Page 38 - My FlipBook
P. 38
Medewerkers van het Belcentrum
Oud-docenten
trainen de leerling
in het Belcentrum
Zakelijk telefonisch communiceren moet je onwillige betaler speelt, of dat je ineens te maken krijgt met
kunnen. Zeker als administratief, commercieel, een volwassen vreemde die nog verstand van zaken heeft ook.
helpdesk- of communicatiemedewerker in een Soms gaan de leerlingen zelfs zo in hun rol op dat ze als credi-
organisatie. Hoe zorg je nu voor een setting die teur beginnen te dreigen met juridische stappen of, nog erger,
door leerlingen wordt ervaren als realistisch, driftig worden en gaan schelden. We zien ook dat leerlingen
docenten werk uit handen neemt en de kosten die zoiets ervaren, vervolgens de ‘klant’ terugbellen om zich
een beetje binnen de perken houdt? In 2011 in- voor hun eerdere gedrag te excuseren.’
troduceerde Stichting Praktijkleren als antwoord Het Belcentrum bestaat niet fysiek. Het is niet meer of min-
op die vraag het Belcentrum, een leermiddel dat der dan een telefoon gelinkt aan een pc. De docent geeft na-
het leerlingen mogelijk maakt om binnen een men van leerlingen en tijdstippen door voor de belsessies. De
realistische omgeving te oefenen met zakelijke coördinator van het Belcentrum maakt een rooster. De leerling
telefonische communicatie. belt en wordt door hem doorverbonden naar de betreffende
vrijwilliger van het Belcentrum. De coördinator volgt het hele
Catharina Scherder-Besijn proces en kan ingrijpen als er iets mis gaat. Voor een klas van
vierentwintig leerlingen is twee uur voldoende. Er worden dan
Medebedenker en coördinator van het Belcentrum Jan Colly drie Belcentrum-medewerkers ingezet; acht leerlingen per
vertelt over de start: ‘Het Belcentrum begon in eerste instantie medewerker. Ieder kwartier wordt een nieuwe leerling aan een
als pilotproject bij leerlingen van de opleiding Financiële be- medewerker doorverbonden. Er kunnen meerdere scholen te-
www.profielactueel.nl ten met betaalde krachten die in de rol van klant de leerling nen. Het is mogelijk om de gesprekken op te nemen.
roepen, als gratis dienst van Stichting Praktijkleren. We werk-
gelijk meedoen, maar niet meer dan die vierentwintig perso-
opbelden of door hem gebeld werden. Vanaf het begin hebben
Oud-docenten in de rol van klant
we gemerkt dat leerlingen heel anders in hun rol komen te
Leerlingen en docenten blijken enthousiast. Het aantal
staan. Veel serieuzer. Ze vinden het vaak ook ongelooflijk span-
scholen dat wil deel nemen, groeit en meer belcentrumme-
nend. Het is toch een groot verschil of je medeleerling voor
38 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 8

