Page 34 -
P. 34
Klassehelden
Peter Wattel:
‘Docenten zijn
van nature
bevlogen mensen’
Tussen de potten en pannen van de horeca- Om door te dringen tot de pit van onderwijs, moet elke on-
opleiding van de ROC Friese Poort in Sneek derwijsprofessional eerst door een woud van regels en bu-
gaart een verfijnde onderwijsvisie. Opleidings- reaucratie. De eisen van de inspectie, procedures, handboe-
manager Peter Wattel en zijn team goochelen ken en kwalificatiedossiers. Ze hebben allemaal ongetwijfeld
er met de ingrediënten die onderwijs smaak- hun reden, maar laten weinig ruimte over aan de bezieling
vol en persoonlijk maken. Positief, constructief, van de professional. Doorgaans krijgt deze papieren werke-
maar ook kritisch: ‘We ontkomen er niet aan lijkheid een plekje in de kast en niet in het hart van de man
om flink te strepen in ons onderwijs.’ of vrouw voor de klas. Docenten halen nu eenmaal liever het
beste uit de leerling.
Maartje Reitsma In de praktijk lukt het onderwijsinstellingen maar niet om
rond de leerling te gaan staan, vindt Wattel. Daar zijn meer-
dere redenen voor. De manier waarop we het onderwijs ge-
organiseerd hebben is volgens hem een van de belangrijkste.
‘Een kok kan op verschillende manieren koken. De één heeft
passie voor de koude kant, de ander juist voor de warme
kant. Weer een ander vindt patisserie weer heel belangrijk.
Hetzelfde geldt voor leerlingen. Elke leerling heeft zijn unie-
ke talenten meegekregen, maar heeft ook een eigen leerstijl
van verwerken van kennis en vaardigheden De programme-
ring van de lessen en het examenprogramma is niet uniek.
De vraag is of het recht doet aan wat de leerling zelf zou
willen.’ Hetzelfde geldt voor de inzet van docenten.’Eigenlijk
moet elke leerling zijn eigen docent kunnen kiezen. Het is
niet goed dat een leerling afhankelijk is van de didactische
en pedagogische kwaliteiten van een docent.’
Energie voor wat ‘mag’
Maar hoe draai je het systeem zo dat de leerling het stra-
lende middelpunt wordt? Voor Wattel is dit een kwestie van
duidelijke keuzes maken. ‘We draaien er te vaak, te veel om-
Foto: KPC Groep. wat ‘moet’ en wat ‘mag’ in het onderwijs. Wat ‘moet’ dat doe
heen. Het wordt tijd dat we een onderscheid maken tussen
je, maar geef je zo min mogelijk tijd. Wat ‘mag’, dáár geef
mensen in hun kracht te zetten. Vergeet niet, docenten zijn
Leerlingen in actie in de keuken van de horeca-opleiding van ROC Friese Poort. je energie aan daar ga je voor! Dit geeft rust en ruimte om
34 PROFIEL NUMMER 8

