Page 23 -
P. 23

met het ID College, een voorname beweegreden om Vakcollege
                                                                 te worden. Brouwers: ‘De overstap was te groot, kinderen raak-
                             Praktijk staat voorop               ten uit zicht. Wij zochten daarom naar doorgaande leerlijnen

                                                                 en ook naar verticale leerlijnen, waarbij jongere van oudere
                                                                 leerlingen kunnen leren. Als Vakcollege maken wij zwaluw-
                                      in Vakcolleges             staarten van onder naar boven. Doordat leerlingen vanaf het
                                                                 eerste jaar zelfstandig en praktisch werken, leren zij wennen
                                                                 aan de aanpak van het mbo en leren zij wat daar van hen
                                                                 wordt verwacht.’

              om in te grijpen, maar dat mag alleen als het gevaarlijk wordt.’   Zelfontdekkend leren
               Hoewel de Meander nog maar kort draait als  Vakcollege,   Samenwerken in kleine, verticale teams en zelfontdekkend le-
              merken Rob Brouwers en Daphne Hamaker, coördinator   ren geeft een nieuw soort energie, merkt Brouwers. ‘Leerlingen
              Vakcollege Techniek en docent Nederlands en wiskunde, dat   voelen zich  directer betrokken bij het  leerproces  en voelen
              leerlingen het naar hun zin hebben. ‘Ze zitten gelijk in de rich-  meer verantwoordelijkheid voor het eindresultaat dan in een
              ting die ze hebben gekozen en dat motiveert hen,’ verklaart   traditionele les. Ook vakspecialisten uit hogere klassen voelen
              Hamaker het animo waarmee leerlingen aan de slag gaan.   zich verantwoordelijk voor jongerejaars.’ Hamaker ziet nu al
                                                                 resultaat: ‘Voorheen was het normaal dat leerlingen met veel
                                                                 tegenzin naar school gingen en apathisch in de banken hingen.
                             Als Vakcollege                      Nu zijn leerlingen enthousiast bezig. Ze hebben elke dag iets
                      maken wij zwaluwstaarten                   om naar uit te kijken.’ Dit geldt zeker voor Younes en Giancarlo,
                                                                 voor wie de opleiding leuker en professioneler is dan zij zich
                         van onder naar boven                    hadden voorgesteld. ‘Ik dacht dat we gewoon met een boorma-
                                                                 chientje aan de gang zouden gaan, maar we moeten heel veel
                                                                 zelf bedenken en uitzoeken,’ zegt Giancarlo. ‘Ik werk graag met
              Volgens Brouwers help het dat de algemeen vormende vakken   hout, ik wil in die richting worden opgeleid.’  Nu al maakt hij
              aansluiten op de praktijkvakken. ‘Wat ze nodig hebben aan   zich nuttig voor zijn familie: ‘Toen mijn opa verhuisde heb ik
              kennis om een lamp te maken, leren ze in de natuurkundeles,’   zijn nieuwe bureau en kast in elkaar gezet.’ Younes wordt ge-
              noemt hij als voorbeeld, ‘het maakt het vak interessant voor   boeid door elektriciteit. Regelmatig helpt hij zijn vader, die in
              ze, omdat ze direct het nut ervan inzien.’ Nog niet alle alge-  witgoedapparatuur handelt: ‘Ik vind het leuk om te onderzoe-
              meen vormende vakken zijn geïntegreerd in de praktijkvak-  ken hoe apparaten werken, zoals de magnetron.’
              ken. ‘Dat moet geleidelijk gebeuren,’ aldus Hamaker, ‘als het
              meezit lukt dit volgend schooljaar,’               Timmerset
                                                                 Ook Richard  Westerop en Quinten van Zoelen weten welke
              Zwaluwstaarten                                     richting ze later uit willen. Beide derdejaars leerlingen van
              De praktijk staat voorop in de Vakroute. Daarmee komt de leer-  het Gemini College in Ridderkerk willen met hout werken. ‘Ik
              route tegemoet aan jongeren met een praktische leerstijl. Om   wist het al toen ik klein was,’ vertelt Richard, ‘ik kreeg een tim-
              de overgang tussen vmbo en mbo te versoepelen  en de overlap   merset, waarmee ik allerlei figuren maakte.’ Quinten heeft zijn
              in lesstof te verminderen, werken beide schooltypen intensief   voorliefde voor hout van geen vreemde. Zijn vader repareert
              samen. Zo kunnen leerlingen in zes jaar een vmbo-diploma   scheepsinterieuren: ‘Ik ging weleens mee naar zijn werk, waar-
              én een mbo-diploma halen. Met de routes Techniek en Mens   over hij veel vertelde, en heb hem ook een paar keer geholpen
              & Dienstverlenen wil de Vakcollege Groep het personeeltekort   met reparaties.’
              in de technische- en zorgsector oplossen. Het gaat om arbeids-    De vmbo-afdeling van het Gemini College, die samenwerkt
              marktgerichte  Vakroutes in het vmbo en  het  mbo,  waarbij   met het Dordtse Da Vinci College, werd Vakcollege om de tech-
              nauw wordt samengewerkt met regionale werkgevers.   niekopleiding aantrekkelijker te maken voor leerlingen, en
                Vanaf het eerste leerjaar krijgen jongeren 10 tot 12 uur per   een doorgaande leerlijn te realiseren. Tot nu toe met bemoe-
              week beroepsgerichte praktijklessen, waarbij zij vooral zelf   digende resultaten. Vóór het Vakcollege, gestart in 2012, viel
              actief bezig zijn. Zij gaan op bezoek bij bedrijven en instellin-  15 tot 20 procent van de leerlingen voor het eindexamen uit,
              gen en krijgen gastlessen van mensen uit de beroepspraktijk.   nu is dit nog maar 2 procent. Een groot aantal leerlingen stap-
              Het dichten van de kloof tussen onderbouw en bovenbouw, en   te over van de basisberoepsgerichte leerweg naar de kader-
              tussen vmbo en mbo, was voor de Meander, dat  samenwerkt   beroepsgerichte leerweg.                 >>



              NOVEMBER  2014                                                                                       23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28