Page 37 - My FlipBook
P. 37

THEMA Mbo-docentschap in perspectief








                                                             en rug dekking bieden als het nodig is. Dan kunnen docenten
                                                             en praktijkinstructeurs met ‘bewust vertrouwen’ ook nieuwe
                                                             verbindingen leggen met het lokale bedrijfsleven en met de
                                                             gemeente. In de onderwijsteams moeten dus vormen van
                                                             ‘flexibele standaardisering’ tot stand komen: het entreecol-
                                                             lege, sectorale programma’s (techniek, bouw, logistiek, ict, zorg
                                                             en welzijn) en de regionale uitwerking (Brainport, Schiphol,
                                                             Eemshaven, Green Valley). Ook kan daar worden bepaald wat
                                                             de verhouding is tussen BOL en BBL? Of dat deze leerroutes
                                                             meer op elkaar moeten worden betrokken, of zich juist verder
                                                             moeten verbijzonderen voor bepaalde doelgroepen.

                                                             Creating citizins
                                                             De vraag is: wat wil je als onderwijsteam realiseren, waarom
                                                             wil je dat, en hoe kun je dat het beste voor elkaar krijgen? Het
                                                             is dus noodzakelijk eerst de inhoudelijke afwegingen te bepa-
                                                             len en pas daarna de strategische keuzes te maken hoe daar
                                                             te komen. De school moet dit allemaal faciliteren, en die op-
                                                             dracht is duidelijk: we ambiëren een stelsel van drievoudige
                                                             kwalificatie. Niet alleen kwalificeren, maar ook voorbereiden
                                                             op de samenleving en jezelf ontwikkelen. Creating citizens dus,
                                                             die op de arbeidsmarkt en in de samenleving vooruit moeten
                                                             kunnen. De overheid kan dit faciliteren door als ‘multiplier’ op
                                                             te treden en de samenhang in het bestel te bewaken.

          ieder geval voor het bevorderen van leerlingenstromen tussen   Dit is allemaal niet vrijblijvend: door de onduidelijke en snel
          de verschillende onderdelen in het onderwijs.      veranderende  buitenwereld  is  het  soms  moeilijk  koers  bepa-
           Dat is lastig genoeg omdat alle  onderwijssegmenten (het   len en keuzes maken rond de basisfunctie en opbouw van het
          basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het mbo, het hbo,   mbo. Daarin strijden de volgende drie onderwerpen om een
          de universiteiten) met specifieke problemen van schooluitval   plaats in het curriculum, en ze zijn allemaal en in onderlinge
          en sterk ongelijke rendementen kampen, die ze in de huidige   relatie nodig:
          verhoudingen eerst zelf moeten oplossen. Dat is feitelijk on-  a. algemene vaardigheden (taal en rekenen, loopbaan en bur-
          houdbaar. Het mbo of het hbo kan niet de taal- en rekenpro-  gerschap en 21 -century skills zoals digitalisering en onder-
                                                                          th
          blemen van de havo, het vmbo of de basisschool wegpoetsen,   nemerschap);
          terwijl we talenten niet voldoende benutten. Als we naar het   b. vakspecifieke vaardigheden (inclusief minimaal een begin
          hele onderwijsbestel kijken, dan blijkt echter ook dat er een   van de 10.000 vlieguren die nodig zijn om een competente
          steeds verdere specialisering ontstaat in het (reguliere) onder-  beroepsbeoefenaar te worden);
          wijs, met één echt kwetsbaar punt: leerlingen die cognitief niet   c. het ontwikkelen van specifieke individuele talenten en vaar-
          kunnen meekomen, die vallen af. Er is dus spanning tussen   digheden. Dat gaat om de eigen bijzondere vaardigheden die
          de toegankelijkheid, de doelmatigheid en kwaliteit van het on-  een persoon uniek maken en dus duurzaam interessant zijn
          derwijs, zeker als de versobering in de openbare financiën nog   voor de arbeidsmarkt. Die unieke vaardigheden verschillen
          verder wordt doorgezet.                             voor leerlingen die graag met hun handen werken en degene
                                                              met meet cognitieve talenten.
          Verantwoordelijkheid
          Als we dit allemaal bezien, dan gaat de vraag naar de toe-  Het bewaken van deze samenhang en het aldus doordenken
          komst van vaardigheden ook over de vraag wie in het mbo nu   van de vernieuwing van het curriculum is de belangrijkste taak
          eigenlijk waar voor verantwoordelijk is. Het gaat niet alleen   voor het onderwijs. Als we daarin investeren plukt iedereen
          om overheidssturing en evenmin om alleen marktwerking die   daar de vruchten van.
          leerlingen ten goede komt, maar er moet een verstandige mid-
          denweg worden gevonden van zelfregulering, waarbij vooral   Marc van der Meer is verbonden aan S-BB Stichting Samenwerking
          de onderwijsteams versterkt moeten worden. Dáár moet het   Beroepsonderwijs Bedrijfsleven en bijzonder hoogleraar ‘Onderwijs-  www.profielactueel.nl
          ‘wat’ en het ‘hoe’ en dus het ‘waarom’ en ‘waartoe’ van het   arbeidsmarkt’ bij het onderzoeksinstituut ReflecT/ Tilburg Law School van
          onderwijs  en  het  afnemende  werkveld  op  elkaar  worden be-  Tilburg University en van het CAOP in Den Haag. Hij publiceerde dit jaar in
          trokken. Leidinggevenden moeten daar ruimte voor geven   maart en juni een bijdrage in dit tijdschrift.



          NOVEMBER  2015                                                                                         37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40