Page 27 -
P. 27

Praten                                                                            Zonder interventie










                                                                                           is de kans op
 helpt!                                                                            schooluitval groter






























              zou zo’n gesprek – interview - voldoende zijn voor een gun-  De ontwikkeling van het toekomstperspectief vanaf de vroege
              stigere motivatie of studieloopbaan.               adolescentie ontwikkelt zich tot ongeveer 18 jaar. Mogelijk
                                                                 hebben toekomstperspectieven voor mbo studenten die ouder
              Resultaten van de interventie                      zijn al te zeer invulling gekregen om met een twee keer uitge-
              De ontwikkeling in de studieloopbaan, leergedrag en motiva-  voerde interventie van 30-45 minuten een duidelijk effect te
              tionele factoren in het eerste jaar is vergeleken tussen eer-  sorteren.
              stejaars studenten die deelnamen aan de interventie en een
              controlegroep die alleen een vragenlijst invulde en een contro-  Toepassing
              legroep  die  een persoonlijk gesprek/interview over motivatie   Wat betekenen de resultaten voor de effectiviteit van de inter-
              kreeg. Pas als we een verschil met beide controlegroepen von-  ventie bij toepassing op het mbo? De interventie was soms wel
              den, concludeerden we dat de interventie effect had.   effectief, maar soms bleek een interview met studenten over
                We vonden twee positieve en één negatief effect van de in-  hun motivatie even effectief. De interventie lijkt een aanzien-
              terventie. Studenten die aan de interventie deelnamen, zijn   lijke vermindering van uitval van studenten teweeg te hebben
              in  sterkere mate  een  directe bevrediging van behoefte,  zoals   gebracht, want de kans daarop is in de groep die alleen vra-
              uitgaan met vrienden, uit gaan stellen in het voordeel van le-  genlijsten  invulde  31  procent  groter.  Mocht  de  vermindering
              ren. Dit effect vormt een positieve ontwikkeling van het leer-  van uitval in een nieuwe studie worden bevestigd dan zou een
              gedrag. Ook bleek de kans op voortijdige beëindiging van de   brede verspreiding zeer aanbevelenswaardig zijn. Docenten die
              studie in de andere groepen groter dan in de interventiegroep.   de interventie willen toepassen in hun individuele gesprekken
              In de groep die geen interventie, maar met wie wel een gesprek   met studenten, kunnen dat uiteraard doen. Individuele aan-
              over de motivatie voor leren werd gevoerd, bleek de kans op   dacht voor de motivatie van de student lijkt in ieder geval bij te
              uitval uit de opleiding 8 procent groter. In de groep die geen    dragen aan de motivatie en de studieloopbaan van studenten,
              interventie noch een interview had, bleek de kans op uitval 31   waarbij de interventie nog wat effectiever dan een interview
              procent groter. Eén van de beïnvloedende factoren, de leerge-  lijkt in de bestrijding van uitval.
              richtheid van studenten ontwikkelde, zich minder gunstig.
                Er werden in het mbo minder effecten van de interventie op   Dr. Thea Peetsma is voorzitter van de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde
              de motivatie gevonden in vergelijking met jongere leerlingen.   en Lerarenopleiding (POWL) aan de Universiteit van Amsterdam



              NOVEMBER  2014                                                                                       27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32