Page 38 - My FlipBook
P. 38

Medewerkers van het Belcentrum


              Oud-docenten





              trainen de leerling




              in het Belcentrum










              Zakelijk telefonisch communiceren moet je          onwillige betaler speelt, of dat je ineens te maken krijgt met
              kunnen. Zeker als administratief, commercieel,     een volwassen vreemde die nog verstand van zaken heeft ook.
              helpdesk- of communicatiemedewerker in een         Soms gaan de leerlingen zelfs zo in hun rol op dat ze als credi-
              organisatie. Hoe zorg je nu voor een setting die   teur beginnen te dreigen met juridische stappen of, nog erger,
              door leerlingen wordt ervaren als realistisch,     driftig worden en gaan schelden. We zien ook dat leerlingen
              docenten werk uit handen neemt en de kosten        die zoiets ervaren, vervolgens de ‘klant’ terugbellen om zich
              een beetje binnen de perken houdt? In 2011 in-     voor hun eerdere gedrag te excuseren.’
              troduceerde Stichting Praktijkleren als antwoord     Het Belcentrum bestaat niet fysiek. Het is niet meer of min-
              op die vraag het Belcentrum, een leermiddel dat    der dan een telefoon gelinkt aan een pc. De docent geeft na-
              het leerlingen mogelijk maakt om binnen een        men van leerlingen en tijdstippen door voor de belsessies. De
              realistische omgeving te oefenen met zakelijke     coördinator van het Belcentrum maakt een rooster. De leerling
              telefonische communicatie.                         belt en wordt door hem doorverbonden naar de betreffende
                                                                 vrijwilliger van het Belcentrum. De coördinator volgt het hele
              Catharina Scherder-Besijn                          proces en kan ingrijpen als er iets mis gaat. Voor een klas van
                                                                 vierentwintig leerlingen is twee uur voldoende. Er worden dan
              Medebedenker en coördinator van het Belcentrum Jan Colly   drie Belcentrum-medewerkers ingezet; acht leerlingen per
              vertelt over de start: ‘Het Belcentrum begon in eerste instantie   medewerker. Ieder kwartier wordt een nieuwe leerling aan een
              als pilotproject bij leerlingen van de opleiding Financiële be-  medewerker doorverbonden. Er kunnen meerdere scholen te-
        www.profielactueel.nl  ten met betaalde krachten die in de rol van klant de leerling   nen. Het is mogelijk om de gesprekken op te nemen.
              roepen, als gratis dienst van Stichting Praktijkleren. We werk-
                                                                 gelijk meedoen, maar niet meer dan die vierentwintig perso-
              opbelden of door hem gebeld werden. Vanaf het begin hebben
                                                                 Oud-docenten in de rol van klant
              we gemerkt dat leerlingen heel anders in hun rol komen te
                                                                 Leerlingen  en  docenten  blijken  enthousiast.  Het  aantal
              staan. Veel serieuzer. Ze vinden het vaak ook ongelooflijk span-
                                                                 scholen dat wil deel nemen, groeit en meer belcentrumme-
              nend. Het is toch een groot verschil of je medeleerling voor


      38                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  8
   33   34   35   36   37   38   39   40