Page 27 -
P. 27
Praten Zonder interventie
is de kans op
helpt! schooluitval groter
zou zo’n gesprek – interview - voldoende zijn voor een gun- De ontwikkeling van het toekomstperspectief vanaf de vroege
stigere motivatie of studieloopbaan. adolescentie ontwikkelt zich tot ongeveer 18 jaar. Mogelijk
hebben toekomstperspectieven voor mbo studenten die ouder
Resultaten van de interventie zijn al te zeer invulling gekregen om met een twee keer uitge-
De ontwikkeling in de studieloopbaan, leergedrag en motiva- voerde interventie van 30-45 minuten een duidelijk effect te
tionele factoren in het eerste jaar is vergeleken tussen eer- sorteren.
stejaars studenten die deelnamen aan de interventie en een
controlegroep die alleen een vragenlijst invulde en een contro- Toepassing
legroep die een persoonlijk gesprek/interview over motivatie Wat betekenen de resultaten voor de effectiviteit van de inter-
kreeg. Pas als we een verschil met beide controlegroepen von- ventie bij toepassing op het mbo? De interventie was soms wel
den, concludeerden we dat de interventie effect had. effectief, maar soms bleek een interview met studenten over
We vonden twee positieve en één negatief effect van de in- hun motivatie even effectief. De interventie lijkt een aanzien-
terventie. Studenten die aan de interventie deelnamen, zijn lijke vermindering van uitval van studenten teweeg te hebben
in sterkere mate een directe bevrediging van behoefte, zoals gebracht, want de kans daarop is in de groep die alleen vra-
uitgaan met vrienden, uit gaan stellen in het voordeel van le- genlijsten invulde 31 procent groter. Mocht de vermindering
ren. Dit effect vormt een positieve ontwikkeling van het leer- van uitval in een nieuwe studie worden bevestigd dan zou een
gedrag. Ook bleek de kans op voortijdige beëindiging van de brede verspreiding zeer aanbevelenswaardig zijn. Docenten die
studie in de andere groepen groter dan in de interventiegroep. de interventie willen toepassen in hun individuele gesprekken
In de groep die geen interventie, maar met wie wel een gesprek met studenten, kunnen dat uiteraard doen. Individuele aan-
over de motivatie voor leren werd gevoerd, bleek de kans op dacht voor de motivatie van de student lijkt in ieder geval bij te
uitval uit de opleiding 8 procent groter. In de groep die geen dragen aan de motivatie en de studieloopbaan van studenten,
interventie noch een interview had, bleek de kans op uitval 31 waarbij de interventie nog wat effectiever dan een interview
procent groter. Eén van de beïnvloedende factoren, de leerge- lijkt in de bestrijding van uitval.
richtheid van studenten ontwikkelde, zich minder gunstig.
Er werden in het mbo minder effecten van de interventie op Dr. Thea Peetsma is voorzitter van de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde
de motivatie gevonden in vergelijking met jongere leerlingen. en Lerarenopleiding (POWL) aan de Universiteit van Amsterdam
NOVEMBER 2014 27

