Page 29 -
P. 29

HRM




             Zoeken naar synchroniciteit





              Professionele ontwikkeling van docenten is en      brengen van het vak legt, legt de andere student de focus op
              blijft  een  hot  issue  binnen  mbo-instellingen.   de omgang met leerlingen. Weer een andere student voelt zich
              Schoolbesturen en HRM’ers besteden veel aan-       primair aangetrokken tot onderwijsvernieuwing, terwijl een
              dacht aan het scheppen van hun professiona-        ander het leuk vindt zich bezig te houden met onderwijscoör-
              liseringsmogelijkheden om op zo’n manier de        dinatie. Voor zij-instromers zal ongetwijfeld hetzelfde gelden.
              onderwijskwaliteit te waarborgen. Bijna elke       We weten dat de motieven van zij-instromers om de overstap
              instelling werkt met competentieprofielen en       te maken naar het onderwijs per persoon op een zelfde manier
              persoonlijke ontwikkelplannen en heeft een         als bij studenten kan verschillen. Het ligt dan ook voor de hand
              soort van ‘ROC Academie’. Tegelijk worden ook      om de rollen binnen teams (vakdidacticus, loopbaanbegelei-
              landelijk initiatieven genomen om het beroep       der, coach van startende leraren, stage-coördinator, innovator
              te versterken. Denk aan het lerarenregister, het   etc.) te verdelen naar affiniteit en competentie van de teamle-
              beroepscompetentieprofiel en de ontwikkeling       den. Ik weet niet of u dit herkent, maar mijn ervaring is dat de
              van speciale tracks voor mbo docenten binnen       rollen vaak op een impliciete en pragmatische wijze verdeeld
              de lerarenopleidingen. Aan HRM’ers de taak om      worden. Er wordt eerder gekeken naar ‘wie nog uren heeft’ dan
              beide stromen van initiatieven  bijeen te bren-    naar wiens passie en talenten passen bij een bepaalde rol.
              gen. Maar waar begin je?


              Piety Runhaar
                                                                          Ontwikkeling        Ontwikkelingen
              Synchroniciteit is nodig. We weten immers dat startende lera-  Professie           Binnen
                                                                         MBO docenten          Beroepenveld
              ren de overstap van lerarenopleiding naar een roc nogal eens
              als een desillusie ervaren en daarom het beroep vroegtijdig
              verlaten. Denk aan een jonge docent die merkt dat de vele
                                                                           Leraren              Arbeids-
              verschillende werkvormen die hij tijdens de opleiding ontdekt
                                                                           opleiding            verleden
              heeft eerder weerstand opwekken bij de zittende garde dan dat
              deze inspirerend werken. Of de zij-instromer die eraan gewend
              is om met het team terug te kijken op behaalde resultaten en
                                                                          Ontwikkeling         Persoonlijke
              er achter komt dat docenten helemaal geen informatie krijgen   Binnen           & Professionele
              over teamprestaties. Dit soort teleurstellingen kunnen voorko-  ROC’s            Ontwikkeling
              men worden wanneer de werkwijze binnen roc’s synchroon lo-
              pen met werkwijze uit lerarenopleidingen en met werkwijzen
              uit andersoortige organisaties of bedrijven.
                                                                 Docentrollen kunnen, in combinatie met competentieprofie-
              Beroepscompetenties als rode draad                 len, de synchroniciteit verhelderen en bevorderen tussen de
              Laten we met het eerste beginnen. Hoe kunnen we zorgen voor   verschillende  ‘werelden’ waartussen docenten zich moeten
              synchroniciteit tussen lerarenopleidingen en professionele   bewegen  in  hun  professionele  ontwikkeling:  de  opleiding  of
              ontwikkeling tijdens het werk? Een eerste mogelijkheid is om   vorige  baan,  de  beroepsgroep,  de  eigen  passie  en  talenten  en
              binnen de gesprekkencyclus aan te sluiten bij de door de Open   de functie binnen een mbo-instelling. Om een dergelijke syn-
              Universiteit ontwikkelde beroepscompetenties. Waarschijnlijk   chroniciteit te bereiken, zullen verschillende actoren samen
              gebeurt dit binnen de meeste instellingen al. Voor lerarenop-  moeten werken: lerarenopleidingen, directies, HRM adviseurs
              leidingen die speciale tracks voor mbo-docenten inrichten   en startende of zittende leraren. De komende tijd gaan we in
              geldt hetzelfde: ook daar zouden de beroepscompetenties de   Wageningen hiermee een start maken. Bent u geïnteresseerd of
              rode draad moeten vormen. Hierdoor ontstaat een soort door-  heeft u inspirerende ideeën voor ons? U weet ons te bereiken!
              lopende leerlijn voor docenten-in-opleiding, naar startende
              docenten en medior-senior docenten.


              Rollen expliciteren                                                  Piety Runhaar is Universitair docent
              Een andere mogelijkheid, die naar mijn idee minder vanzelf-          ‘Professionele ontwikkeling van docen-
              sprekend is, is het expliciteren van verschillende rollen binnen     ten’ aan de Leerstoelgroep Educatie- en
              docententeams. Binnen de lerarenopleiding zien we al dat stu-        Competentiestudies van de Wageningen
              denten van elkaar verschillen wat betreft hun (impliciete) car-      Universiteit. Wilt u reageren, stuur dan een
              rièreperspectief. Terwijl de ene student de focus op het over-       mail naar Piety.runhaar@wur.nl



              NOVEMBER  2014                                                                                       29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34