Page 39 - My FlipBook
P. 39
THEMA Mbo-docentschap in perspectief
‘Soms gaan leerlingen aan de
telefoon erg in hun rol op’
dewerkers zijn nodig om dit groeiende aantal deelnemers Het Belcentrum en Beetje Business
van dienst te zijn. Bovendien is Stichting Praktijkleren be- De organisatie en de activiteiten van het Belcentrum worden
gonnen het Belcentrum zodanig aan te passen dat het ook sinds 2012 -2013 uitbesteed aan het door Jan Colly opgerich-
ingezet kan worden voor leerlingen van andere opleidings- te ‘Beetje Business’, een organisatie met als motto ‘Senioren
gebieden (Administratief medewerker, Secretariële beroe- worden actief als gildemeester voor de jong(er)e generatie’.
pen, Commercieel, Bank- en verzekeringswezen, ICT en Senioren, in het geval van het Belcentrum oud-docenten,
Juridisch). Om de kosten beheersbaar te houden, worden verlenen hun diensten op vrijwillige basis. Ze werken vanuit
op initiatief van Jan Colly vanaf dan de betaalde krachten huis op door hen zelf gekozen momenten zonder verplich-
tingen vooraf. Zo blijven kennis en ervaring beschikbaar ten
behoeve van een jongere generatie. Docenten die gebruik-
maken van het Belcentrum zijn positief over hun ervaringen.
Oud-docenten begeleiden
Ze zijn tevreden over de kwaliteit van de gesprekken en over
als gildemeesters de leerlingen de feedback die studenten naar aanleiding van de gesprek-
ken ontvangen.
Wilt u meer informatie, of wilt u als lid van Stichting
Praktijkleren, gebruikmaken van het Belcentrum?
van het Belcentrum vervangen door vrijwilligers van se- Neemt u dan contact op met
niorenplatform Beetje Business (zie kader). Dat blijkt een de coördinator Jan Colly
schot in de roos, en inmiddels spelen zo’n drieëntwintig j.colly@stichtingpraktijkleren.nl
oud-economiedocenten met verve hun rol van klant bij het Tel. 06-54 25 15 46 of stuur
Belcentrum en is het aantal leerlingen dat gebruikmaakt een mail naar
van het Belcentrum gestegen van enige tientallen in 2011 belcentrum@stichtingpraktijkleren.nl
tot zo’n 3000 het afgelopen jaar. Daarmee zijn uiteraard ook
de organisatorische kosten gestegen, en om die reden wordt Jan Colly,
het Belcentrum sinds dit studiejaar tegen een (geringe) fi- coördinator Belcentrum
nanciële vergoeding aangeboden.
Professionele feedback binnen 30 minuten
Jan Colly: ‘Het zelf organiseren van belsessies brengt voor willen hebben en hoe. Docenten zijn over het algemeen erg
de scholen veel kosten en organisatie met zich mee, en dan positief over de kwaliteit en ook over de snelheid waarmee
blijft nog steeds de onzekerheid over de leeropbrengst van de feedback wordt geleverd.
die zelfgeorganiseerde belmomenten. Met een kleine vergoe- Nadat scholen met vragen kwamen hierover, wordt nu nage-
ding voor het gebruik van het Belcentrum hoeft de docent dacht over of, en zo ja hoe het Belcentrum geschikt kan worden
hoegenaamd niets meer zelf te organiseren; het enige dat gemaakt om ook bij examinering een rol te spelen. Stichting
van hem verwacht wordt, is doorgeven wanneer en met wel- Praktijkleren onderzoekt de verschillende mogelijkheden. Jan
ke leerlingen hij de belsessie wil laten plaatsvinden.’ Binnen Colly: ‘Het Belcentrum helpt de docent enorm om het oefenen
een half uur na de sessie ontvangt de docent via de mail pro- van telefonische vaardigheden vorm te geven. En het is hart-
fessionele feedback, waarin de leerling niet alleen ten aan- stikke leuk om te doen: de groep vrijwilligers die is gestart in
zien van de inhoud wordt beoordeeld, maar ook ten aanzien 2011 bestaat voor het grootste deel nog steeds uit dezelfde en-
van gedrag. Ontwikkelaars van Stichting Praktijkleren leve- thousiaste mensen. En er komen ieder jaar weer meer enthou- www.profielactueel.nl
ren de criteria die de vrijwilligers van Beetje Business han- siastelingen bij.’
teren. Desgewenst kunnen de feedbackformulieren worden
aangepast; docenten kunnen aangeven wat ze beoordeeld De auteur is verbonden aan Stichting Praktijkleren
NOVEMBER 2015 39

