Page 32 -
P. 32

Onderwijs & Arbeidsmarkt




         Sleutelrol MBO





             bij het realiseren van







          Het huidige industriële model is een lineair mo-   val is en waar spullen en onderdelen zó zijn vervaardigd dat
          del waar materialen gedolven of gekapt worden,     de materialen eindeloos kunnen worden hergebruikt door
          in producten worden gestopt die consumenten        volgende generaties, zonder schadelijk te zijn voor mens en
          gebruiken waarna ze uiteindelijk worden weg-       milieu. Het kernprobleem zit niet in de materialen zelf, maar
          gegooid. Dit model put de aarde uit en vervuilt    voornamelijk in hoe wij daarmee omgaan.
          uiteindelijk onze eigen leefomgeving. Ook leidt
          het tot materiaalschaarste – en dus stijgende      Een andere aanpak
          grondstofprijzen. Het  kan ook anders  en wel in   Er ontstaat steeds meer bewustzijn als het gaat om duur-
          een circulaire economie. Zo’n economie kent, pre-  zaamheid, maar de gekozen aanpak is vooral gericht op ver-
          cies zoals in de natuur, geen afval. Producten zijn   mindering van de milieudruk. Dit zal de uitputting en afbraak
          zó ontworpen dat alle materialen daarin telkens    weliswaar vertragen, maar nooit een oplossing bieden. Om
          weer volledig kunnen worden hergebruikt in         daadwerkelijk vooruitgang te boeken, moeten we niet alleen
          nieuwe producten van dezelfde of van een hogere    minder slecht gaan doen, maar juist meer goed. Dit vereist een
          kwaliteit. Zo’n economie hebben we hard nodig.     totale paradigmaverschuiving en het onderwijs is de beste plek
          Het onderwijs, en zeker het MBO, kan een sleutel-  om hiermee te beginnen. Het MBO kan hierbij als katalysator
          rol spelen bij het realiseren van zo’n economie.   fungeren door studenten te leren de kenmerken van de circu-
                                                             laire economie te herkennen en toe te passen. Wanneer deze
          Daan Elffers                                       benadering leidend is geworden in het onderwijs, zal de onder-
                                                             nemingspraktijk onvermijdelijk volgen.
          De  manier  waarop  wij  in  onze  economische  behoeften  voor-
          zien, is ronduit onduurzaam waardoor materiaalschaarste   Een geweldige kans
          steeds meer zal toenemen. Om een voorbeeld te geven: alleen   De wereldbevolking groeit, maar door ons economisch systeem
          al in Duitsland verdwijnt jaarlijks voor zo’n 45 miljoen euro   zullen er eerder minder dan meer banen komen. Het huidige
          aan koper in verbrandingsslakken, omdat de producten waarin   lineaire systeem vertrouwt op minimale inzet van menskracht
          het koper zat simpelweg niet ontworpen zijn om er materialen   en op maximale inzet van nieuwe hulpbronnen. De circulaire
          uit terug te winnen. Voor nieuwe producten moet er dan weer   economie draait dit om.
          kopererts gewonnen worden.  Wat een gemiste economische   Om een welvarende en succesvolle maatschappij te schep-
          kans! Van al het koper dat ooit beschikbaar was, is ongeveer   pen, richt de circulaire economie zich op sociale en milieudoe-
          een kwart al voorgoed verloren.                    len waarbij er ook nog groei is. Voor de benodigde verandering
                                                             ontwerpen bedrijven allereerst producten die makkelijk gede-
                                                             monteerd kunnen worden. Vervolgens moet er een infrastruc-
                                                             tuur komen om producten, of de materialen, ook daadwerke-
               Meer banen en een beter milieu                lijk weer terug te krijgen voor hergebruik.
                                                              Computers zijn nu niet ontworpen voor eenvoudige demon-
                                                             tage en hergebruik: allerlei verschillende waardevolle mate-
                                                             rialen zitten door elkaar. Zo wordt bijvoorbeeld slechts tien
           En wat doen we met olie? We pompen het uit de grond en   procent van alle oude en defecte computers die vanuit de VS
          dan verbranden we het. Wat een inefficiënte manier om ener-  naar China worden gestuurd, gerecycled. De rest wordt wegge-
          gie te krijgen, terwijl er makkelijk energie te winnen is uit on-  gooid of vernietigd. Door deze computers anders te ontwerpen
          eindige bronnen als zon en wind. De lineaire economie staat   (in opdracht van bijvoorbeeld Apple, HP, Dell, of IBM) zouden
          ook wel bekend als de wegwerpmaatschappij. In de oceanen   er in de VS markten kunnen ontstaan waarbij computers na
          bestaan inmiddels drijvende plastic ‘eilanden’ ter grootte van   de gebruiksduur lokaal kunnen worden teruggenomen en ge-
          Frankrijk. Uit recente studies blijkt zelfs dat er nergens in de   demonteerd. De gescheiden materialen kunnen dan – zonder
          oceanen een plek is waar geen spoor van plastic te vinden is.   enig afval of kwaliteitsverlies - als grondstof weer worden te-
          Is ‘weg’ ook echt weg?                             rugverkocht aan landen zoals China om weer toe te passen in
           Laten we ons inzetten voor een wereld waar totaal geen af-  nieuwe computers. Dat is pas optimalisatie!



      32                                                                                       PROFIEL  NUMMER  8
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36