Page 29 -
P. 29
HRM
Zoeken naar synchroniciteit
Professionele ontwikkeling van docenten is en brengen van het vak legt, legt de andere student de focus op
blijft een hot issue binnen mbo-instellingen. de omgang met leerlingen. Weer een andere student voelt zich
Schoolbesturen en HRM’ers besteden veel aan- primair aangetrokken tot onderwijsvernieuwing, terwijl een
dacht aan het scheppen van hun professiona- ander het leuk vindt zich bezig te houden met onderwijscoör-
liseringsmogelijkheden om op zo’n manier de dinatie. Voor zij-instromers zal ongetwijfeld hetzelfde gelden.
onderwijskwaliteit te waarborgen. Bijna elke We weten dat de motieven van zij-instromers om de overstap
instelling werkt met competentieprofielen en te maken naar het onderwijs per persoon op een zelfde manier
persoonlijke ontwikkelplannen en heeft een als bij studenten kan verschillen. Het ligt dan ook voor de hand
soort van ‘ROC Academie’. Tegelijk worden ook om de rollen binnen teams (vakdidacticus, loopbaanbegelei-
landelijk initiatieven genomen om het beroep der, coach van startende leraren, stage-coördinator, innovator
te versterken. Denk aan het lerarenregister, het etc.) te verdelen naar affiniteit en competentie van de teamle-
beroepscompetentieprofiel en de ontwikkeling den. Ik weet niet of u dit herkent, maar mijn ervaring is dat de
van speciale tracks voor mbo docenten binnen rollen vaak op een impliciete en pragmatische wijze verdeeld
de lerarenopleidingen. Aan HRM’ers de taak om worden. Er wordt eerder gekeken naar ‘wie nog uren heeft’ dan
beide stromen van initiatieven bijeen te bren- naar wiens passie en talenten passen bij een bepaalde rol.
gen. Maar waar begin je?
Piety Runhaar
Ontwikkeling Ontwikkelingen
Synchroniciteit is nodig. We weten immers dat startende lera- Professie Binnen
MBO docenten Beroepenveld
ren de overstap van lerarenopleiding naar een roc nogal eens
als een desillusie ervaren en daarom het beroep vroegtijdig
verlaten. Denk aan een jonge docent die merkt dat de vele
Leraren Arbeids-
verschillende werkvormen die hij tijdens de opleiding ontdekt
opleiding verleden
heeft eerder weerstand opwekken bij de zittende garde dan dat
deze inspirerend werken. Of de zij-instromer die eraan gewend
is om met het team terug te kijken op behaalde resultaten en
Ontwikkeling Persoonlijke
er achter komt dat docenten helemaal geen informatie krijgen Binnen & Professionele
over teamprestaties. Dit soort teleurstellingen kunnen voorko- ROC’s Ontwikkeling
men worden wanneer de werkwijze binnen roc’s synchroon lo-
pen met werkwijze uit lerarenopleidingen en met werkwijzen
uit andersoortige organisaties of bedrijven.
Docentrollen kunnen, in combinatie met competentieprofie-
Beroepscompetenties als rode draad len, de synchroniciteit verhelderen en bevorderen tussen de
Laten we met het eerste beginnen. Hoe kunnen we zorgen voor verschillende ‘werelden’ waartussen docenten zich moeten
synchroniciteit tussen lerarenopleidingen en professionele bewegen in hun professionele ontwikkeling: de opleiding of
ontwikkeling tijdens het werk? Een eerste mogelijkheid is om vorige baan, de beroepsgroep, de eigen passie en talenten en
binnen de gesprekkencyclus aan te sluiten bij de door de Open de functie binnen een mbo-instelling. Om een dergelijke syn-
Universiteit ontwikkelde beroepscompetenties. Waarschijnlijk chroniciteit te bereiken, zullen verschillende actoren samen
gebeurt dit binnen de meeste instellingen al. Voor lerarenop- moeten werken: lerarenopleidingen, directies, HRM adviseurs
leidingen die speciale tracks voor mbo-docenten inrichten en startende of zittende leraren. De komende tijd gaan we in
geldt hetzelfde: ook daar zouden de beroepscompetenties de Wageningen hiermee een start maken. Bent u geïnteresseerd of
rode draad moeten vormen. Hierdoor ontstaat een soort door- heeft u inspirerende ideeën voor ons? U weet ons te bereiken!
lopende leerlijn voor docenten-in-opleiding, naar startende
docenten en medior-senior docenten.
Rollen expliciteren Piety Runhaar is Universitair docent
Een andere mogelijkheid, die naar mijn idee minder vanzelf- ‘Professionele ontwikkeling van docen-
sprekend is, is het expliciteren van verschillende rollen binnen ten’ aan de Leerstoelgroep Educatie- en
docententeams. Binnen de lerarenopleiding zien we al dat stu- Competentiestudies van de Wageningen
denten van elkaar verschillen wat betreft hun (impliciete) car- Universiteit. Wilt u reageren, stuur dan een
rièreperspectief. Terwijl de ene student de focus op het over- mail naar Piety.runhaar@wur.nl
NOVEMBER 2014 29

