Page 24 -
P. 24
Onderwijs
‘Vroeger konden leerlingen het lesprogramma niet bijbe-
nen,’ beseft Hans Fleischhauer, techniekdocent en coördinator
Vakcollege Techniek aan het Gemini College, ‘in het Vakcollege
werken ze serieuzer. Ze zijn meer gemotiveerd door de speelse
aanpak, waarbij ze meteen in groepen aan de gang gaan met
een werkstuk en verantwoordelijkheid nemen.’ Er kleven ook
nadelen aan, zo bleek uit de praktijk van de afgelopen twee jaar.
‘Brainstormen en samen uitwerken is leuk,’ vindt Fleischhauer,
‘maar om de vaktechnische vaardigheden te ontwikkelen heb-
ben we de lessen serieuzer en zakelijker gemaakt. Leerlingen Foto: Vakcollege Walcheren
waren vooral sociaal bezig. Dat is nuttig, maar het gebeurde
ook dat één of twee leerlingen het werk voor de hele groep
deden.’ Richard en Quinten kunnen daarover meepraten: ‘Dan
wil je gewoon rustig boren en maken ze lol achter je.’
‘Als we met meerdere vmbo-scholen samenwerken en de ken-
Monitoren nis en ervaringen in al deze samenwerkingsverbanden een
Als mogelijk knelpunt noemt Fleischhauer het risico om zicht plek geven, zijn we beter in staat de doorlopende leerlijn vorm
te verliezen op leerlingen die naar verschillende roc’s uitstro- te geven,’ gelooft Gerda Woldringh-Bokkestijn. Zij begeleidt
men, ook naar roc’s waarmee ze niet samenwerken. Volgens het ID College bij het proces om de samenwerking met de
Johan van de Grift, algemeen directeur Vakcollege Groep, is dit
een landelijk probleem. ‘Leerlingen waaieren uit, waardoor we
hen niet meer kunnen monitoren. Het is niet eenvoudig voor Er zijn minder leerlingen met
vmbo-scholen om hierover sluitende afspraken te maken.’ Het gedragsproblemen, meer onderlinge
samenwerkingsmodel ‘De Sterkste Schakel’, in 2012 gestart in
opdracht van OCW, biedt wellicht mogelijkheden, hoopt hij. samenwerking en minder docenten
Via de Sterkste Schakel, een handvat waarin afspraken tus- met ordeproblemen
sen samenwerkingspartners vmbo-mbo over de invulling van
leerjaar 4 van de Vakroute worden vastgesteld, en hulpmid-
delen worden geboden, kunnen mogelijk verbanden worden
gelegd tussen meerdere vmbo’s en mbo’s in een regio. Meander te realiseren. ‘Informeel bestaat er al samenwerking
In Gouda zoekt het ID College samenwerking met meerdere tussen verschillende scholen,’ vertelt ze. ‘We streven ernaar
vmbo-scholen in de regio, zodat de leerlingen bij doorstroom deze te formaliseren met vele scholen, zodat zoveel mogelijk
naar het ID College een echte doorlopende leerlijn ervaren. vmbo’ers lol hebben van de Vakroute. We onderzoeken ver-
schillende samenwerkingsvormen en streven ernaar dat vol-
gend jaar uit te bouwen.’
Hoewel de Vakcollege Groep nog geen harde resultaten kan la-
ten zien, heeft de organisatie de indruk dat de Vakroute lan-
delijk aanslaat. De afgelopen vier jaar stroomde 98,5 procent
van de leerlingen die de Vakroute volgden door naar mbo-op-
leidingen. Het aantal leerlingen dat deze leerroute volgt is in
ieder geval sterk gestegen, vertelt Alies Hoitsma, woordvoerder
van Vakcollege Groep. In totaal volgden in 2013 15.141 leerlin-
gen een opleiding bij een van de Vakcolleges, 8.679 Techniek
en 6.462 Mens & Dienstverlenen. In 2013 en 2014 slaagden alle
leerlingen voor het beroepsgericht examen in het derde jaar.
Hiernaast meldt Hoitsma dat leerlingen van Vakcolleges over
het algemeen gemotiveerd, zelfstandig en enthousiast zijn: ‘Er
zijn minder leerlingen met gedragsproblemen, meer onderlin-
ge samenwerking en minder docenten met ordeproblemen.’
Ineke Westbroek is freelance journalist
24 PROFIEL NUMMER 8

