Page 34 -
P. 34

Klassehelden







                                    Peter Wattel:

          ‘Docenten zijn






         van nature






         bevlogen mensen’










          Tussen de potten en pannen van de horeca-          Om door te dringen tot de pit van onderwijs, moet elke on-
          opleiding van de ROC Friese Poort in Sneek         derwijsprofessional eerst door een woud van regels en bu-
          gaart een verfijnde onderwijsvisie. Opleidings-    reaucratie. De eisen van de inspectie, procedures, handboe-
          manager Peter  Wattel en zijn team goochelen       ken en kwalificatiedossiers. Ze hebben allemaal ongetwijfeld
          er met de ingrediënten die onderwijs smaak-        hun reden, maar laten weinig ruimte over aan de bezieling
          vol en persoonlijk maken. Positief, constructief,   van de professional. Doorgaans krijgt deze papieren werke-
          maar ook kritisch:  ‘We ontkomen er niet aan       lijkheid een plekje in de kast en niet in het hart van de man
          om flink te strepen in ons onderwijs.’             of vrouw voor de klas. Docenten halen nu eenmaal liever het
                                                             beste uit de leerling.
          Maartje Reitsma                                      In de praktijk lukt het onderwijsinstellingen maar niet om
                                                             rond de leerling te gaan staan, vindt Wattel. Daar zijn meer-
                                                             dere redenen voor. De manier waarop we het onderwijs ge-
                                                             organiseerd hebben is volgens hem een van de belangrijkste.
                                                             ‘Een kok kan op verschillende manieren koken. De één heeft
                                                             passie voor de koude kant, de ander juist voor de warme
                                                             kant. Weer een ander vindt patisserie weer heel belangrijk.
                                                             Hetzelfde geldt voor leerlingen. Elke leerling heeft zijn unie-
                                                             ke talenten meegekregen, maar heeft ook een eigen leerstijl
                                                             van verwerken van kennis en vaardigheden  De programme-
                                                             ring van de lessen  en het examenprogramma is niet uniek.
                                                             De vraag is of het recht doet aan wat de leerling zelf zou
                                                             willen.’ Hetzelfde geldt voor de inzet van docenten.’Eigenlijk
                                                             moet elke leerling zijn eigen docent kunnen kiezen. Het is
                                                             niet goed dat een leerling afhankelijk is van de didactische
                                                             en pedagogische kwaliteiten van een docent.’

                                                             Energie voor wat ‘mag’
                                                             Maar  hoe  draai  je  het  systeem  zo  dat  de  leerling  het  stra-
                                                             lende middelpunt wordt? Voor Wattel is dit een kwestie van
                                                             duidelijke keuzes maken. ‘We draaien er te vaak, te veel om-
         Foto: KPC Groep.                                    wat ‘moet’ en wat ‘mag’ in het onderwijs. Wat ‘moet’ dat doe
                                                             heen. Het wordt tijd dat we een onderscheid maken tussen

                                                             je, maar geef je zo min mogelijk tijd. Wat ‘mag’, dáár geef

                                                             mensen in hun kracht te zetten. Vergeet niet, docenten zijn
          Leerlingen in actie in de keuken van de horeca-opleiding van ROC Friese Poort.   je energie aan daar ga je voor! Dit geeft rust en ruimte om


      34                                                                                       PROFIEL  NUMMER  8
   29   30   31   32   33   34   35   36