Page 31 -
P. 31

Van kwalificatiedossier naar                      Achtergrondinformatie
                                                                      > Handboek beroepsgericht leren, een handreiking voor
                                                                    het ontwerpen en ontwikkelen van beroepsopleidingen,
            onderwijskundig brondocument                            Laming, C., LOOV (www.leermetloov.nl ), Riel 2014,
                                                                    4e druk.
                                                                      > Beknopte theoretische pedagogiek, Langeveld, M.J.,
                                                                    Wolters-Noordhof Groningen 1974
              ontstaat er een matrix van negen cellen waarin relevante leer-    > Designing instructional systems, decisions planning and
              doelen beschreven kunnen worden. Deze drie niveaus zijn ge-  curriculum design, Romiszowski, A.J., London, kogan
              formuleerd vanuit een toenemende mate van zelfstandig en   page 1992.
              zelfverantwoordelijk handelen: reproductief handelen, pro-    > Ethics, theorie and practice (second edition), Thiroux,
              ductief handelen en zelfsturend handelen.             J.P., Glencoe publishers co., inc. Enico, California USA
                                                                    1980.
              Het gebruik van de matrix
              Je kunt de prestatiematrix gebruiken om de werkprocessen
              van  een  kerntaak  te  vertalen  in  samenhangende  onderwijs-
              leerdoelen. Zo ontstaat een onderwijskundig brondocument   opdrachten’ in het kader van LOB te onderbouwen met leer-
              als basis voor alle onderwijsleeractiviteiten. Voor het samen-  doelen volgens de drie handelingscategorieën van de matrix.
              stellen van het curriculum, voor de coaching van studenten   Ook Skills- Netherlands heeft in dat kader de prestatiematrix
              en voor de beoordeling (iedere cel heeft ook zijn eigen toets-  benut, evenals verschillende mbo-opleidingen in het land. De
              vorm). MBO-diensten gebruikt de matrix om  ‘levensechte   matrix wordt ook gebruikt om functies en beroepsrollen te on-
                                                                 derbouwen met beroepseisen.

                                                                 Als we nu in het onderwijs de focus wil verleggen van het
               De matrix bevordert zelfsturing bij               onderwijsaanbod naar het leren van studenten, dan moeten
               de student                                        we hen goed informeren over de onderwijsleerdoelen die zij
               De prestatiematrix kan veel beter meebewegen met   moeten realiseren. Dan geven we een duidelijk signaal dat het
               veranderingen in de samenleving dan het KD. De matrix is   onderwijsaanbod geen doel op zich is maar een middel om te
               samengesteld uit negen generieke waarden die inte-  werken aan de leerdoelen van de opleiding.
               graal betekenis geven aan een arbeidsbekwaamheid c.q.   De matrix kan dan als volgt geformuleerd worden:
               beroepscompetentie. Deze waarden sluiten aan bij wat we
               in de samenleving belangrijk zijn gaan vinden. Denk aan   Weten, denken  Resultaatgericht   Communiceren
               reflectie en ethiek (banken, accountants etc). De matrix          handelen
               vormt een stramien voor opleidingen om de kerntaken en   Wat moet ik weten?  Wat moet ik kunnen?  Hoe moet ik me
               werkprocessen van een beroep in termen van leerdoelen te                          gedragen?
               presenteren aan iedereen die bij het onderwijs betrokken   Wat moet ik   Wat moet ik volgens   Hoe moet ik
               is. De matrix vormt ook een stramien voor functies in het   kunnen bedenken,   plan kunnen   samenwerken
               werkveld om de onderliggende beroepseisen te formule-  beredeneren?  uitvoeren?   of omgaan met
               ren (HRM). Dat geeft het voordeel dat je gemakkelijk kunt                         anderen?
               schakelen tussen functie en opleiding. Iedere verandering
                                                                  Wat moet ik kunnen   Wat moet ik kunnen   Hoe moet ik
               in een opleiding of in het werkveld op landelijk dan wel
                                                                  of doen om te   uitvoeren in de   me kunnen
               op regionaal niveau kan eenvoudig vertaald worden in de
                                                                  verbeteren?    beroepspraktijk?  verantwoorden?
               prestatiematrix door leerdoelen/ beroepseisen uit te wis-
               selen, aan te passen of te verwijderen. Het stramien van de
               matrix blijft altijd hetzelfde. Dit stramien is voor iedereen   De opbouw van de matrix is cumulatief. Dat wil zeggen dat
               leesbaar en niet op de laatste plaats voor studenten en   de leerdoelen op reproductief niveau impliciet onderdeel zijn
               ouders. Uiteindelijk willen wij dat studenten zelfsturing   van de leerdoelen op productief niveau, en deze zijn weer on-
               ontwikkelen. Dat begint bij het helder verwoorden van de   derdeel van de leerdoelen op zelfsturend niveau. De middelste
               onderwijsleerdoelen waaraan zij moeten werken. Wat valt   cel in de onderste rij is een vertaling van het resultaat van een
               er voor studenten te sturen als zij de doelen niet ken-  werkproces. Alle leerdoelen in de matrix onderbouwen dit ul-
               nen waarop zij beoordeeld worden? Als we denken vanuit   tieme leerdoel: wat de student moet kunnen uitvoeren in de
               studenten gaat het om toenemende sturing in plaats van   beroepspraktijk.
               afnemende sturing.
                                                                 Cor Laming is eigenaar van LOOV Onderwijsontwikkeling



              NOVEMBER  2014                                                                                       31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36