Page 30 -
P. 30

Onderwijs




         De prestatiematrix










          Een kwalificatiedossier is een maatschappe-        onderscheiden. Leerdoelen die beschrijven wat iemand moet
          lijk document waarin beroepseisen beschre-         weten (kennis), leerdoelen waarin staat beschreven wat ie-
          ven staan. Het is dus geen onderwijsdocument       mand moet doen (vaardigheid) en leerdoelen waarin staat hoe
          dat de basis biedt voor het samenstellen van       iemand zich moet gedragen (beroepshouding). Gezamenlijk
          een  curriculum, studenten te  coachen bij hun     geven zij integrale betekenis aan wat verstaan moet worden
          leerontwikkeling en toets- en beoordelingsin-      onder beroepsbekwaam handelen.
          strumenten te ontwikkelen. Daarvoor is een
          onderwijskundig brondocument nodig waarin          Drie handelingscategorieën
          de onderwijsleerdoelen beschreven staan van        Van de huidige beroepsbeoefenaar wordt echter meer ver-
          waaruit een opleiding zich kan inrichten en ver-   wacht. Hij moet niet alleen vakbekwaam zijn, maar hij moet
          antwoorden en waar de student aan moet vol-        ook op zijn handelen kunnen reflecteren en hij moet zijn
          doen om recht te hebben op een diploma.            handelen kunnen  verantwoorden. Hij moet goed  kunnen
                                                             communiceren met klanten, collega’s, opdrachtgevers en lei-
          Cor Laming                                         dinggevenden. Ook moet hij in onvoorziene omstandigheden
                                                             adequaat kunnen handelen en hij moet erop gericht zijn zijn
          Met de introductie van competenties in het beroepsonder-  handelen continue te verbeteren. Daarmee transformeren de
          wijs zijn de traditionele begrippen ‘kennis’ en ‘vaardigheid’   begrippen kennis en vaardigheden naar de volgende drie cate-
          als leveranciers van onderwijsleerdoelen, uitgebreid met het   gorieën van beroepsmatig handelen:
          begrip ‘bekwaamheid’ als een integratie van kennis en vaar-  1.  Cognitief - reflectief handelen: In deze categorie gaat het om
          digheden.  Een  beroepsbekwaamheid  of  beroepscompetentie   kennis en inzicht, maar ook om het kunnen bedenken van
                                                              oplossingen bij problemen (cognitie) en het kunnen reflec-
                                                              teren op het eigen handelen (metacognitie).
                                                             2.  Vakmatig - methodisch handelen: in deze categorie gaat het
               De huidige beroepsbeoefenaar
                                                              om basisvaardigheden (taakgericht handelen) en om het
              moet niet alleen vakbekwaam zijn                planmatig en procesmatig handelen volgens beroepseigen
                                                              methoden en technieken.
                                                             3.  Sociaal - communicatief handelen: in deze categorie speelt be-
                                                              roepshouding (normbewust handelen) een belangrijke rol,
          duidt op het integraal kunnen toepassen van kennis en vaar-  maar ook de interactie met anderen ( daarin onderscheidt
          digheden in de context van een beroepssituatie. Een beroeps-  arbeid zich van vrije tijd) en de verantwoordelijkheid voor
          bekwaamheid of beroepscompetentie heet in termen van een   het eigen handelen (ethiek).
          kwalificatiedossier een werkproces. Een werkproces is dus
          eveneens  een integrale bekwaamheid die  onderwijskundig   Prestatiematrix
          vertaald kan worden in daarmee samenhangende onder-  Als we nu deze drie handelingscategorieën vertalen in een op-
          wijsleerdoelen. Doorgaans worden er drie soorten leerdoelen   lopende moeilijkheidsgraad van drie bekwaamheidsniveaus


          Drie bekwaamheidsniveaus           Drie handelingscategorieën en negen handelingsbekwaamheden

                                   1.   Cognitief - reflectief  2.   Vakmatig - methodisch  3.   Sociaal - communicatief
          1.  Reproductief handelen   1.1  Kennisbewust handelen   2.1  Taakgericht handelen   3.1  Normbewust handelen
            Gedisciplineerd handelen   Reproduceren van       Reproductief handelen in   Jezelf verantwoordelijk en
                                     domeinspecifieke kennis  voorgeschreven situaties  norm bewust presenteren
          2.  Productief handelen   1.2  Cognitief handelen   2.2  Planmatig handelen   3.2  Interactief handelen
            Systematisch en          Oplossingen bedenken voor   Zelfstandig handelen in   Respectvol omgaan en
            verantwoordelijk handelen   problemen             standaard situaties     samenwerken met anderen
          3.  Zelfsturend handelen   1.3  Metacognitief handelen   2.3  Procesmatig handelen   3.3  Ethisch handelen
            Zelfbepalend en          Reflecteren op het eigen   Zelfsturend handelen ook in   Reflecteren op de moraal,
            verantwoordelijk handelen   cognitieve handelen   niet-standaard situaties  verantwoordelijk zijn



      30                                                                                       PROFIEL  NUMMER  8
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35