Page 23 -
P. 23
met het ID College, een voorname beweegreden om Vakcollege
te worden. Brouwers: ‘De overstap was te groot, kinderen raak-
Praktijk staat voorop ten uit zicht. Wij zochten daarom naar doorgaande leerlijnen
en ook naar verticale leerlijnen, waarbij jongere van oudere
leerlingen kunnen leren. Als Vakcollege maken wij zwaluw-
in Vakcolleges staarten van onder naar boven. Doordat leerlingen vanaf het
eerste jaar zelfstandig en praktisch werken, leren zij wennen
aan de aanpak van het mbo en leren zij wat daar van hen
wordt verwacht.’
om in te grijpen, maar dat mag alleen als het gevaarlijk wordt.’ Zelfontdekkend leren
Hoewel de Meander nog maar kort draait als Vakcollege, Samenwerken in kleine, verticale teams en zelfontdekkend le-
merken Rob Brouwers en Daphne Hamaker, coördinator ren geeft een nieuw soort energie, merkt Brouwers. ‘Leerlingen
Vakcollege Techniek en docent Nederlands en wiskunde, dat voelen zich directer betrokken bij het leerproces en voelen
leerlingen het naar hun zin hebben. ‘Ze zitten gelijk in de rich- meer verantwoordelijkheid voor het eindresultaat dan in een
ting die ze hebben gekozen en dat motiveert hen,’ verklaart traditionele les. Ook vakspecialisten uit hogere klassen voelen
Hamaker het animo waarmee leerlingen aan de slag gaan. zich verantwoordelijk voor jongerejaars.’ Hamaker ziet nu al
resultaat: ‘Voorheen was het normaal dat leerlingen met veel
tegenzin naar school gingen en apathisch in de banken hingen.
Als Vakcollege Nu zijn leerlingen enthousiast bezig. Ze hebben elke dag iets
maken wij zwaluwstaarten om naar uit te kijken.’ Dit geldt zeker voor Younes en Giancarlo,
voor wie de opleiding leuker en professioneler is dan zij zich
van onder naar boven hadden voorgesteld. ‘Ik dacht dat we gewoon met een boorma-
chientje aan de gang zouden gaan, maar we moeten heel veel
zelf bedenken en uitzoeken,’ zegt Giancarlo. ‘Ik werk graag met
Volgens Brouwers help het dat de algemeen vormende vakken hout, ik wil in die richting worden opgeleid.’ Nu al maakt hij
aansluiten op de praktijkvakken. ‘Wat ze nodig hebben aan zich nuttig voor zijn familie: ‘Toen mijn opa verhuisde heb ik
kennis om een lamp te maken, leren ze in de natuurkundeles,’ zijn nieuwe bureau en kast in elkaar gezet.’ Younes wordt ge-
noemt hij als voorbeeld, ‘het maakt het vak interessant voor boeid door elektriciteit. Regelmatig helpt hij zijn vader, die in
ze, omdat ze direct het nut ervan inzien.’ Nog niet alle alge- witgoedapparatuur handelt: ‘Ik vind het leuk om te onderzoe-
meen vormende vakken zijn geïntegreerd in de praktijkvak- ken hoe apparaten werken, zoals de magnetron.’
ken. ‘Dat moet geleidelijk gebeuren,’ aldus Hamaker, ‘als het
meezit lukt dit volgend schooljaar,’ Timmerset
Ook Richard Westerop en Quinten van Zoelen weten welke
Zwaluwstaarten richting ze later uit willen. Beide derdejaars leerlingen van
De praktijk staat voorop in de Vakroute. Daarmee komt de leer- het Gemini College in Ridderkerk willen met hout werken. ‘Ik
route tegemoet aan jongeren met een praktische leerstijl. Om wist het al toen ik klein was,’ vertelt Richard, ‘ik kreeg een tim-
de overgang tussen vmbo en mbo te versoepelen en de overlap merset, waarmee ik allerlei figuren maakte.’ Quinten heeft zijn
in lesstof te verminderen, werken beide schooltypen intensief voorliefde voor hout van geen vreemde. Zijn vader repareert
samen. Zo kunnen leerlingen in zes jaar een vmbo-diploma scheepsinterieuren: ‘Ik ging weleens mee naar zijn werk, waar-
én een mbo-diploma halen. Met de routes Techniek en Mens over hij veel vertelde, en heb hem ook een paar keer geholpen
& Dienstverlenen wil de Vakcollege Groep het personeeltekort met reparaties.’
in de technische- en zorgsector oplossen. Het gaat om arbeids- De vmbo-afdeling van het Gemini College, die samenwerkt
marktgerichte Vakroutes in het vmbo en het mbo, waarbij met het Dordtse Da Vinci College, werd Vakcollege om de tech-
nauw wordt samengewerkt met regionale werkgevers. niekopleiding aantrekkelijker te maken voor leerlingen, en
Vanaf het eerste leerjaar krijgen jongeren 10 tot 12 uur per een doorgaande leerlijn te realiseren. Tot nu toe met bemoe-
week beroepsgerichte praktijklessen, waarbij zij vooral zelf digende resultaten. Vóór het Vakcollege, gestart in 2012, viel
actief bezig zijn. Zij gaan op bezoek bij bedrijven en instellin- 15 tot 20 procent van de leerlingen voor het eindexamen uit,
gen en krijgen gastlessen van mensen uit de beroepspraktijk. nu is dit nog maar 2 procent. Een groot aantal leerlingen stap-
Het dichten van de kloof tussen onderbouw en bovenbouw, en te over van de basisberoepsgerichte leerweg naar de kader-
tussen vmbo en mbo, was voor de Meander, dat samenwerkt beroepsgerichte leerweg. >>
NOVEMBER 2014 23

