk het leveren van kwaliteit om-
          is van sterke taakafsplitsing en scheiding van verantwoorde-  wille van het werk zelf. De vraag is veel meer of we die vaardig-
          lijkheden in functies. In continentaal Europa is er sprake van   heden nog wel behouden? Dan doe ik net zo lief een pleidooi
                                                                  e
                                                                                  e
          breed  vakmanschap  en  competenties,  in  vergelijking  met  de   voor 20  eeuwse als voor 21  eeuwse vaardigheden. Actueel is
          Amerikaanse skills.                                de omgang met digitale hulpmiddelen die leidt tot nieuwe vor-
                                                             men van ondernemerschap met een soms ongekende dyna-
                                                             miek. Op zolderkamers ontstaan nieuwe bedrijven en nieuwe
                     In de onderwijsteams                    vormen van dienstverlening. De vraag is hoe dat in het cur-
                                                             riculum past?
                      dienen vormen van
                  ‘flexibele standaardisering’               Eearly tracking

                      tot stand te komen                     Uit internationale analyse van Daniel Oesch (2013) volgt de
                                                             conclusie om tenminste de onderkant en de bovenkant van het
                                                             onderwijs op elkaar te betrekken. Maak een onderwijsbestel
                                                             waarin  de  onderkant  van  het  beroepsonderwijs  is  betrokken
           Uit de PIAAC-studies van de OECD blijkt dat de vaardigheden   op de bovenkant ervan. Dat impliceert een brede basis in oplei-  www.profielactueel.nl
          van Nederlandse beroepsbevolking vrij hoog zijn (Nederland   dingen en plaatst vraagtekens bij de early tracking tussen vmbo
          eindigde daarin keurig als derde na Japan en Finland!). Ook   en havo op 12-jarige leeftijd waarvan in Nederland sprake is.
          het probleemoplossend vermogen blijkt sterk ontwikkeld: dat   Dat pleit voor de heroverweging van de vroeg-selectie en in  >>



          NOVEMBER  2015                                                                                         35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40