Page 39 - My FlipBook
P. 39

THEMA Mbo-docentschap in perspectief










          ‘Soms gaan leerlingen aan de



                telefoon erg in hun rol op’









          dewerkers zijn nodig om dit groeiende aantal deelnemers   Het Belcentrum en Beetje Business
          van dienst te zijn. Bovendien is Stichting Praktijkleren be-  De organisatie en de activiteiten van het Belcentrum worden
          gonnen het Belcentrum zodanig aan te passen dat het ook   sinds 2012 -2013 uitbesteed aan het door Jan Colly opgerich-
          ingezet kan worden voor leerlingen van andere opleidings-  te ‘Beetje Business’, een organisatie met als motto ‘Senioren
          gebieden (Administratief medewerker, Secretariële beroe-  worden actief als gildemeester voor de jong(er)e generatie’.
          pen, Commercieel, Bank- en verzekeringswezen, ICT en   Senioren, in het geval van het Belcentrum oud-docenten,
          Juridisch). Om de kosten beheersbaar te houden, worden   verlenen hun diensten op vrijwillige basis. Ze werken vanuit
          op initiatief van Jan Colly vanaf dan de betaalde krachten   huis op door hen zelf gekozen momenten zonder verplich-
                                                              tingen vooraf. Zo blijven kennis en ervaring beschikbaar ten
                                                              behoeve van een jongere generatie. Docenten die gebruik-
                                                              maken van het Belcentrum zijn positief over hun ervaringen.
                  Oud-docenten begeleiden
                                                              Ze zijn tevreden over de kwaliteit van de gesprekken en over
               als gildemeesters de leerlingen                de feedback die studenten naar aanleiding van de gesprek-
                                                              ken ontvangen.
                                                              Wilt u meer informatie, of wilt u als lid van Stichting
                                                              Praktijkleren, gebruikmaken van het Belcentrum?
          van het Belcentrum vervangen door vrijwilligers van se-  Neemt u dan contact op met
          niorenplatform Beetje Business (zie kader). Dat blijkt een   de coördinator Jan Colly
          schot in de roos, en inmiddels spelen zo’n drieëntwintig   j.colly@stichtingpraktijkleren.nl
          oud-economiedocenten met verve hun rol van klant bij het   Tel. 06-54 25 15 46 of stuur
          Belcentrum en is het aantal leerlingen dat gebruikmaakt   een mail naar
          van het Belcentrum gestegen van enige tientallen in 2011   belcentrum@stichtingpraktijkleren.nl
          tot zo’n 3000 het afgelopen jaar. Daarmee zijn uiteraard ook
          de organisatorische kosten gestegen, en om die reden wordt                Jan Colly,
          het Belcentrum sinds dit studiejaar tegen een (geringe) fi-      coördinator Belcentrum
          nanciële vergoeding aangeboden.

          Professionele feedback binnen 30 minuten
          Jan Colly:  ‘Het zelf organiseren van belsessies brengt voor   willen hebben en hoe. Docenten zijn over het algemeen erg
          de scholen veel kosten en organisatie met zich mee, en dan   positief over de kwaliteit en ook over de snelheid waarmee
          blijft nog steeds de onzekerheid over de leeropbrengst van   de feedback wordt geleverd.
          die zelfgeorganiseerde belmomenten. Met een kleine vergoe-  Nadat scholen met vragen kwamen hierover, wordt nu nage-
          ding voor het gebruik van het Belcentrum hoeft de docent   dacht over of, en zo ja hoe het Belcentrum geschikt kan worden
          hoegenaamd niets meer zelf te organiseren; het enige dat   gemaakt om ook bij examinering een rol te spelen. Stichting
          van hem verwacht wordt, is doorgeven wanneer en met wel-  Praktijkleren onderzoekt de verschillende mogelijkheden. Jan
          ke leerlingen hij de belsessie wil laten plaatsvinden.’ Binnen   Colly: ‘Het Belcentrum helpt de docent enorm om het oefenen
          een half uur na de sessie ontvangt de docent via de mail pro-  van telefonische vaardigheden vorm te geven. En het is hart-
          fessionele feedback, waarin de leerling niet alleen ten aan-  stikke leuk om te doen: de groep vrijwilligers die is gestart in
          zien van de inhoud wordt beoordeeld, maar ook ten aanzien   2011 bestaat voor het grootste deel nog steeds uit dezelfde en-
          van gedrag. Ontwikkelaars van Stichting Praktijkleren leve-  thousiaste mensen. En er komen ieder jaar weer meer enthou-  www.profielactueel.nl
          ren de criteria die de vrijwilligers van Beetje Business han-  siastelingen bij.’
          teren. Desgewenst kunnen de feedbackformulieren worden
          aangepast; docenten kunnen aangeven wat ze beoordeeld   De auteur is verbonden aan Stichting Praktijkleren



          NOVEMBER  2015                                                                                         39
   34   35   36   37   38   39   40