Page 24 -
P. 24

Onderwijs











            ‘Vroeger konden leerlingen het lesprogramma niet bijbe-
          nen,’ beseft Hans Fleischhauer, techniekdocent en coördinator
          Vakcollege Techniek aan het Gemini College, ‘in het Vakcollege
          werken ze serieuzer. Ze zijn meer gemotiveerd door de speelse
          aanpak, waarbij ze meteen in groepen aan de gang gaan met
          een werkstuk en verantwoordelijkheid nemen.’ Er kleven ook
          nadelen aan, zo bleek uit de praktijk van de afgelopen twee jaar.
          ‘Brainstormen en samen uitwerken is leuk,’ vindt Fleischhauer,
          ‘maar om de vaktechnische vaardigheden te ontwikkelen heb-
          ben we de lessen serieuzer en zakelijker gemaakt. Leerlingen   Foto: Vakcollege Walcheren
          waren vooral sociaal bezig. Dat is nuttig, maar het gebeurde
          ook dat één of twee leerlingen het werk voor de hele groep
          deden.’ Richard en Quinten kunnen daarover meepraten: ‘Dan
          wil je gewoon rustig boren en maken ze lol achter je.’
                                                             ‘Als we met meerdere vmbo-scholen samenwerken en de ken-
          Monitoren                                          nis en ervaringen in al deze samenwerkingsverbanden een
          Als mogelijk knelpunt noemt Fleischhauer het risico om zicht   plek geven, zijn we beter in staat de doorlopende leerlijn vorm
          te verliezen op leerlingen die naar verschillende roc’s uitstro-  te geven,’ gelooft Gerda  Woldringh-Bokkestijn. Zij begeleidt
          men, ook naar roc’s waarmee ze niet samenwerken. Volgens   het ID College bij het proces om de samenwerking met de
          Johan van de Grift, algemeen directeur Vakcollege Groep, is dit
          een landelijk probleem. ‘Leerlingen waaieren uit, waardoor we
          hen niet meer kunnen monitoren. Het is niet eenvoudig voor   Er zijn minder leerlingen met
          vmbo-scholen om hierover sluitende afspraken te maken.’ Het   gedragsproblemen, meer onderlinge
          samenwerkingsmodel ‘De Sterkste Schakel’, in 2012 gestart in
          opdracht van OCW, biedt wellicht mogelijkheden, hoopt hij.   samenwerking en minder docenten
          Via de Sterkste Schakel, een handvat waarin afspraken tus-     met ordeproblemen
          sen samenwerkingspartners vmbo-mbo over de invulling van
          leerjaar 4 van de Vakroute worden vastgesteld, en hulpmid-
          delen  worden  geboden,  kunnen  mogelijk  verbanden  worden
          gelegd tussen meerdere vmbo’s en mbo’s in een regio.   Meander te realiseren. ‘Informeel bestaat er al samenwerking
            In Gouda zoekt het ID College samenwerking met meerdere   tussen verschillende scholen,’ vertelt ze. ‘We streven ernaar
          vmbo-scholen in de regio, zodat de leerlingen bij doorstroom   deze te formaliseren met vele scholen, zodat zoveel mogelijk
          naar het ID College een echte doorlopende leerlijn ervaren.   vmbo’ers lol hebben van de Vakroute. We onderzoeken ver-
                                                             schillende samenwerkingsvormen en streven ernaar dat vol-
                                                             gend jaar uit te bouwen.’


                                                             Hoewel de Vakcollege Groep nog geen harde resultaten kan la-
                                                             ten zien, heeft de organisatie de indruk dat de Vakroute lan-
                                                             delijk aanslaat. De afgelopen vier jaar stroomde 98,5 procent
                                                             van de leerlingen die de Vakroute volgden door naar mbo-op-
                                                             leidingen. Het aantal leerlingen dat deze leerroute volgt is in
                                                             ieder geval sterk gestegen, vertelt Alies Hoitsma, woordvoerder
                                                             van Vakcollege Groep. In totaal volgden in 2013 15.141 leerlin-
                                                             gen een opleiding bij een van de Vakcolleges, 8.679 Techniek
                                                             en 6.462 Mens & Dienstverlenen. In 2013 en 2014 slaagden alle
                                                             leerlingen voor het beroepsgericht examen in het derde jaar.
                                                             Hiernaast meldt Hoitsma dat leerlingen van Vakcolleges over
                                                             het algemeen gemotiveerd, zelfstandig en enthousiast zijn: ‘Er
                                                             zijn minder leerlingen met gedragsproblemen, meer onderlin-
                                                             ge samenwerking en minder docenten met ordeproblemen.’

                                                             Ineke Westbroek is freelance journalist



      24                                                                                       PROFIEL  NUMMER  8
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29